Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Tilbakemelding på blogg

let100

Medlem
Hallo, folk der ute.

Jeg har nettop skiftet design på bloggen min, og lagt til en logo på toppen av siden min, som jeg er meget fornøyd med.

Jeg trenger tilbakemeldinger på hva dere synes om bloggen min. Jeg trenger konstruktiv tilbakemelding som kan hjelpe meg med å forbedre siden.

Jeg tar i mot både negative og positive tilbakemeldinger så lenge tilbakemeldingene holder en saklig tone.
 
Sist redigert av en moderator:

Necatrine

Medlem
mye reklame første jeg så var reklame :p et tips. Ikke moneytize en blogg før du har godt med lesere. i alle fall det jeg gjør :)
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
På meg virker de røde tekstlenkene som reklame - må være fargen. Du kan kanskje bytte om på fargene (grå som utgangspunkt, rød on mouseover)?
Kun storbokstaver synes jeg også er litt vanskelig å lese (siste kommentarer og overskriftene).

Når det gjelder artiklene, så legger du ved masse lenker. Bra at du lenker, men kanskje kan du bygge de inn i teksten, og også skrive noe om hvordan de som du lenker til er forskjellige fra hverandre. Da kommer de med på en litt mer naturlig måte; lenken i seg selv er ikke forklarende nok, så jeg kommer nok aldri besøke alle 9 eller 15...

Ellers må du i grunnen passe på hva slags bilder du bruker - også på internett er det ikke bare å klippe og lime.

Måten du skriver på er bra, synes jeg: ikke vanskelig å lese gjennom når man er interessert i emnet - og så produserer du nok ord også. Bare hold ut og publiser jevnt.
 
Designet var fryktelig, fryktelig smalt. Total bredde på siden inkludert alle marger virker å være 720 piksler. Selve tekstkolonnen virker å være cirka 420 piksler. Hvorfor så tynt? Det fører bare til at teksten blir strekt nedover og jeg må skrolle langt mer enn jeg egentlig har lyst til. Skal innrømme at jeg er feil person til å prate da mine egne nettsider stort sett også holder seg på godt under 800, men det kommer til å endre seg i neste oppdatering. Teknologien begynner å komme så langt at det er fullstendig meningsløst å optimalisere for 800x600. Jeg aner ikke hvor mange av leserne dine som har 800x600-oppløsning, men jeg vet at for mine sider er det tallet vanvittig lavt (0.22 %). Litt mer bredde hadde ikke skadet.

Sidebaren: Øverst har du en overskrift som sier «Adsense». Under den overskriften står det absolutt ingenting. Skal du ha en annonse der, sett inn en annonse der, skal du ikke det, fjern overskriften. Under det har du et Ratix-banner. Hvorfor det? Ratix-banneret skal bare være på siden for å virke, det er ikke særlig vakkert og leserne dine er ikke interesserte i Ratix, så du trenger ikke å stille det ut øverst i sidebaren. Flytt det ned under the fold, enten nederst i sidebar eller i footer.

Blogrollen din er den mest intetsigende jeg har sett. Du linker til wordpress.com og wordpress.org? Eh, OK, Wordpress er bra, men hvorfor ikke legge inn flere linker til nettsider du liker som har litt å gjøre med det bloggen faktisk handler om, nemlig nyheter? Link til andre nyhetsblogger og nettsider som leserne dine kan ha interesse av! Ser at du har gått ut og spurt etter linkebytte i en annen tråd, så her er du forsåvidt i gang, men jeg ville ha lagt ut flere linker allerede til å begynne med. Det virker meningsløst å ha en blogroll liggende ute så lenge den bare linker til Wordpress.

Og når det gjelder det aller viktigste i en blogg, nemlig hva du skriver om: Dette er flatt og kjedelig. Jeg skal ikke nødvendigvis si at du skriver dårlig, det får være opp til øyet som ser, men du skriver om veldig sprikende temaer. Du skriver veldig mye om fotball, og innimellom putter du inn blodige drap som du mener det burde være dødsstraff for. Hæ? Hvem er målgruppen for dette? Min erfaring er at de beste bloggene er de som klarer å skrive tekster rundt ett enkelt tema. Dette er en blogg om verdens bredeste tema, nemlig «nyheter». Innleggene du skriver har ingen rød tråd. De henger ikke sammen, og det er veldig lett å få inntrykk av at den eneste grunnen til at du lager denne bloggen er å få Twingly-linker. Det kan godt hende at du skriver godt om enkelte temaer, men man må lete gjennom svært mange innlegg for å finne disse temaene når du skriver om så utrolig mange temaer. Dersom du kutter ned til ett enkelt tema og klarer å skrive godt om akkurat det, vil du ha en bedre blogg enn dersom du fortsetter å skrive om tjue forskjellige ting. Det er ikke direkte givende å lese en blogg som hopper rett fra å lovprise John Arne Riise fordi han har scora et mål eller noe sånt til å argumentere for at nordmenn som torturerer barn bør få dødsstraff til å linke til en test som viser at Internet Explorer 8 er en sikker nettleser. På den måten fanger du ingens interesse, bortsett fra vennene dine. Du klarer fint å få folk til å klikke seg inn fra Twingly til artiklene dine, men hvor mange av disse tror du finner bloggen interessant nok til å fortsette å lese den? Det er alltid bedre å rette seg mot en klar målgruppe i stedet for å forsøke å spenne over alle.

... forresten, URL-en din er på 26 tegn. Ikke inkludert håtetepe. Det burde være et klart signal på at det er på høy tid å bytte domene.
 
Sist redigert:

let100

Medlem
For mye reklame

mye reklame første jeg så var reklame :p et tips. Ikke moneytize en blogg før du har godt med lesere. i alle fall det jeg gjør :)


Hei Necatrine. Jeg søkte om Adsense account i går og ble akseptert i går. Jeg er en nybegynner og vet ikke hvor mye reklame jeg bør ha, men skjønner at jeg har for mye av det.

Bør jeg ha en reklame helt nedesert i blogginnlegget?
 
Det med rød tekst synes jeg også er feil å bruke, men dette har jeg prøvd å fikse uten hell
Hva er problemet?

Det har en venn av meg sagt i fra om. Jeg burde holde meg langt unna Scanpix, sa han. Hvordan er det med bilder jeg bruker fra for eksempel Vg? Er dette greit, eller må jeg betale for dette?
Så klart du må betale for dem, dersom VG i det hele tatt selger dem. Det finnes fotografer som legger ut bildene sine gratis på nett, men ikke i VG.

Ser ingen grunn til å holde seg unna Scanpix så lenge man faktisk er villig til å betale -- jeg vil mene at de har ganske gode bilder. Har brukt dem bare en gang selv, og måtte ut med noen tusenlapper for det, men kvaliteten er det ingenting å si på.
 
Sist redigert:

let100

Medlem
Hva er problemet?

Så klart du må betale for dem, dersom VG i det hele tatt selger dem. Det finnes fotografer som legger ut bildene sine gratis på nett, men ikke i VG.

Ser ingen grunn til å holde seg unna Scanpix så lenge man faktisk er villig til å betale -- jeg vil mene at de har ganske gode bilder. Har brukt dem bare en gang selv, og måtte ut med noen tusenlapper for det, men kvaliteten er det ingenting å si på.

Problemet er at jeg ikke finner ut hvor jeg skal gå for å få endra farge.

Kan du gi meg link til noen nettsider som legger ut bildene sine gratis? Det hadde vært veldig bra om du kunne gjort det ;)
 
Kan du gi meg link til noen nettsider som legger ut bildene sine gratis? Det hadde vært veldig bra om du kunne gjort det ;)

Vet iallefall at du finner stockphotos på stock.xchng - the leading free stock photography site . Anbefaler også at du leser deg opp på Creative Commons. Sjekk for eksempel hvert enkelt bilde på Wikipedia, de er ofte CC (Wikipedia er en typisk side som har tilnærmet lik null i bildebudsjett). Blant annet kan du se på beskrivelsen av dette bildet Fil:John Arne Riise.JPG - Wikipedia at du har lov til å bruke det så lenge du krediterer forfatteren og oppgir riktig Creative Commons-lisens. Ikke ta noe for gitt, dog, sjekk at det faktisk stemmer for hvert enkelt bilde du bruker.
 
Du kan også gjøre et google-søk på "gratis bilder". Da dukker et opp noen alternativer, samt betingelsene for bruk. Har selv brukt illustrasjonsbilder fra ulike gratis-tjenester. Som regel krever de en link tilbake i bildeteksten. Det viktigste er - som nevnt over - å følge de regler og betingelser som er for å bruke andres bilder.
 
Her har det skjedd ting, gitt. Gratulerer med ny blogg som følger overraskende mange av tipsene du har fått her inne.

Noen kommentarer til den nye bloggen: Du har fortsatt litt designissues -- du kan ikke ha svart linktekst på svart bakgrunn, den svarte boksen trenger padding, og det er meningsløst å ha fem ganger "No image" på forsiden: Har du ikke bilder på 90 % av sakene, velg et design som ikke insisterer på å vise bilder på forsida. Du trenger også å oversette templaten din til norsk, nå er alle innleggene dine på norsk og all annen tekst på engelsk. Saken om sikkerhet som du siterer øverst på forsida er ikke klikkbar. Å dele inn i kategorier var et lurt trekk, men du burde forklare et sted at du faktisk har en nyhetskategori, ettersom forsiden gir inntrykk av at du bare skriver om fotball. Og domenenavnet har blitt fjorten tegn kortere, det er selvsagt strålende. Jeg vil si at du har en del igjen å gjøre, men dette er en forbedring.

Ooh, selvsagt, det jeg glemte å skrive i går: Du må lære deg å korrekturlese. Skrivefeil virker svært uprofesjonelt -- det er lov av og til, men det gir et inntrykk av at du ikke egentlig bryr deg om bloggen din. Skriv riktig første gang, eller korrekturles.
 
Topp