Kjapp og trygg hosting for Wordpress

teksten på backlinks

jagarock

Information Research & Analytics
noen kjappe spørsmål om linktekst.

<a href="www,boller,no">Kjøp Rosinboller her</a>
<a href="www,boller,no">www,boller,no</a>

1. vil boller,no få mest boost i google på "rosinboller" på første alternativ?
2. hva med søkeordet "boller"? vil begge alternativ slå likt ut?
3. vi selger også BRUS på boller,no. vil begge alternativ være like bra/dårlig for å øke rankingen for boller,no på søkeordet BRUS?

jeg tror ja på alle, men jeg er helt grønn på backlinktekst..
 

adeneo

Medlem
Alt dette spiller veldig liten rolle, søkemotorer oppfatter hvor linken kommer fra, og hva den linker til, og det er stort sett det hele.
Linker fra sider som søkemotorer anser som gode sider er mer verdt enn linker fra dårlige sider, linker fra sider som anses å være svært dårlige kan slå ut negativt på siden linken linker til.
Hvordan linken er formatert er lite viktig ettersom søkemotoren ikke ser nettsiden med linken på, men kun koden, og snapper opp denne.
Det eneste som kan være en fordel er at linker kan inneholde ord som sier litt mer om hva de linker til, dette kan styrke "keywords" på den siden linken linker til, men dette er så ute i det blå, og er så vidt jeg vet aldri bekreftet av Google, at det er fint lite å bry seg om.
Bildelinker er så vidt jeg vet ikke noe bedre enn tekstlinker, utover at bildene om mulig kan dukke opp i diverse bildesøk.

Det viktige er at siden din inneholder unikt og godt innhold, og at backlinks kommer fra seriøse nettsteder.
 

picxx

Well-Known Member
<a link>Link</a>
er kult :) :D
 

adeneo

Medlem
du mener jeg kan skade andre sine nettsteder ved å legge ut linker til de på linkfarm-steder?

Nja, det skal nok litt til, men nettsteder som oppdages av Google fordi de benytter seg av ufine metoder vil bli straffet.
Dersom noen poster en link til siden din på ett nettsted eller to som anses å være ett "dårlig nabolag" som Google kaller det så fint, så har nok ikke det noen betydning.

Her er mer fra Google:


Your site's ranking in Google search results is partly based on analysis of those sites that link to you. The quantity, quality, and relevance of links count towards your rating. The sites that link to you can provide context about the subject matter of your site, and can indicate its quality and popularity. However, some webmasters engage in link exchange schemes and build partner pages exclusively for the sake of cross-linking, disregarding the quality of the links, the sources, and the long-term impact it will have on their sites. This is in violation of Google's Webmaster Guidelines and can negatively impact your site's ranking in search results. Examples of link schemes can include:

Links intended to manipulate PageRank
Links to web spammers or bad neighborhoods on the web
Excessive reciprocal links or excessive link exchanging ("Link to me and I'll link to you.")
Buying or selling links that pass PageRank
The best way to get other sites to create relevant links to yours is to create unique, relevant content that can quickly gain popularity in the Internet community. The more useful content you have, the greater the chances someone else will find that content valuable to their readers and link to it. Before making any single decision, you should ask yourself the question: Is this going to be beneficial for my page's visitors?

It is not only the number of links you have pointing to your site that matters, but also the quality and relevance of those links. Creating good content pays off: Links are usually editorial votes given by choice, and the buzzing blogger community can be an excellent place to generate interest.
 

Superbad

Medlem
Alt dette spiller veldig liten rolle, søkemotorer oppfatter hvor linken kommer fra, og hva den linker til, og det er stort sett det hele.
Linker fra sider som søkemotorer anser som gode sider er mer verdt enn linker fra dårlige sider, linker fra sider som anses å være svært dårlige kan slå ut negativt på siden linken linker til.
Hvordan linken er formatert er lite viktig ettersom søkemotoren ikke ser nettsiden med linken på, men kun koden, og snapper opp denne.
Det eneste som kan være en fordel er at linker kan inneholde ord som sier litt mer om hva de linker til, dette kan styrke "keywords" på den siden linken linker til, men dette er så ute i det blå, og er så vidt jeg vet aldri bekreftet av Google, at det er fint lite å bry seg om.
Bildelinker er så vidt jeg vet ikke noe bedre enn tekstlinker, utover at bildene om mulig kan dukke opp i diverse bildesøk.

Det viktige er at siden din inneholder unikt og godt innhold, og at backlinks kommer fra seriøse nettsteder.

Helt feil. Noobguide -> 2011 Search Engine Ranking Factors | SEOmoz
 

Tonny Kluften

Administrator
Det eneste som kan være en fordel er at linker kan inneholde ord som sier litt mer om hva de linker til, dette kan styrke "keywords" på den siden linken linker til, men dette er så ute i det blå, og er så vidt jeg vet aldri bekreftet av Google, at det er fint lite å bry seg om.

Hva i all verden er du snakker om adeneo??? Beklager, men du er helt på jordet. Nøkkelord i link er meget viktig.
 

picxx

Well-Known Member
Som Tonny sier er det viktig med en god ankertekst på linken.
Likevel spiller det liten rolle om autoriteten på siden det linkes fra er liten.
m.a.o. er det veldig viktig med en god ankertekst hvis du får en link fra en god autoritetsside, mens det også er viktig med kvantitetslinker fra andre sider som ikke er autorative.
 

adeneo

Medlem
Etter min mening er det ikke meget viktig, men det er sikkert bare meg?
Jeg har lest mye om seo, og særlig interessant er ting skrevet av Larry Page. Det ligger en avhandling på nettet skrevet av LP som går noe inn på backlinks og anchor tekst i slike linker, og hvordan Google ser på dette, men nå finner jeg selvfølgelig ikke den avhandlingen i farten.

I all hovedsak så ser Google først på siden din, og gir den en karakter ut i fra innhold og en haug med andre kriterier.
Denne karakteren er null verdt dersom siden din ikke besøkes, slik at Google sjekker i andre omgang etter linker til din side, fordi det vil være naturlig at dersom noen har besøkt siden din og funnet den interessant, så vil de fortelle andre om siden din, og linke til den.
Dette er i utgangspunktet det Google ser på som kvalitetslinker, og dette er linker som ikke kontrolleres av den som eier siden, noe som også i følge LP er et viktig poeng, da linker til ens egen side i utgangspunktet ikke bør være av betydning, selv om det selvfølgelig er vanskelig å kontrollere dette på internettfora, blogger osv.

Det første Google ser på for å avgjøre hvor populær din side er, er da som nevnt hvor mange sider som linker til den, og hvor høy kvalitet det er på de sidene som linker til din side.
I denne prosessen så sjekkes også anchor teksten på linkene opp mot diverse kriterier, og Google's algoritmer blir bedre og bedre på nettopp dette.
Det sjekkes om backlinkene er uregelmessig og om et stort antall linker inneholder samme anchor tekst osv. da dette indikerer juks for bedre serp plassering, og kan bli straffet av Google. Det samme gjør linker som returneres, såkalte "reciprocal links", som igjen tyder på linkbytting, og som også kan straffes av Google.
Det siste er at Google nå i ekstreme tilfeller har gått så langt som å sjekke opp om flere sider som linker til hverandre eies av samme person/selskap/selskapstruktur, for så å straffe disse sidene.
Alle disse tiltakene gjøres av en grunn, Google ønsker at linker til din side skal være fra reelle besøkende som faktisk finner siden interessant.
Legg til at Google de siste to årene har ansatt en god del fremtredende matematikere og statistikere, som jobber med nettopp å forebygge juksing for å øke nettsiders serp, så er det veldig sannsynlig at det utvikles statistiske oversikter over hvordan backlinker bør oppføre seg, og i fremtiden vil man nok oppdatere PageRank til å bli enda bedre til å finne juks med backlinker.
En annen ting er at anchor teksten på backlinkene er en veldig liten del av hele bildet, og det viktigste er at linkingen skjer fra en så høyt ranket side som mulig, og en side som er relevant for innholdet på din side, dette er langt viktigere enn at anchor teksten inneholder de rette ordene.

På den andre siden, dersom innholdet er interessant, så vil nettsiden sannsynligvis få reelle backlinker av seg selv, så å bekymre seg for om anchor teksten på backlinker til en side er riktig formatert ville jeg ikke sløst bort en kalori på, men heller forsøkt å forbedre selve siden, men det er sikkert bare meg igjen, som ikke driver med linkfarming eller linkbytting eller noe slikt, og klarer meg helt fint?

Nå er det vel også side opp og side ned på nettet som skriver om hvordan man kommer på topp av serp's ved å benytte bøttevis av backlinker, så at det funker å jukse til en viss grad er nok ganske sikkert (helt til det oppdages), men poenget er at det ikke er meningen at Google skal ranke sider ut i fra hvor mange linkfarmer og linkbytter man utfører, men ut i fra hvor relevant siden er, og det har allerede kommet mange endringer fra Google for å luke ut triksing, og det kommer helt sikkert flere, så dette tar jeg med knusende ro, og mener at backlinker er noe man ikke selv kontrollerer, og således er det veldig lite viktig for meg!
 
Sist redigert:

picxx

Well-Known Member
KISS adeno... dette gjelder for det meste ;)
 

TorsteinO

Art Director & grunder
adeneo: Det er en ganske enkel måte å tenke på dette på, og som matcher godt med googles egen tankegang - hva er mest nyttig for deg som besøkende på en side? En link der der bare står "klikk her", eller en link der det står hva det er linken går til? I en "naturlig" link - som f.ex. en link til en annen artikkel om akvariefisk i en artikkel om akvariehobby, kan det også være ganske naturlig å skrive f.ex. "denne artikkelen om akvariefisk bør du lese", og f.ex. bruke "artikkelen om akvariefisk" som ankertekst.

Men dette handler egentlig ikke så mye om hva man syns, det er bare sånn det er, google legger helt tydelig vekt på nøkkelord i ankertekst.
 

adeneo

Medlem
Det har du nok helt rett i, leste ett eller annet sted at siden for nedlasting av Acrobat Reader er på topp i serps for ordene "click here", så det stemmer sikkert bra det, men det vesentlige er at besøkende skriver anchor teksten i backlinkene til din side, ikke du, og hva besøkende skriver er helt opp til dem, forhåpentligvis skriver de mer enn "her" eller "denne" i anchor teksten, men det er nok en gang ikke noe som holder meg våken om nettene, da dette kommer langt ned på min liste over seo optimalisering (det kommer faktisk ikke engang med på listen).

Svaret blir derfor stort sett det samme, om man skriver:
<a href="www,boller,no">Kjøp Rosinboller her</a>
eller:
<a href="www,boller,no">www,boller,no</a>

Så blir det for meg en dritt! Når jeg linker til andre sider på diverse fora så tenker jeg fint lite på serps resultatene til siden jeg linker til, og på min egne sider så anser jeg dette for kriterie nummer firetusentohundreogførtiseks hos Google, og da har jeg firetusentohundreogførtifem andre kriterier som jeg anser som langt viktigere å holde orden på.
 
Sist redigert:
Topp