Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Tekstlinker

Anette

Medlem
Vi bruker en del tekstlinker på bloggen vår, feks bokanmeldelser som linker til Bokkilden (via Tradedoubler).
Vil dette være brudd på markedsføringsloven? Det står ikke noe sted at det er reklame, men så tjener vi da heller ikke noe såfremt ingen kjøper bøker...
 

Helge

Profesjonell Googlesøker
Så lenge linken er f.eks "Kjøp boken hos Bokkilden.no" så skal det ikke være noe problem

§ 1. Alminnelig bestemmelse.

I næringsvirksomhet må det ikke foretas handling som strider mot god forretningsskikk næringsdrivende imellom, eller er urimelig i forhold til forbrukere eller som for øvrig strider mot god markedsføringsskikk.

Annonsør og den som utformer reklame skal sørge for at reklame ikke er i strid med likeverdet mellom kjønnene, og at den ikke utnytter det ene kjønns kropp eller gir inntrykk av en støtende eller nedsettende vurdering av kvinne eller mann.

Ved vurderingen av om første eller annet ledd er overtrådt, kan det blant annet legges vekt på om reklamen, på grunn av utforming, format, omfang eller andre virkemidler, fremstår som særlig påtrengende.

All markedsføring skal utformes og presenteres på en slik måte at den tydelig framstår som markedsføring. Ved muntlig markedsføringshenvendelse til en forbruker skal en næringsdrivende straks presentere seg og opplyse forbrukeren om at henvendelsen skjer i markedsføringshensikt.
 

Anette

Medlem
Kan man unngå dette om man lager en egen label som heter "Reklame" og som man legger til på alle poster med tekstlinker?

Synes det ser bedre ut å bruke tekstlinker i enkelte sammenhenger, i steden for å skrive "kjøp det her". Feks i en post om reiser, som kanskje inneholder tekstlink til leiebilfirma, direkte til hotellet osv. Altså ikke for at jeg nødvendigvis vil "lure" leseren, men i de tilfeller hvor det faktisk virker naturlig å linke direkte.
 

Helge

Profesjonell Googlesøker
Enkelt og greit: Legg inn title="Kjøp boken på bokkilden.no" f.eks... da er det merket (den gule boksen som dukker opp når du holder musen over en link). og det ødelegger ikke lenken din ;)

Ellers så er jeg ikke så sikker om det tas så veldig høytidelig at du lenker med en affiliatelink til bokkilden uten merking av det. Det går vell mer på etikk at du bør merke det.
 

Anette

Medlem
He he, er livredd for å gjøre noe ulovlig jeg skjønner du... Men jeg ser jo at det "syndes" ganske mye på dette feltet rundt omkring.

Det var nettopp en sak på Din Side igjen ang dette med blogging og reklame. Men nå er det en bitteliten forskjell på meg og Isabella Löwengrip, da jeg per dags dato ikke har tjent ett øre på tekstlinkene... ;)
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
En enkel måte å verne seg litt på, er å skrive en "forutsetninger for bruk", der du forklarer hvordan nettsiden fungerer, hensikten, og hvordan evt. reklame er utformet. Som konsument har man en viss ansvar til å undersøke forhold, før man konsumerer (i dette tilfelle: lese din blogg).

Markedsloven definerer ikke hva reklam er for noe (såvidt jeg kan se) - synd det. Fant ikke heller noe i noen rettsavgjørelser noen plass. Noen som har en lenk?

Reklame - Wikipedia sier: "Reklame kan defineres som «betalt kommunikasjon av et budskap i et massemedium med identifiserbar sender i den hensikt å forberede en økonomisk transaksjon»"
Dette passer fint hvis du får betalt for eksponering, men du får kun betalt per klikk sant? Så hvis de ikke klikker = ingen betaling = ikke reklam?
Kanskje ikke helt brukelig, en def. fra wikipedia, men den henviser til 3 forskjellige forfattere: Cundiff/Still, Kotler, Grønnhaug - ingen av de har jeg lest forresten - vi fikk noe annet den gangen jeg var ... eh... ung :p.

Dinpris snakker om en svensk blogg - annet land, annen lov. Dessuten blander de markedsføring og reklam også, så de har nok sikkert brukt masse tid på artikkelen.. (not)
 

Anette

Medlem
Jeg får bare betalt hvis noen kjøper noe på den siden jeg har linket til, ikke per klikk.

Takk for tips om å skrive forutsetninger, mulig vi kommer til å gjøre det! Tror egentlig ikke at det har så mye å si for de som leser bloggen vår, men man vil jo nødig komme i klammeri med myndighetene. Selv om bloggen vår er såpass liten at det i såfall nesten hadde vært smigrende.... :p
 

peterandrej

pensjonert moderator
en presisering av uttrykk:

markedsføring: samlebegrep for alt som involverer å gjøre bedriften/personen synlig, øke salg, etc etc etc etc etc etc etc. Altså et paraplybegrep. Innenfor markedsføring har man så flere undergrener, der reklame, PR, direkte- og indirekte salg, etc etc inngår. Innenfor disse har man så flere undergrener. Skjønner? Markedsføring er ALT og alt er markedsføring.

Reklame: Betalt kommunikasjon. Begrepet brukes (som oftest) om betalt kommunikasjon rettet mot store utsnitt av et eller flere segmenter. Reklame skiller seg fra personlig salg ved at reklame vanligvis rettes mot hundre tusener (som på TV) mens personlig salg rettes mot én. Eksempler på reklame: spoter på TV, bannerannonser på nettaviser, bannere på skilt ved veien, etc.

---

Mange tror feilaktig at alt er reklame. Det er det ikke. Når jeg går ut på et forum og sier at Apple lager bra datamaskiner, så er ikke det reklame. Det er PR. Men hvis jeg hadde kjøpt en spot på TV2 der jeg sa at Apple lager bra datamaskiner, så hadde det vært reklame.

--

Vær videre klar over at begrepene ikke er absolutte og at en del av dem går inn i hverandre, men rent generelt er det sånn at reklame er betalt kommunikasjon rettet mot enormt mange - som vi kjenner fra TV. "Reklamen" på blogger er i en gråsone da den sjelden retter seg mot særlig mange og for det andre sjelden blir betalt, så en stor del av "reklamen" på blogger må regnes som PR.

mvh

en som har studert akkurat dette. På høyskole. Har diplom.
 

zapotek

Medlem
Det skal veldig veldig veldig veldig veldig *VELDIG* veldig mye til for at du får trøbbel med dette Anette.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Peterandrej: Takk - da har jeg noe (eller noen haha) til å henvise til.

Zapotek: Enig! spesielt ettersom Anette handler i god tro. Hvis hvis hvis hvis hvis hvis hvis *HVIS* hvis hun får trøbbel kan hun henvise til denne tråden som dokumentasjon at hun har undersøkt dette.
 

Anette

Medlem
Enkelt og greit: Legg inn title="Kjøp boken på bokkilden.no" f.eks... da er det merket (den gule boksen som dukker opp når du holder musen over en link). og det ødelegger ikke lenken din ;)

Kan noen hjelpe meg med dette? Hvordan vil koden se ut hvis jeg ønsker å ha den teksten? Feks i dette tilfellet:

<a href="http://clk.tradedoubler.com/click?p=116&amp;a=1592978&amp;g=16861858&amp;url=http://cdon.no/film/ronja_r%c3%b8verdatter-570078" target="_blank">Ronja Røvardatter</a>
 

webpiken

Medlem
Kan noen hjelpe meg med dette? Hvordan vil koden se ut hvis jeg ønsker å ha den teksten? Feks i dette tilfellet:

<a href="http://clk.tradedoubler.com/click?p=116&amp;a=1592978&amp;g=16861858&amp;url=http://cdon.no/film/ronja_r%c3%b8verdatter-570078" target="_blank">Ronja Røvardatter</a>

Slik! :)

<a href="http://clk.tradedoubler.com/click?p=116&amp;a=1592978&amp;g=16861858&amp;url=http://cdon.no/film/ronja_r%c3%b8verdatter-570078" title="Kjøp filmen Ronja Røvardatter hos cdon.com" target="_blank">Ronja Røvardatter</a>
 

peterandrej

pensjonert moderator
Peterandrej: Takk - da har jeg noe (eller noen haha) til å henvise til.

Zapotek: Enig! spesielt ettersom Anette handler i god tro. Hvis hvis hvis hvis hvis hvis hvis *HVIS* hvis hun får trøbbel kan hun henvise til denne tråden som dokumentasjon at hun har undersøkt dette.

Selvsagt kan hun ikke det. VF er ingen rettsinstans. Hun har et eget ansvar for å sjekke markedsføringsloven. Og der står det eksplisitt at markedsføring skal merkes som "markedsføring".

At loven er håpløst utdatert er en annen sak.
 
Topp