Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Syns du det er nyttig med slike "slidere" som viser innhold?

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Jeg vet ikke helt hva det heter for noe, men et eksempel kan dere se på VG.no.

Denne boksen til høyre i contentområdet hvor vi da altså kan velge mellom Siste nytt, Mest lest og Mest sett. Dette er jo noe vi finner på mange forkjellige blogger også.

På en måte er jo dette en god løsning for å få mer innhold på mindre plass. Syns du dette er bra brukervennlig? Pleier du bruke slike når det finnes tilgjengelig på nettsteder du besøker? Bruker du slike løsninger på dine nettsteder?

Jeg spør fordi jeg selv ikke syns det er særlig brukervennlig, og jeg bruker selv heller aldri slike greier som det der. Derimot er jeg i en situasjon hvor jeg vurderer å bruke det, og vil bare høre deres meninger om hvordan dere liker dem.
 

Ole Avranden

utvandret
Jeg bruker tabs til å dele opp innhold på sider med mye informasjon, slik som under tekniske data her:
Sony Ericsson Aino

Bruker det ikke til "Mest lest", "Nyheter" osv da jeg synes de lenkene bør være mest mulig synlige.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Jepp, det var den med tabs jeg mente ja. Du fant ordet jeg ikke helt klarte og finne når jeg åpnet tråden.

Tanken er vel egentlig mer det om folk faktisk gidder og bruke dem, eller om de bare ser at de kan klikke der og deretter bare går videre uten noe mer oppmerksomhet. Jeg prøver nå hvertfall og ser hvordan det funker med en slik en. Om det nå skulle være katastrofe og bruke det så får jeg heller redigere på det senere. :)
 

Ole Avranden

utvandret
Om folk gidder å bruke dem tror jeg kommer an på innholdet.

Jeg tenker slik rundt det: Tabs med Mest lest / Nyheter er ikke interessant nok for den jevne bruker til å begynne å trykke på tabs'ene for å se hva som er mest lest på nettstedet. Derfor bør det ikke skjules bak en tab, da leseren kan finne tittelen på en artikkel interessant om han/hun (tilfeldigvis) ser den.

Spesifikt innhold som leserne faktisk leter etter (slik som i mitt eksempel) kan tabs benyttes til da interessen er mye større for det innholdet.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Nei, det er brukeruvennlig å gjemme innhold, uansett hvor kult det måtte være. Det gjelder også drop-down menyer som (altfor) mange bruker på sidene sine uten at det skulle være noen grunn til det.
 

Svendsen

Medlem
Nei, det er brukeruvennlig å gjemme innhold, uansett hvor kult det måtte være. Det gjelder også drop-down menyer som (altfor) mange bruker på sidene sine uten at det skulle være noen grunn til det.

Hvorfor ikke bruke dropdown om en har f.eks. en venstrestilt meny i tillegg hvor valgene dukker opp fast? Man får bare frem innholdet mer enn bare med en venstrestilt meny:)
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Jeg er faktisk enig i at dropdown-menyer i mange tilfeller blir brukt hvor det ikke er nødvendig. At man skal plassere f.eks kategorier i et eget element i en dropdown-meny istedenfor at alle hovedkategoriene heller kan befinne seg synlig er litt teit. Om det er underkategorier til en hovedkategori vil jeg kunne påstå at jeg syns det er bra med en dropdown hvor underkategoriene kommer frem. Jeg syns også dropdown passer bra dersom elementene som kommer frem ikke passer inn uten at man først har klikket seg innom siden "hovedelementet" linker til.

@Svendsen, Mener du at man skal bruke 2 menyer med akkurat samme navigering? Er det noe jeg absolutt tror ville forvirret den gjennomsnittlige surferen så tror jeg det må være 2 menyer med samme navigering hvertfall. Om man først bruker 1 meny da bruker man 1 meny, og at menyen skal hoppe til forkjellige steder i forkjellige varianter avhengig av hvor på nettstedet man befinner seg høres ikke mye brukervennlig ut. (men, ja, nå tror jeg aldri jeg har forsøkt heller.)

Jeg er jo da altså mer usikker med tabs med tanke på at jeg selv aldri bruker dem. F.eks på VG.no vil jo hele vinduet med tabs hvor jeg fant en bra sak forsvinne dersom jeg klikker på en av sakene i den. (selv åpner jeg alltid i ny fane, men jeg tror jo ikke flertallet er like aktiv på det som jeg er.) Da må jeg jo alltid gå tilbake til fremsiden, og finne enda en sak dersom det gjerne var 2 saker jeg syns så intressant ut. Litt rart med VG, og på en måte er det jo litt utrolig mange forkjellige design på ett og samme nettsted. Til tider kan man jo nesten lure på hvor man er kommet. Mulig det er brukervennlig, jeg skal ikke kritisere VG for mye på den biten. De har sikkert mer peiling enn meg på hva nordmenn liker.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Jøss, du sier noe Tonny. Det har jeg virkelig ikke tenkt helt over tidligere. Det vil jo enten være en fordel å ikke ha hovedelementet som en link da, eller evt. lage til en side som faktisk linker videre til "under-elementene" straks man klikker på hovedelementet eller noe. Takk for den der. Det var ikke i mine tanker når det gjelder dropdownmenyer i det hele tatt.
 

picxx

Well-Known Member
kommer helt an på om du bygger sider for "web 5.0'ere" fra norge eller har engelske sider...
Har du tatt en titt på de mest poppis sidene på nettet (mener ikke de som blir hypet i aviser og tidsskrifter, men de som faktisk får mest besøk, som f.eks. plentyoffish.com).

Du skal jo for faen ikke bygge nidarosdomen på nytt... du skal gi info til de som kommer på siden din... ved å spekulere flere timer om dagen på hvordan du skal gi ut infoen neglisjerer du det siden er om... å gi info! ;)

- Tabs: helt ok... bruker dem aldri
- Sliders: helt ok, bruker dem heller ikke
- Gliders: flotte, bruker dem aldri
 
Sist redigert:

Svendsen

Medlem
@Svendsen, Mener du at man skal bruke 2 menyer med akkurat samme navigering? Er det noe jeg absolutt tror ville forvirret den gjennomsnittlige surferen så tror jeg det må være 2 menyer med samme navigering hvertfall. Om man først bruker 1 meny da bruker man 1 meny, og at menyen skal hoppe til forkjellige steder i forkjellige varianter avhengig av hvor på nettstedet man befinner seg høres ikke mye brukervennlig ut. (men, ja, nå tror jeg aldri jeg har forsøkt heller.).

Om en har mye forskjellig innhold under hvert menyelement så kan det ofte være nyttig å ha dropdown på de, i og med navnet på elementet ikke alltid forklarer alt innhold. *Går ofte for større sider
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Er enig med deg Svendsen, men hva tenker du? Er det nødvendig med noe navigering på venstre side dersom man har en dropdown i toppen som dekker alt?

Jeg har endt opp med navigering (dropdown) i topp nå, foreløpig litt "tomt" i den, men det bygger seg nok opp med tiden.

@Tonny, i den menyen jeg har valgt nå, så la jeg faktisk bare samme link som hovedknappen på første valget i menyen også. Ser bra ut, og veldig greit. Var det slik du faktisk tenkte eller? (Jeg ble litt usikker når jeg leste innlegget ditt på nytt nå.)
 
Topp