Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Tilbakemelding på logo for forlag?

peterandrej

pensjonert moderator
Har jobbet litt med en logo for forlaget jeg er en del av. Kom gjerne med tilbakemeldinger! :)

troll_kult5.jpg
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Hmmm... Du er på et godt spor, men jeg ser et mulig problem: Har du testa den i bare to farger, altså bare svart og hvitt? Ser jeg ikke helt feil er du avhengig av (minst) tre farger nå, og det kan være litt dumt.

Jeg tror jeg ville ha forenkla den enda et par hakk, så du får den til å sitte i bare to farger. Bøker er vel faktisk et godt eksempel på en situasjon der det er praktisk å slippe en tredje farge, siden du da kan trykke all innmaten i bare svarthvitt. Skal du skyte et legg med fargetrykk blir utgiftene ganske mye høyere enn om alt er i svarthvitt.

Får du logoen til å sitte skikkelig i "ren" svarthvitt vil det funke å legge til nesten hvilke farger som helst etterpå, og du vil vanligvis sitte med en mye sterkere løsning generelt sett, men som sagt - du er helt klart inne på noe bra :)
 

peterandrej

pensjonert moderator
Torstein: Takk for tilbakemelding. Din tilbakemelding settes høyt, fordi du jo jobber med logoer til daglig, noe jeg ikke gjør. Helst skulle vi leid inn en designer på dette, men i en oppstartsfase må man jo være gjerrig på utgiftene :)

Ang sort-hvitt, så har du selvfølgelig rett. Jeg tror det skal gå an å forenkle noe med det utgangspunktet jeg har her, så det må jeg selvfølgelig prøve på. For bøker er det viktig at logoen kan brukes i kun én farge, av rent praktiske årsaker. Den skal nok hovedsaklig brukes på coveret av bøkene, som skal være i farger, men det er helt klart mer praktisk at den også funker i sort-hvitt.
 

Bjørnar

Gründer
kan du forklare litt om koblingen mell om Trolltekst, slagordet "små bøker - store saker" ?

klarte ikke å finne den koblingen selv.

koblingen mellom troll, forlag, og illustrasjonen var meget pen. men slagordet...
 

peterandrej

pensjonert moderator
kan du forklare litt om koblingen mell om Trolltekst, slagordet "små bøker - store saker" ?

klarte ikke å finne den koblingen selv.

koblingen mellom troll, forlag, og illustrasjonen var meget pen. men slagordet...

Slagordet "små bøker - store saker" handler om at forlaget hovedsaklig vil gi ut små bøker (i betydningen lengde på teksten) - som da omhandler store spørsmål i samfunnet. Debattbøker, som jo er et satsningsområde for oss, er etter vår erfaring ofte for lange og innviklede, så våre små bøker skal være en motvekt mot disse. De skal være korte, lettleste og underholdende.
 

Ole Avranden

utvandret
Denne logoen klarer ikke helt å trollbinde meg. Det er noe med formen som ikke appellerer, og jeg får mer følelsen av Barte Sam enn et troll.

Nå er vel dette bare en skisse, men utligningen av ordet TROLLTEKST er langt fra bra.
Siden det er en logo til et forlag bør den lene seg opp mot klassisk typografi, og da skal linjen "SMÅ BØKER - STORE TEKSTER" sperres.
Og så skal det være tankestrek mellom bøker og store.

Men, det er nå bare min mening da :)
 

Jazz

Medlem
Jeg er selv ikke flink til å designe logoer, men liker å se på ulike logoer og kommentere. Synes denne var ganske god :p
 

hansson

Langveisfarende
Kanskje litt mye assosiasjoner til barnebokuniverset, siden dere skal gi ut seriøse bøker? Litt enig med Ole A ang. Bartesam. Ligner også litt på en Muppet Show-figur eller en schnauser-hund... Tror den ville blitt mer elegant hvis forlagsnavnet var større i forhold til trollsymbolet. Når jeg ser hvor godt den funker i ren svarthvitt ville jeg hatt navnet i 1 farge også i fargeversjonen, altså ikke delt opp i Troll og tekst.
 
Topp