Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Tilbakemelding På Logo

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Dette var ikke noe logo imo.

Bedriftsnavnet har som regel ikke noe å gjøre i logoen.
Saksen var i bakgrunnen av logoen, som gjorde det vanskelig å tyde.

Lag noen alternativer: hvit på svart, svart på hvit, farger på hvit, farger på svart. Lag en versjon med dårlig oppløsning.

Dekk over 30% på forskjellige måter og se hvor mye folk fortsett klarer å tyde.
K'en og F'en var alt for finurlige til å brukes i noe man skal kunne tyde - og kjenne igjen.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Å legge saksa bak teksten på den måten er en tabbe man helt garantert vil komme til å angre på.

Og selv om det er et gammelt hus de holder til i, så dikterer ikke det at du MÅ bruke en sånn font. Tyveri imot, så kan det se veldig bra ut med en font som står litt i kontrast. Det er et annet av de viktigste punktene å forstå når det gjelder grafisk design: kontrast. Kontrast handler ikke bare om farger og lys/mørke, kontrast handler også om forskjellige stiler, størrelser, former...

Hvis du låser deg helt på denne typen font, så tror jeg du gjør deg selv og kunden en skikkelig bjørnetjeneste. Selv om du er tvilende - lag noen varianter med fex grotesker - kanskje så enkelt som avant garde eller for den saks skyld helvetica, eller i helt motsatt retning - didot eller chronicle display
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Åja, og dessuten - bytt om på størrelsen på Kverneland og frisør. Det vil gi deg to fordeler - for det første vil logoen bli mye mer kompakt og enklere å bruke, gi bedre utnyttelse av plassen osv, og for det andre, for potensielle kunder vil det være mye lettere å se "frisør"-delen, som jo er den mest vesentlige delen av navnet her. Det er sikkert mange andre butikker/etc på det stedet som heter noe med Kverneland, men forhåpentligvis ikke så alt for mange frisører ;)
 
Sist redigert:

annettelode

Medlem
Logo

Hei,

Tusen takk for alle tilbakemeldingene jeg har fått.

Jeg forstår hva dere mener så laget jeg noe mer enkelt med andre fonter.

Slik ble de

kverneland.png
 

TorsteinO

Art Director & grunder
bedre, men hvorfor ikke avant garde? den er tøff til sånt som dette, og hvorfor fremdeles hovedvekten på "kverneland"? folk vet vel hvor de er? ;)

noe sånt f.ex:

kverneland-fris%C3%B8r.png


Man kan kanskje tilogmed fylle inn resten av tomrommet i "Ø"en, sånn at det på en måte har vært en hel sirkel som har blitt klipt i to av saksa, noe sånt:

kverneland-frisor2.png


her har du AI-filer hvis du har lyst til å bruke det: https://dl.dropboxusercontent.com/u/27793/kvernelandfrisor.zip
 

annettelode

Medlem
bedre, men hvorfor ikke avant garde? den er tøff til sånt som dette, og hvorfor fremdeles hovedvekten på "kverneland"? folk vet vel hvor de er? ;)

noe sånt f.ex:

kverneland-fris%C3%B8r.png


Man kan kanskje tilogmed fylle inn resten av tomrommet i "Ø"en, sånn at det på en måte har vært en hel sirkel som har blitt klipt i to av saksa, noe sånt:

kverneland-frisor2.png


her har du AI-filer hvis du har lyst til å bruke det: https://dl.dropboxusercontent.com/u/27793/kvernelandfrisor.zip

Det var pene logoer.Jeg skal prøve avant garde i dag.

Tusen takk for zip filen!
 

TorsteinO

Art Director & grunder
God og "riktig" typografi kan gjøre underverker for en logo ;) Det er også *veldig* få gratisfonter som er i nærheten så gode som f.ex. helvetica, avant garde, didot, gotham, baskerville osv, så å skaffe seg et godt utvalg av virkelige kvalitetsfonter er gull verdt, spesielt endel av klassikerne er viktig å ha, det er en grunn til at de har blitt klassikere. Å lage (gode) fonter er ekstremt tidkrevende, og derfor er det lite virkelig BRA av gratisfonter, men enkeltvekter koster ofte ikke så voldsomt mye heller (hele store sett kan derimot koste flesk). Fonter med mye "krimskrams" er også sjelden et godt valg i fonter, siden det vil skape mye "grums" i små størrelser eller på litt avstand, evt bare se ut som en grå masse.

Det er også lurt å prøve å holde elementene nogenlunde... samlet, for å si det sånn. Er det f.ex. et langt ord og et litt kortere, så kan det være lurt å prøve å stable dem, og heller variere størrelsen om nødvendig, så man slipper å få det alt for "langt og smalt". Det er bedre å prøve å holde seg innenfor et litt mer balansert rektangel, da blir det mye lettere å utnytte plassen på alt fra visittkort til veggskilt. Jeg googla kverneland frisør, og fant dette - Kvernaland frisør - alle typer klipp for dame og mann - er det dem? Ok, tenk deg en av de logoene jeg lagde, vs de du har laget, øverst på veggen der. For å få tilsvarende størrelse på teksten på dine som det de har der nå, så må de virkelig gå helt ut i takskjegget, mens "mine" bare vil legge til litt i høyden.

Dessuten - om farger - prøv alltid å starte med å lage logoen i EN farge. Altså bare svart, på hvit bakgrunn. For det første vil du da stå veldig fritt i fargevalg etterpå, og dermed vil den delen av jobben bli tilsvarende mye enklere, og for det andre vil du nesten automatisk få en enklere og renere logo, i tillegg til at du unngår "lag på lag" som gjør deg avhengig av en større fargepalett og gjør ting mindre lesbart

Helt generelt - for logoer gjelder "less is more" mer enn de aller fleste andre steder, realisme og detaljer er dine fiender, stilisering/konseptualisering og enkelhet er dine venner :)

Oi, men - hvis det er dem jeg trodde - pass på å sjekke hva som faktisk er korrekt stavemåte, det kan se ut som det er kvernAland, ikke kvernEland.
 

annettelode

Medlem
Jeg fikk tak i avant garde light hos findfont.com.Hadde ikke denne i samlingen så takk for tipset.

Jeg klusset litt med Kverna og Kverne da frisøren bruker det gamle "landsby" navnet med a.

Dette prosjektet er "fiction" men til eksamen måtte vi finne en reell kunde som ikke trenger å bruke logoen osv eller betale for det jeg lager - heldigvis.

Ble litt lei av saksa i logoen og endte opp med en ny.

Er veldig glad for all hjelpen jeg får.Grafisk design er ikke lett og jeg har lurt mye på hva jeg har rotet meg borti.

kvernelandfris%C3%B8rlogo1.png
 

Ole Avranden

utvandret
Har du prøvd å forminske den logoen til et format som vil passe til visittkort / E6/5 konvolutter og sett hvordan håret fremstår da? Er det fremdeles lett å se at det skal være hår?
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Tror det håret kommer til å falle i grumsefella... hvis du vil ha hår, prøv å lage færre og tykkere lokker, da vil de funke bedre, evt kan du ha noen FÅ tynne "hårstrå", men ikke så mange, for de vil bare bli grått grums på avstand/i små størrelser.

Og som jeg har nevnt tidligere - i forbindelse med den "sjokoladelogoen" - ikke bare gjør ting, ha en grunn for dem, en motivasjon. Spesielt hvis du skal endre på fonten... og det jeg lurer på da er selvsagt - hvorfor har du gjort det greiene der med Ø'en? ;)

Det er flere grunner til dette, en ting er at gjennomtenkte og velbegrunnede valg vanligvis gir et bedre resultat, men det er også en kjempefordel både når du skal presentere det for kunden (evt læreren). De kommer helt garantert til å spørre "hvorfor har du gjort sånn med Ø'en, og da er det veldig viktig å kunne gi et bra svar. Det beste er selvagt om du klarer å gjøre det så tydelig at man ikke trenger å spørre, men hvis det ikke er så tydelig er det et kjempepluss å kunne gi et BRA og velbegrunnet svar. Gjennomtenkte valg gjør også faren mindre for å dukke opp i sånne samlinger som dette ;) Top 15 Worst Logo FAILS Ever | Bored Panda

Ser du at det ser ut som det er større mellomrom mellom ø og r enn mellom de andre bokstavene? Der bør du knipe inn litt, egentlig ganske mye. Det kan ofte være "korrekt" avstand mellom forskjellige tegn, altså at det er matematisk korrekt (men på ø-r her tror jeg ikke engang det er det), men det du er ute etter er at det skal være OPTISK korrekt, det skal føles/oppfattes som om det er like mye luft mellom bokstavene.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Hvordan er det sånn egentlig med bruksrettigheter til de "vanlige" fontene som jeg ser på skjermen min (bruker windows). Regner med Linux bruker fonts som er fritt å bruke.
Absolutt noe å tenke på eller i det minste vite noe om, tipper jeg.
 

annettelode

Medlem
Hvordan er det sånn egentlig med bruksrettigheter til de "vanlige" fontene som jeg ser på skjermen min (bruker windows). Regner med Linux bruker fonts som er fritt å bruke.
Absolutt noe å tenke på eller i det minste vite noe om, tipper jeg.

Jeg har desktop lisens på Avant Garde.Hva det nå innebærer har jeg ikke satt meg inn i enda.

Logoene jeg lager nå skal ikke publiseres annet enn på min maskin så jeg er trygg sånn:)
 
Topp