Kjapp og trygg hosting for Wordpress

tidspunkt for registrering av domener?

mindcrime

Medlem
Jeg har trodd at for å kunne registrere et domene, måtte man sende inn en søknad til en registrator, som så sender søknaden til Norid, som så godkjenner søknaden.
Men nå så jeg akkurat at det var en fyr som greide å registrere endel domener sånn ca klokka 04.00 om natten (de dukket faktisk opp på "ledig domene" listen hos domeneshop, men forsvant igjen etter under 10 minutter)
Så da ble jeg litt nysgjerrig da, siden denne fyren formodentlig er en registrator selv, så betyr dette at dersom man ikke er det, så ligger man håpløst langt bak i utgangspunktet?
 
Det har vært snakk om dette tidligere, at de beste domene ofte aldri blir ledige. Det kan være flere forklaringer på dette.
 

SYSE

Medlem
Jeg har trodd at for å kunne registrere et domene, måtte man sende inn en søknad til en registrator, som så sender søknaden til Norid, som så godkjenner søknaden.
Men nå så jeg akkurat at det var en fyr som greide å registrere endel domener sånn ca klokka 04.00 om natten (de dukket faktisk opp på "ledig domene" listen hos domeneshop, men forsvant igjen etter under 10 minutter)
Så da ble jeg litt nysgjerrig da, siden denne fyren formodentlig er en registrator selv, så betyr dette at dersom man ikke er det, så ligger man håpløst langt bak i utgangspunktet?
Etter store endringer hos NORID i 2010 er det mulig å registrere domenenavn under .no når som helst på døgnet så fremt registraren påser signert gyldig egenerklæring. Signerte egenerklæringer kan OCR'es og dermed kan et domenenavn registreres på natten :)
 

mindcrime

Medlem
Ok... så da kan en som er registrar kjapt sikre seg domenene selv for så å videreselge de.
Syntes nesten det er litt rart at det ikke er noen "regler" som begrenser hva en registrator kan og ikke kan gjøre.
I dette tilfellet jeg så i dag, er det en som kun har registrert domener "for seg selv" og sine egne selskaper (han er daglig leder/styreleder/deleier i sånn rundt regnet 45 selskaper, alle DA)

Sånn sett burde jo fks. hjemmet mortensen hatt mulighet til å registrere domener selv også, til blader og bøker.
 

JoachimO

Medlem
Det kan de da også om de vil betale avgiften for å bli registrar. Akkurat som du kan. Er vel rundt 10000
 

NilsF

Medlem
Syntes nesten det er litt rart at det ikke er noen "regler" som begrenser hva en registrator kan og ikke kan gjøre.

Selvsagt finnes det regler. Alle registrarene skal ha inngått skriftlige avtaler med Norid før registrarkonto åpnes, og må forholde seg til et sett av entydige regler, som blant annet er publisert på Norids nettsider.

Og etter reglene er det intet til hinder for at en registrar skal kunne registrere domener på eget selskap. Det ville da også tatt seg noe underlig ut om en akkreditert registrar, som tilbyr domeneregistreringer for alle og enhver ja for tusenvis av kunder, selv skulle måtte gå til en annen registrar for å registrere firmaets egne domener.

Og ellers så er det jo fritt frem for deg å søke om å bli registrar, hvis du vil våke hver eneste natt, for så å delta i "bikkjeslagsmålet" som oppstår mellom registrarene når det en sjelden gang slippes virkelig gode domener. De beste domenene forsvinner sannsynligvis i løpet av noen sekunder.
 

SYSE

Medlem
Ok... så da kan en som er registrar kjapt sikre seg domenene selv for så å videreselge de.
Syntes nesten det er litt rart at det ikke er noen "regler" som begrenser hva en registrator kan og ikke kan gjøre.
I dette tilfellet jeg så i dag, er det en som kun har registrert domener "for seg selv" og sine egne selskaper (han er daglig leder/styreleder/deleier i sånn rundt regnet 45 selskaper, alle DA)

Sånn sett burde jo fks. hjemmet mortensen hatt mulighet til å registrere domener selv også, til blader og bøker.

Det er ikke helt riktig; spekulativ domeneregistrering er ikke tillatt under .no, og aktiviteten du beskriver her ville medføre en relativt brå slutt på registrarforholdet hos NORID :) Ellers har du helt rett i at store selskaper kan ha fordeler ved å være sin egen registrar, og det er de også. Dersom du går igjennom registrarlisten på NORID finner du veldig mange selskaper som ikke tilbyr noen registrartjeneste, men som bruker sitt registrarforhold internt:

Norid: Liste over registrarer

For eksempel finner du Aller Internett her (til sammenlikning med Hjemmet Mortensen).

Dette har nok primært å gjøre med at de ikke stoler på andre registrarer, men det har også andre bivirkninger som at de (siden 2010), kan registrere domenenavn når som helst på døgnet. Sistnevnte er nok imidlertid ikke det mest tungtveiende argumentet for å være sin egen registrar :) Det må også legges til at siden endringene tilkom i 2010 har nok mange "interne" registrarforhold blitt avviklet, siden det er blitt endel mer å forholde seg til.
 
Topp