Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Tidligere kunde - nå konkurrent - har kopiert design?

n0stra

Medlem
Vi jobber på Veggdekor, veggfolie, veggord og wallstickers | Veggfolie.no med det som internasjonalt kalles "wallstickers" som fellesbetegnelse. Mye av motivene som er mest populære er typografiske tekster basert på kjente sitater.

Vår desidert mest populære motiv er teksten "Always kiss me Goodnight". Dette finnes i forskjellige varianter verden rundt og mange av de er kun skrevet inn på linje med en helt vanlig font og standardformatering.

Vår grafiker lagde vårt design basert på en spesifikk font men endret størrelsesforhold, plassering og hadde et annet valg i forhold til store og små bokstaver enn hva man kan finne andre steder. Resultatet var det som er blitt vårt mestselgende motiv:

always-kiss-me.jpg


Idag oppdaget vi at en tidligere samarbeidspartner (vi leverte produkter og tjenester til dem og de var også inne i en budprosess hvor de forsøkte å kjøpe oss for 1,5 år siden) jobber med å lansere en konkurrerende butikk. Det vi reagerte på er at de promoterer dette ved å fremvise et helt identisk motiv og endog utlover dette som premier. Spørsmålet her er da om vårt motiv er spesifikt nok til at vi kan hevde at dette er gjort både med overlegg og at dette er et brudd på våre rettigheter?

I tillegg har de valgt å bruke ordet "veggfolie" som er et ord vi har innarbeid som et norskt alternativ til "wallstickers". Siden dette ikke har vært brukt tidligere og ikke er et ord fra ordlista - er det mulig å få dette som en registrert merkevare? Og hva koster isåfall dette?


TILLEGG: har nå lagt ved vedlegg av annonsen de har lagt ut, hvor jeg har kopiert inn vårt design og lagt til noen kommentarer.
 

Vedlegg

  • kopi.jpg
    kopi.jpg
    78,9 KB · Sett: 69
Sist redigert:

peterandrej

pensjonert moderator
Det der er såpass unikt at jeg vil tro det oppnår betegnelsen Åndsverk (uten at jeg er skråsikker). I så tilfelle kan dere trekke dem for retten og kreve både erstatning og tort og svie og alt sånt.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Det kan hende at dere kan ha opparbeidet dere et varemerke der, altså på ordet "veggfolie", men jeg er ikke sikker. Tror det som kan bli et problem er om de mener at "veggfolie" kun er beskrivelsen av varen, eller om dere får dem med på at dette er produktnavnet deres - men er det i såfall noe annet ord som er vanlig å bruke om dette på norsk? "veggdekor" kanskje?

Vil tro at noe av det som vil være viktig her, er om dere kan klare å vise at ordet ikke var i bruk før dere begynte å bruke det - altså at det er dere som har gjort det kjent osv, at selve ordet er deres konstruksjon.

Strengt tatt er det nok forresten et "ordmerke" dere tenker på. Fant en side her hvor det står litt mer utførlig forklart: Varemerkebeskyttelse

Såvidt jeg har forstått er det ikke mye det koster å få registrert det formelt, se Hva koster det? Prisoversikt - Patentstyret.

Ang. selve motivet - her kommer det nok an på hvor mye dere har gjort utover å bruke en standard font. Hvis det blir veldig likt bare ved å skrive det med samme kombinasjon av store/små bokstaver, så ligger dere nok dårligere an, men hvis det må mye modifikasjoner til, så har dere raskt en sterkere sak.
 
Sist redigert:

n0stra

Medlem
TorsteinO: man må jobbe med plassering av de individuelle bokstavene, størrelsesendring osv. Jeg er usikker som sagt om typgrafi kan annses som rettighetsbeskyttet.

Det som er mest plagsomt her er at det ser ut til at de har bare kopiert fotografiet fra sida vår, fjernet bakgrunnen og photoshoppet denne inn i annonsen (som du ser på den vedlagte filen så har jeg lagt vår vektofil over fotografiet og det er helt identisk).

Jeg har sendt bildene til Grafill også for å høre hva de sier.

Når det gjelder "veggfolie" så er dette et ord som ikke har vært benyttet tidligere. Men jeg ser på google at flere og flere bruker dette nå for å søke etter oss og våre produkter. Da blir det kjipt om andre kommer inn og begynner å benytte det og på den måten tar kunder som er på utkikk etter våre produkter.

I norge er denne type folie og slike produkter gjerne ikke omtalt som annet enn wallstickers som nevnt over. Veggdekor blir et noe mer allment utrykk men brukes også av folk som søker etter denne type produkter blant annet.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Når det gjelder "veggfolie" så er dette et ord som ikke har vært benyttet tidligere. Men jeg ser på google at flere og flere bruker dette nå for å søke etter oss og våre produkter. Da blir det kjipt om andre kommer inn og begynner å benytte det og på den måten tar kunder som er på utkikk etter våre produkter.

Dette gjelder vel også drøssevis med andre amerikanske ord, som noen velger å "norskifisere" Kan ikke helt skjønne at dere skal ha en form for eierskap til et ord selv om dere var først ute til å bruke det?

Om det er konkurrenter av dere som benytter det samme ordet er jo kunden like mye på jakt etter produkter fra disse som de er på jakt etter produkter fra dere? ;)
 

picxx

Well-Known Member
Dette gjelder vel også drøssevis med andre amerikanske ord, som noen velger å "norskifisere" Kan ikke helt skjønne at dere skal ha en form for eierskap til et ord selv om dere var først ute til å bruke det?

Forsøk å fortell det til schibstedt når det gjelder ordet "finn".
 

n0stra

Medlem
Dette gjelder vel også drøssevis med andre amerikanske ord, som noen velger å "norskifisere" Kan ikke helt skjønne at dere skal ha en form for eierskap til et ord selv om dere var først ute til å bruke det?

Om det er konkurrenter av dere som benytter det samme ordet er jo kunden like mye på jakt etter produkter fra disse som de er på jakt etter produkter fra dere? ;)

Hvordan det igrunn? Når både kundene og konkurrentene bruker ordet "wallstickers"? Det er kun etter at vi begynte å innføre ordet og konsekvent omtaler våre produkter som veggfolie at det har dukket opp på søkelistene. Det hadde vært en annen sak om dette ordet dukket opp ifra media eller andre. Men de benytter konsekvent "wallstickers". Å lage ord er vel selve definasjonen av et merkevarenavn. Hvor mange produkter og brands er ikke det? Hva om jeg forsøkte å lage en sjokolade og kalte den Hobby? Det er ikke et nytt ord engang.

"problemet" slik jeg ser det er jo at vår kundegruppe er notoriske til å gjøre ting som å søke etter nettsidens navn på google. Og om da konkurrenter dukker opp der også vil jo disse kundene som da er på utkikk etter vår butikk og våre produkter bli forledet til å handle hos en konkurrent - noe som vel er poenget med å unngå ved å registrere et varmerke.

Vi planlegger på sikt å få iland noen avtaler med landsomfattende kjeder i tillegg også og benytte navnet som merkenavn i den sammenheng. Det vil kunne være et problem når kunde kan ha problemer med å merke forskjell på kvalitet før man har tatt det med seg hjem og skal montere. Hvis alle andre skal bruke "vårt" navn forsvinner vår beste mulighet til å skille oss fra evt konkurranse.
 

Randulf Småfix

Kanonfotograf
At dere har oversatt et engelsk ord til norsk, gir dere ingen rettigheter til det nye norske ordet. Søker dere derimot å om ordmerke beskyttelse, får dere rettighetene til dette navnet. Foreslår derfor at søknad utarbeides i helgen, og sendes inn mandag. Her haster det.

Å kopiere et design/åndsverk er ulovlig etter det jeg kan forstå. Dette blir jo som å kopiere et maleri fra Nerdrum og selge videre som sitt eget.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Jeg betviler veldig at man vil få godkjent et så generelt ord. Det ville være merkelig i så tilfelle.

Bilfolie, veggfolie, foliedekor, vindusfolie, reklamefolie - alle er generelle ord for å forklare hva produktet brukes til. Ingen av de andre er beskyttet.

Om de har benyttet et bilde fra dere denne ene gangen kan være, men er det verdt å bruke masse ressurser på å forfølge det kontra å jobbe videre for å forbedre deres egne produkter. Overvåk - følg med - og gå til aksjon hvis det skjer igjen i stedet.

Skal man gå til aksjon på slike ting så må det være fordi det lønner seg å gjøre det. Det kan fort gå mye tid og kroner på slikt-
 

n0stra

Medlem
Randulf: Ja. men går motivet vårt under åndsverksloven? det er spørsmålet. Generelt er det sykt surt å oppleve så dårlig behandling fra noen vi vet av og har jobbet med. De er også langt større enn oss med 5 kontorer og mye større ressurser. om de skal kunne kopiere alt vi har uten konsekvens blir det vanskelig å konkurrere. Det ldelegger også vår ekslusivitet.

msites: de andre ordene du nevner er allmenne ord brukt i flere tiår og av media samt hele bransjen. De er også direkte oversettelser. Jeg ser derfor ikke likheten. Jeg sier ikke vi har rett til å få det registrert. Men jeg vil ha litt mer håndfaste grunner til hvorfor ikke. Når noen til og med kan registrere noe så kjent som "rent mel i posen" og beskytte det de siste månedene. Så blir det for enkle avvisninger slik jeg ser det.
 

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
De ser på dere som ledende i bransjen og følger etter. I min verden ville jeg sett på dette som et komplement og en bekreftelse på at det du gjør kan du godt, og mange ser opp til deg.
Til og med dine verste konkurrenter!

Mitt tips:
Bruk din energi på å gjøre din egen bedrift enda sterkere, overvåk konkurrentene mens du samtidig sørger fortsatt være i front i din bransje.
 
Topp