Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Tilbakegående momsoppgjør?

Nordino

Medlem
Bedriften min (ENK) har nå nådd 50k i omsetning, og jeg skal få sendt inn skjema for registrering i MVA-registeret i løpet av de neste dagene.

Det jeg lurer på er om jeg da vil få igjen MVA på varer jeg har kjøpt inn FØR bedriften ble MVA-pliktig. Hvis jeg feks kjøpte en laptop når omsetningen var 0, vil jeg da få 25 % fradrag i forhold til MVA jeg må betale på salg fra og med 50k i omsetning?

Kanskje litt vanskelig formulert, men jeg håper at noen forstår hva jeg mener :)
 
K

Kontoristen

Guest
Hvis mva på kostander kan bokføres i samme mva termin som du blir mva-registret så vil du få igjen mva.

Hvis mva på kostander bokføres i over flere terminer som du blir mva-registrert så vil du kun få igjen mva fra den terminen du ble mva registrert.
 

sta

Medlem
Hvis mva på kostander kan bokføres i samme mva termin som du blir mva-registret så vil du få igjen mva.

Hvis mva på kostander bokføres i over flere terminer som du blir mva-registrert så vil du kun få igjen mva fra den terminen du ble mva registrert.

Vet du om reglene varierer fra selskapsform til selskapsform? Jeg har et AS der vi fikk tilbake en stor porsjon penger i tilbakegående mva-oppgjør, for innkjøp som strak seg fra registreringsdato til 50.000 i omsetning var nådd, hvilket var en periode på 7-8 måneder. Regnskapsfører ordnet alt, så hvordan dette ble gjort i praksis vet jeg ikke, men jeg var av den oppfatning at dette var helt kurant og ren rutine.
 

Lars_Olav

New Member
Ja, du kan få igjen. Du må skrive en søknad og dokumentere utgiftene. Du får ikke igjen mva på varer som er solgt i perioden før du ble registrert. Ingen forskjell om du er EPF eller AS eller annet.
 
K

Kontoristen

Guest
Ja, man kan søke få medregnet mva for tidligere terminer, men det er intet krav at man skal ha tilbake.
 

Lars_Olav

New Member
Riktig det, det er intet lovkrav, men ligningskontorene har en ulovfestet praksis hvor du får igjen mva fra oppstarten frem til man blir mva-registrert. Så lenge man kan dokumentere utgiftene så får man igjen mva på disse. Dette får du så en egen mva-oppgave til, og beløpet blir utbetalt på grunnlag av den oppgaven.
 
Topp