Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Table VS div's

GauNodac

Medlem
Slik det ser ut til vil jo eventuelle strukturelle elementer som <header>, <nav>, <section>, osv som vil ta over for en del av divenes funksjon i HTML5.

Når det gjelder trådstarters post så ser jeg ingen vits i å endre noe som fungerer så lenge det fungerer. Selvfølgelig om man lager en ny side fra scratch bør man følge dagens standarder som er stabile.
 

Jannis

Medlem
Personlig synes jeg det er mye lettere å utvikle i div enn i tables, men det er ikke vits i å bytte ut noe som virker. Vent heller til du skal redesigne, så får du bruke divs da, i tillegg til article, nav, footer, header og section.

Article, nav, header, footer og section virker forresten på akkurat samme måte som div, det er bare at det er mer søkemotorvennlig (leggere å forstå <menu> enn <ul class="hovedmeny"> for google :) ). Jeg bruker disse taggene hele tiden.
 

selbekk

Medlem
tabellbasert design gir en stor langfinger til alle som ikke er "perfekte brukere", dvs. blinde og svaksynte.

Dessuten, det gir ikke mening lenger å designe en side ut i fra en tabell. En tabell er for å inneholde data, ikke bilder, videoer og design. Til det har man strukturelle elementer som f.eks. div og de nye html5 tagsa.
 

Nutz

Med lem
Det er per i dag å vise en enda større og feitere langfinger til de blinde og svaksynte å bruke HTML5, og alt det snæsne som ligger i arbeidsutkastet til den kommende standarden.

Tar litt tid før teknologien der er på plass også.. ;)
 

selbekk

Medlem
Nutz, ikke enig med deg der. Det man må huske på med HTML5 sine nye strukturelle features (slik som <article>, <section>, <aside> osv) er at de kun gir mer mening semantisk. De oppfører seg ikke (såvidt jeg har forstått) på noen annen måte enn en <div> tag gjør, selv om de har andre navn.

Nå skal ikke jeg krangle på dimensjonene på nevnte langfinger, men å bygge opp en side som er enklere å forstå strukturelt (og ikke bare visuelt), gir brukere som er avhengige av f.eks. leselister og audio-visuelle verktøy for å benytte seg av nettet, en stor fordel.

Og angående tidsrammer så er det allerede mange HTML5 elementer som er implementert i nyere nettlesere. For å imøtekomme eldre nettlesere har man alltid scripts som modernizr og html5shims.

Men dette var vel ingen diskusjon om HTML5, men mer om strukturell design. Jeg vil forsåvidt legge til at jeg personlig ikke ville bygget om en nettside KUN for å fjerne tabellene, men med all sannsynlighet trenger et tabellbasert design en oppfrisker uansett ;-) Og når det er så enkelt å designe med DIVer og CSS, hvorfor ikke?
 
Topp