Telenors korrupsjonssak - helt av hengslene?

Tonny Kluften

Administrator
Oljefondet trekkes inn i Telenors India-sak - Aftenposten

Giske antyder tydeligvis til indiske myndigheter at oljefondet vil være forsiktige med å invester e i India hvis ikke Telenor får ok vilkår på lisensauksjonen som kommer.
Er det bare meg som syns at denne saken lukter? Telenor mistet noen lisenser fordi de var tildelt på feil grunnlag, og ifølge indiske myndigheter, ved hjelp av korrupsjon.

Jeg har ikke sett noen kritisere Giske eller Telenor for måten de nå behandler denne saken på, men for meg ser det ut som at de ønsker veeeeldig sterkt at de skal få beholde lisensene selv om de er anskaffet pga. korrupsjon.

Korrupsjon er ekstremt ødeleggende for den jevne innbygger i de landene hvor det er verst og Telenor og Giske/norske stat burde legge seg flate og gi slipp på de feilaktig erhvervede lisensene og så stille på auksjonen på lik linje med andre budgivere. Istedenfor forsvarer de seg og handlingene sine med nebb og klør og måten de har forsvart seg i denne saken på fremstår som bortimot patetisk.

At ikke Telenor hadde mistanke om korrupsjon når de fikk lisensene er vanskelig å tro. Verdens beste rådgivere er ansatt og engasjert av Telenor og i økonomiske saker får de nok verdens beste og mest oppdaterte råd også når det gjelder en så generelt aktuell sak som korrupsjon.

Hvorfor belyser ikke norske media den siden av saken som jeg tar opp her? Er det bare meg som syns at Telenor og Giske handler helt feil?
 
Sist redigert:

Hupsey

Medlem
Så at tv2 presanterte det som en gladsak tidligere. Jeg var ikke klar over press midlene før du nevnte det her. Er enig i at korrupsjon er noe av det værste for utvinningen av samfunn.
 

Nutz

Med lem
Du vet vel at når det gjelder penger, så har etikk og moral vikeplikt..

Selvfølgelig brukes oljefondet som brekkstang. -Men tror faktisk at India driter "oss" fulle, hva "vi" kan investere mot hva de selv har potensielt kapasitet til å skrape sammen er blåbær.

Mange "flotte" prosjekter og firmaer oljefondet investerer i, bare ta dette selskapet Monsanto som et eksempel.. En av verdens mest grisete firma når det gjelder det meste. Alt fra slavekontrakter til forurensing av genmaterialet (kryss-pollinering) dem maten "vi" skal spise fremover. -Plantevernmidler som virkelig funker, og det på måter som går langt utover hva det var beregnet for.

-For å ikke prate om u-hjelpen der man har "klausuler" om at regionen skal innføre tiltak som bremser befolkningsveksten, -som i praksis betyr at man tvangssteriliserer mennesker.


Who cares?
 

basicus

SEO Eggspert
-For å ikke prate om u-hjelpen der man har "klausuler" om at regionen skal innføre tiltak som bremser befolkningsveksten, -som i praksis betyr at man tvangssteriliserer mennesker.


Who cares?
Interessant det du sier der. Siden jeg bor i Kairo, vet jeg ett og annet om hva eksplosiv befolkningsvekst innebærer. Det bor tross alt 24 millioner menesker i denne byen. En av effektene dette har gitt her i Kairo er at 50.000 gatebarn bor i kloakken. Dette er altså kun de som ikke har ID fordi ingen kan finne ut av hvor de kommer fra - inklusiv de selv.

Befolkningsveksten planeten opplever er nok et av de størte problemene vi har å hanskes med i fremtiden. Det store spørsmålet er nok ikke OM dette er et problem men snarere hvem skal få "lov" til å leve.
 

picxx

Well-Known Member
Telenor er flinke til å "do as romans when in rome" og skal man drive business er det helt klart nødvendig hvis man skal bryte seg inn på nye markeder. Det er forøvrig ikke den første saken som er opp med tanke på telenor og korrupsjon. I thailand er de samme under politietterforskning for å omgå lover og regler.
 

Nutz

Med lem
@ basicus.

Har ikke dette også noe med noe av grunnleggende menneskerettigheter å gjøre?
Er det riktig at "vi" på vær høye hest skal bestemme at det skal steriliseres over en lav sko i diverse U-land ?
-Har de ikke rett til å forplante seg, bare fordi de er fattige der og da, hva om de ble "rike" en gang, og hadde lyst til å stifte familie? -Er tross alt enkeltmennesker sånt går utover.

Ikke lenge siden vi hadde forsøk på "etnisk utrenskning" her i landet heller. -En historie det offisielle Norge ikke er stolt av, og gjerne skulle være ugjort. -Hva er forskjellen på det, og dette "glimrende prosjektet" med å sterilisere fattige?

Nesten så man kan trekke paraleller til tankegangen til "FN" og "WHO" med det verste av det Nazismen kunne by på..
 

Nutz

Med lem
Ikke helt, men når du trekker inn Oljefondet, så skal du ikke se bort i fra at det ligger noen "betingelser" bak de "investeringene" også..

Som du ser, så brukses det i dag som en politisk brekkstang, og når du etterlyser forretningsverdens moral, så vil det være unaturlig å ikke påpeke andre aspekter.
 

looper

Medlem
Jeg syntes det er bra at den norske stat jobber for å ivareta norske selskaps interesser. Nå er det vel slik at Telenor var klar over dems partner var beskyldt for korrupsjon før investeringen tok sted. Dette tilbakedateres til 2008 og selskapet har allerede betalt en bot for omstendighetene rundt dette. Telenor har hele tiden vært klar over korrupsjonsanklagene, men saken var "gjort opp" før Telenor inngikk avtale med dem. Det er Indisk Høyesterett som bestemte at disse lisensene skulle tilbakekalles, dette rammer Telenor på en urettferdig måte.

Det ville vært helt feil å bare nedskrevet en slik sum bare fordi korrupsjon er nettopp korrupsjon. Selvfølgelig må staten på banen og legge press på indiske myndigheter for å ivareta et selskap som de eier.

Når det er sagt så er det slik at dersom det skulle være slik at Telenor sine lisenser mister verdi og Telenor må trekke seg ut så er det India som kan ende opp med regningen. Telenor har vaslet å benytte seg av "Comprehensive Economic Cooperation Agreement" som er avtalen mellom Singapore og India, Telenor sin virksomhet i India er registrert på dems kontorer i Singapore.

Jeg har ikke sansen for Giske, men hvis han ikke hadde gjort noe hadde det provosert meg.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Må egentlig si meg enig med looper her (bra oppsummert btw).

Det virker også som det er litt maktkamp mellom indisk høyesterett og indisk regjering, samtidig som det selskapet Telenor kjøpte opp - såvidt jeg har forstått - faktisk ikke engang har blitt dømt. Videre, hvis Telenor faktisk har forhørt seg med indiske myndigheter på forhånd, før oppkjøpet, nettopp for å få klarhet i korrupsjonsanklagene og fått "klarsignal" derfra, blir det rart om de allikevel skal straffes av myndighetene nå i etterkant.

Det blir nærmest en tilbakevirkende lovendring, for problemet koker jo ned til at det VAR "first-come-first-serve" indiske myndigheter solgte disse lisensene etter, selv om de kanskje BURDE ha solgt dem på auksjon, og da nytter det ikke å komme senere og si at "oi, nei vi angrer oss"...

Videre er realiteten at hvis et selskap taper såpass store summer på grunn av denne typen rot og tull fra indiske myndigheter, som det Telenor ligger an til å gjøre, da vil helt garantert andre selskaper nøle med å investere - for hvordan kan de da vite at de ikke vil få liknende problemer i fanget? Det handler rett og slett om stabilitet. Alle vil nøle mer med å investere i et land der de ikke kan vite om det de kjøper plutselig vil bli tatt fra dem. Og oljefondet? Tror du ikke de ville ha nølt samme hva Giske sa, hvis Telenor plutselig ble fratatt investeringer for noen titalls milliarder, samme om de hadde vært fra et helt annet land? Hvis de IKKE hadde nølt hadde det vært helt hinsides naivt.
 

Tonny Kluften

Administrator
Nå er det vel slik at Telenor var klar over dems partner var beskyldt for korrupsjon før investeringen tok sted. Dette tilbakedateres til 2008 og selskapet har allerede betalt en bot for omstendighetene rundt dette. Telenor har hele tiden vært klar over korrupsjonsanklagene, men saken var "gjort opp" før Telenor inngikk avtale med dem.

Det du sier er at Telenor visste at lisensene var erhvervet ved hjelp av korrupsjon, men at Telenor sa det var dette ok fordi det andre selskapet hadde betalt en bot for det?

Det blir nærmest en tilbakevirkende lovendring, for problemet koker jo ned til at det VAR "first-come-first-serve" indiske myndigheter solgte disse lisensene etter, selv om de kanskje BURDE ha solgt dem på auksjon, og da nytter det ikke å komme senere og si at "oi, nei vi angrer oss"...

Videre er realiteten at hvis et selskap taper såpass store summer på grunn av denne typen rot og tull fra indiske myndigheter, som det Telenor ligger an til å gjøre, da vil helt garantert andre selskaper nøle med å investere - for hvordan kan de da vite at de ikke vil få liknende problemer i fanget? Det handler rett og slett om stabilitet. Alle vil nøle mer med å investere i et land der de ikke kan vite om det de kjøper plutselig vil bli tatt fra dem. Og oljefondet? Tror du ikke de ville ha nølt samme hva Giske sa, hvis Telenor plutselig ble fratatt investeringer for noen titalls milliarder, samme om de hadde vært fra et helt annet land? Hvis de IKKE hadde nølt hadde det vært helt hinsides naivt.

Hvis det var "first-come-first-serve" slik det f,eks. var i Russland etter Sovjet så er det korrupsjon uansett.

Skal man ikke rydde skikkelig opp i korrupsjon bare fordi man er redd for at selskaper ikke vil investere i India? Jeg tror at den jevne inder i det lange løp tjener best på at det ryddes skikkelig opp, at ting tas skikkelig tak i, gjerne med tilbakevirkende kraft. Gir litt tap kortsiktig kanskje, men langsiktig gir det veldig store fordeler.
 
Sist redigert:

TorsteinO

Art Director & grunder
Hvis det var "first-come-first-serve" slik det f,eks. var i Russland etter Sovjet så er det korrupsjon uansett.

Skal man ikke rydde skikkelig opp i korrupsjon bare fordi man er redd for at selskaper ikke vil investere i India? Jeg tror at den jevne inder i det lange løp tjener best på at det ryddes skikkelig opp, at ting tas skikkelig tak i, gjerne med tilbakevirkende kraft. Gir litt tap kortsiktig kanskje, men langsiktig gir det veldig store fordeler.

Selvsagt skal man rydde opp i korrupsjon, men som jeg sa over - Telenor forespurte faktisk indiske myndigheter om nettopp dette før oppkjøpet, nettopp på grunn av korrupsjonsanklagene, og fikk beskjed om at det ikke var noe problem.

DA er det litt ufint å komme noen titalls investerte milliarder senere og si at "oi, vi har ombestemt oss, dere må betale på nytt".
 

HPF

Medlem
Selvsagt skal man rydde opp i korrupsjon, men som jeg sa over - Telenor forespurte faktisk indiske myndigheter om nettopp dette før oppkjøpet, nettopp på grunn av korrupsjonsanklagene, og fikk beskjed om at det ikke var noe problem.
Det kommer vel an på hvem hos de indiske myndighetene Telenor har spurt.

Hvis man leser om alt grumset i forkant av salget av lisensene, en kommunikasjonsminister som ikke gjennomfører salgene slik han blir bedt om, svært lave priser, søknadsfrister som flyttes bakover i tid, salg til selskaper som aldri har hatt noe med telekommunikasjon å gjøre, så kan man lure på hvordan folk som er intelligente nok til å bestille seg flybilletter til India ikke greier å forstå at salget av disse lisensene høyst sannsynlig ikke kan ha gått riktig for seg.

I Norge hadde vel Telenor kunne bli dømt etter heleriparagrafen.

Time Magazine har forøvrig denne saken som nummer 2 over Top 10 Abuses of Power, kun slått av Watergate.
 

picxx

Well-Known Member
Det går meg litt hus forbi hva det er som er så galt i denne saken?
Er det korrupsjon på generelt grunnlag, korrupsjon i india, norske firmaers innblanding i korrupsjon i utlandet eller spesifikt telenors sak i india, som vel tråden startet med?

Korrupsjon og kameraderi generelt er noe som har vært en del av samfunnet i tusener av år og kommer til å stå like sterkt, om ikke sterkere i årene som kommer. Dette både i norge og alle andre land, så hvis det er korrupsjon på generell basis man ønsker å ta et oppgjør med har man en lang veg å gå ... men, lykke til :)
 
Topp