Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Tilbakemelding på nettside

adeneo

Medlem
En annen ting er også at når jeg ser på siden i Firefox så går lastingen kjappere når jeg bytter mellom undersidene da inntrykket er at kun selve innholdet lastes, men i Internet Explorer og Chrome så laster den bakgrunnen og grafikken på nytt og siden oppleves tregere. Jeg personlig kan ikke forskjellene i kode og browsere godt nok, så håper det er andre her inne som kan kommentere på akkurat det! :)
Har allerede kommentert det, dette er fordi bildene ikke caches ettersom de ikke har noen utløpsdato satt. Dette bør settes i .htaccess.

5. I følge firebug(et verktøy til firefox) så er siden din totalt på 4mb, og den brukte 17,66s på å laste siden din uten bruk av cache. Det er rimelig lenge.. For eksempel så kjørte js slideren gjennom hele slideshowet mens jeg satt og ventet på at bakgrunnen skulle laste.. Var jeg deg så ville jeg prøvd å krympe flere av bildene, bakgrunnsbildet ditt er på 2,5mb og hver av de 5 bildene til sliden er mellom 200 og 300kb. Selv er jeg verken webutvikler eller webdesigner, jeg går igjennom sider og løsninger og forteller koder hva jeg vil ha fikset. Så jeg har ikke noe spesifikt forslag til verktøy for å få krympet bildene, men etter kjapp googling så fant jeg denne linken med noen gratisverktøy som du kan sjekke for å krympe png filene dine, muligens så kan også andre her komme med tips.
Har ikke sjekket linken, men bruker selv pngcrush, som er et gratis program som fungerer finfint.
Synes i grunn ikke at 4mb er for mye for en nettside i disse dager, men 17,66s er minst 10s for mye, så der bør det gjøres noe.
Slideren kan knyttes mot window.onload i javascript, og da aller helst med jQuery's bind(), noe slikt:
HTML:
$(window).bind("load", function() { 
  $("#minslider").startslider();
});
Da vil den først starte å snurre når siden er ferdig lastet, dersom det av en eller annen grunn skulle være ønskelig???

9. De to epostadressene nede i footeren ville jeg enten gjort om til mailto linker eller linket de inn til kontaktsiden, slik at om man klikker på de så kommer man inn til kontaktsiden.

10. De to epostadressene inne på kontaktsiden ville jeg i hvert fall gjort til mailto linker.

Mailto linker er sikkert fine saker, men jeg personlig ville kryptert adressene på en eller annen måte slik at man slapp unødvendig spam.
Selv skriver jeg ofte bare e-post adresser baklengs, og bruker css til å vise de riktig vei, slik at når spidere henter adressene fra koden så blir de baklengs, og ikke fungerende, og ingen sitter vel og retter slikt manuelt lenger før de sender avgårde spammen sin, så da slipper man 99% av all spammen.
 

tveiten

Medlem
Har allerede kommentert det, dette er fordi bildene ikke caches ettersom de ikke har noen utløpsdato satt. Dette bør settes i .htaccess.

Bare av nyskjerrighet, hvorfor er det forskjell i firefox vs ie og chrome ved manglende utløpsdato? I firefox føles det ikke som den refresher. Kansje et dumt spørsmål, men jeg lurer. ;)


Har ikke sjekket linken, men bruker selv pngcrush, som er et gratis program som fungerer finfint.

Tusen takk for tipset, skal teste denne.

Slideren kan knyttes mot window.onload i javascript, og da aller helst med jQuery's bind(), noe slikt:
HTML:
$(window).bind("load", function() { 
  $("#minslider").startslider();
});
Da vil den først starte å snurre når siden er ferdig lastet, dersom det av en eller annen grunn skulle være ønskelig???

Som jeg skrev så er jeg ikke sikker på hva jeg ville gjort om det var meg, for min del siden ting lastet så sent og bildene i sliden så kjapt så fikk de mer fokus, og det kan jo være greit. Jeg bare kastet ting opp i luften og så er det opp til andre hva de mener og vil. Jeg er en undrer! ;)


Mailto linker er sikkert fine saker, men jeg personlig ville kryptert adressene på en eller annen måte slik at man slapp unødvendig spam.
Selv skriver jeg ofte bare e-post adresser baklengs, og bruker css til å vise de riktig vei, slik at når spidere henter adressene fra koden så blir de baklengs, og ikke fungerende, og ingen sitter vel og retter slikt manuelt lenger før de sender avgårde spammen sin, så da slipper man 99% av all spammen.

Enig med spamtiltak, men jeg mener at brukere er ganske vant til å kunne trykke på ting og så skjer det saker, da bør de i det minste være linker inn til kontaktoss siden. Kansje de med fordel kunne brukt et kontaktskjema på siden? Hvem vet, alt koker ned til preferanser for webutvikler, nettsidens eier, typisk bruksmønster på nettsidens besøkende og hvilke behov de faktisk har.

Har du link til noen gode artikler eller lignende om etags og expire headers? Kommer til å google det og lese meg opp, men om du har noen gode personlig anbefalinger liggende så tar jeg gjerne i mot dem! :D
 

adeneo

Medlem
Firefox og Webkit (Chrome) cacher nok ting litt forskjellig, jeg har også merket at Firefox lagrer mer bilder og andre elementer enn det Chrome gjør, og ved testing av sider bruker jeg ofte Chrome, ettersom behovet for å tømme nettleserdata er mindre, noe som gjøres med control-shift-del, for de som ikke måtte vite det, men dette vet vel alle som lager nettsider.


Google har en del på sine sider om slike ting under PageSpeed.

Yahoo la for noen år siden ut en artikkel om mye av dette som er interessant, og jeg har nok lest den noen ganger i løpet av årene, men mye av det som står der er fortsatt aktuelt, selv om noe av informasjonen nå er litt utdatert.
Yahoo har også litt mer spesifikk info om headers.

Litt mer om selve modulen mod_expires på Apache sine sider.
 
Topp