Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Tapt inntekt pga. lang service

Havers

Medlem
Hei

Macen min ble ødelagt for litt over en måned siden. Gikk til humac og tenkte å ta normal service på denne. Det gikk bra, men lånepc kunne jeg ikke få fordi det var det en annen kunde som hadde. Sa jeg ville komme tilbake etter en uke om macen ikke var ferdig da, for da hadde jeg krav på det. Forsatt ingen mac.

Kort sagt: en måned senere, ingen lånepc, ingen egen pc. Har sendt flere meldinger til service-avdelingen og purret, og de skylder på at apple bruker lang tid. Selgerene sier at de er bare selgere og kan ikke gjøre noe med det. Sendte mail til hovedkontoret igår, og venter forsatt på svar.

Kan legge til at jeg har byttet ut laderen to ganger tidligere, og tastaturet en gang, begge på reklamasjon.

Det jeg ikke tenkte på når jeg sendte eposten igår er at jeg har faktisk tapt arbeidsinntekt. Fikk lastet opp filene til kunden min dagen før pcen krasjet, og alle andre kunder også - så heldigvis ingen problemer der (så godkjente at de sendte harddisken til apple uten muligheter for å få den tilbake, noe de måtte gjøre for å få den andre tilbake). Det som er greia nå er at jeg må fikse mer på siden til kunden, noe jeg ikke får gjort da alt jeg har er en skolepc jeg ikke kan installere noe programmer på uten å få anmerkning eller kjeft (Går 1vg, produserer nettsider på fritiden).

Tenker at jeg har en tapt inntekt på noen lapper snart (selve tingen som skal fikses er ikke stor, men jeg trenger hvertfall et ftp program for å laste opp filene, + jeg foretrekker et program som highlighter coden - irrelevant, egentlig. For humac sin skyld kunne jeg sittet uten pc).

Har jeg krav på noe ekstra? Humac har allerede brutt forbrukerkjøpsloven, §30 hvertfall.
Jeg har litt lyst til en av to hvertfall:
"Refundert" tapt arbeidsinntekt, e.l. eller kreve macen tilbake i den tilstand den er i nå, og fikse macen selv og fakturere humac.
 
Sist redigert:

picxx

Well-Known Member
Du blander ting her.
Du viser til at humac har brutt forbrukerkjøpeloven, mens du lurer på om du har krav på tapt arbeidsfortjeneste, noe som er en B2B sak.
Jeg har ikke noe svar på spørsmålet ditt, men det kan være greit å bestemme seg for om du er en privatkunde eller en bedriftskunde.
 

Havers

Medlem
At jeg er privatkunde kan vi hvertfall fastslå (Jeg er under 18, fakturaer blir sendt ut med orgnr som er fødselsdatoen min, så det blir lovlig sånn sett hvertfall - men jeg er ikke tilknyttet noe firma).
 

n0stra

Medlem
Har du kjøpt denne som privatperson eller som firma? Har du kjøpt den som firma har du lite rettigheter om maskinen er eldre enn 1 år. I tillegg kan du kysse forbrukerkjøpsloven goodbye.

Du har rett på låneutstyr om dette ikke er en uhensiktsmessig stor utgift for bedriften - altså veeeeldig opp til tolkning. En større bedrift vil i større grad måtte levere dette enn en liten. Det er også veldig avhengig av hva feilen skyldes - ladere skyldes i stor grad slitasje som følge av bruk - noe som også kan tolkes til å ikke dekkes av reklamasjon, kun garanti. Innenfor 2 år har du rett til såkalt ombytte ved tredje gangs feil av samme type - men kun som privatperson. Er det over 2 år må feilen ha skjedd 4 ganger. Du kan også stille kravet ditt til Apple Norge om dette ikke er en paralellimportert maskin. Be om å få et reklamasjonsskjema i butikken isåfall.

Det er Apple norge som må betale og godkjenne - og det du ser her er ulempen ved å handle mac utstyr. De er blant verstingene til å utnytte lovverket maksimalt og gi ltie eller ingen god service til sine kunder. Men mackunder handler gang på gang fordet. Og hva sier det til apple? fortsett å gi f i kundene deres. Så å reparere selv kan du nok bare glemme.
 

Havers

Medlem
Sendte en sint og aggresiv mail igår. Får jeg ikke svar innen etter skolen imorgen sender jeg en ny hvor jeg sier at om det ikke er løst innen en uke frem i tid, klokken xx krever jeg kjøpet hevet.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Det er Apple norge som må betale og godkjenne - og det du ser her er ulempen ved å handle mac utstyr. De er blant verstingene til å utnytte lovverket maksimalt og gi ltie eller ingen god service til sine kunder. Men mackunder handler gang på gang fordet. Og hva sier det til apple? fortsett å gi f i kundene deres. Så å reparere selv kan du nok bare glemme.

Men han har da kjøpt maskinen hos Humac? Hvorfor skal han bry seg om hva Apple mener? Han skal forholde seg til selger (Humac), og så kan Humac bringe sin del av saken videre til Kuala Lumpur hvis de vil. Det er HELT irrelevant hva Apple måtte mene eller ikke mene i denne saken da det er selger som skal stå inne for produktet. Det der med at kunder skal klage til produsent er en uting (og et brudd på gjeldende lovverk) men jeg er klar over at svært mange inkompetente selgere nettopp BER kunder gjøre dette. I bilbransjen er dette rimelig utbredt etter min erfaring.
 

hansson

Langveisfarende
Moralen er å alltid ha synkroniserte backuper tilgjengelig. Hva hvis de roter bort harddisken din. Skal man drive firma bør man i tillegg ha to maskiner tilgjengelig hvis man driver med noe som er tidskritisk. Holder med en billig-pc som backupmaskin hvis alle filer er tilgjengelig.

Tapt arbeidsfortjeneste er nok som Pong sier dessverre umulig å kreve.
 

n0stra

Medlem
Men han har da kjøpt maskinen hos Humac? Hvorfor skal han bry seg om hva Apple mener? Han skal forholde seg til selger (Humac), og så kan Humac bringe sin del av saken videre til Kuala Lumpur hvis de vil. Det er HELT irrelevant hva Apple måtte mene eller ikke mene i denne saken da det er selger som skal stå inne for produktet. Det der med at kunder skal klage til produsent er en uting (og et brudd på gjeldende lovverk) men jeg er klar over at svært mange inkompetente selgere nettopp BER kunder gjøre dette. I bilbransjen er dette rimelig utbredt etter min erfaring.

Det er meget relevant all den tid selger fungerer som mellommann og det er Apple som dekker kostnadene. om en leverandør oppfører seg som satan selv så er det selgeren som får all kjefta, men selger kan ikke ta på seg alle kostnadene - da går de konkurs. Så jo, det er meget relevant.

At du anklager selgere som faktisk følger forbrukerkjøpsloven og fyller ut samt hjelper kunde sende inn reklamasjonskjema til produsenten - for inkompetente får du ta på din egen kappe. din uttelelse i likhet med mye annet du lirer utav deg er aggresivt, lite gjennomtenkt og bryter meget hardt med et fundamentalt prinsipp i forbrukerkjøpsloven - smidighet på begge parter. Har du sett deg blind på forbrukerinspektørene og tv2 hjelper deg bør du vite at disse på intet vis fremhever leverandøren og selgerens rettigheter. Noe som jo selvsagt sier seg selv om man tenker seg litt om.

Ens egen tolkning og ønske om hvordan lovverket skal være er noe helt annet enn hvordan det blir behandlet i rettsvesnet. Det er en grunn til at høyesterett så å si ikke tar i forbrukerkjøpsloven med tang engang. Den er alt for åpen og full av hull samt tolkninger kan dra de i alle retninger. Det finnes ingen klar presedens å støtte seg til.

En butikk har faktisk ikke mulighet til å ta avgjørelser selv på vegne av Apple i denne situasjonen om de har kjøpt via offisielle kanaler. Om man liker dette eller mener det er en dårlig løsning er revnende likegyldig.
 

hansson

Langveisfarende
Uten at jeg kjenner til hvordan Apple jobber tipper jeg at butikken her nærmest bare er et innleveringssted, tsarens kurér på en måte. All den tid Apple har 100% kontroll på reparasjonene fratar de nok butikkene rettighetene til å bestemme hvem som skal få ny maskin, hvem som skal få byttet en del, osv. Dermed blir det i praksis Apple som også tar på seg hele ansvaret for feilen, også vurderinger i forhold til (forbruker)kjøpslov osv., selv om noen andre står som juridisk selger. Saksgangen som Peterandrej peker på er nok riktig, men i praksis er det ikke slik det virker, selv om de skal være behjelpelige med å føre "saken" for Apple.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
apple har ikke 110% kontroll på reparasjonene, humac brukte infocare til reparasjoner før såvidt jeg husker (men lurer på om de har hatt eget verksted nå noen år), eplehuset mener jeg også å huske at har eget verksted. Disse er da godkjente av apple, og ordner, sjekker, osv på vegne av apple.

Ta dette med en klype salt, men dette er sånn jeg har forstått det på dem tidligere når jeg har spurt om ting, ut fra hvordan ting foregikk da jeg bytta batteriet mitt her for et års tid siden (det gikk alt for fort til at det virker sannsynlig at de skulle ha sendt det fysisk til apple - tror det tok to dager, leverte det onsdag etter jobb, og fikk telefon fredag formiddag om at jeg kunne komme og hente nytt?), og da noen venner av meg leverte inn en macbook som det viste seg at hadde fått en klunk hvitvin i seg...

I mitt tilfelle tror jeg det ble "godkjent" via apple - altså at verkstedet tittet og sa fra til apple at det ser ut som en garantisak, hvorpå apple sa "ok, den er grei, gi han nytt batteri, så får dere nytt fra oss", mens i vennenes tilfelle tittet butikken (dvs verkstedet deres) inni der og ringte vennene mine og sa at "vin i maskinen er nok dessverre ikke en garantisak... u r fucked"

I det hele tatt må jeg faktisk si at jeg sitter igjen med en ganske god opplevelse av service/garanti/reklamasjons-systemet hos apple nå, tror de har endra seg ganske kraftig på dette i løpet av de siste årene, for jeg vet de var vriompeiser før.

Når jeg ringte eplehuset for å høre hvor mye et nytt batteri kosta, så fikk jeg beskjed om at jeg burde ringe apple, for det der hørtes ut som en garantisak, og det ville gå enklere og raskere hvis jeg fikk opprettet et saksnummer hos apple først. Så ringte jeg apple, det var litt lang ventetid, men alt gikk veldig greit når jeg bare kom gjennom, jeg fikk et saksnummer, tok med dette til eplehuset og leverte inn sammen med batteriet og serienr på maskinen, og dett var dett.
 
Sist redigert:
Topp