Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Tilbakemeldinger på ny nettside

picxx

Well-Known Member
Jeg kommer aldri til å skaffe meg noen ipad, ipuck, imack eller ipuller så siden virker helt ok for min del.

Det jeg lurer litt på er hva jeg får 100% gratis?
"Du betaler kun om du er 100% fornøyd står det"
Betale for hva?
Hva tilbyr du?
Hva er det du selger?

Jeg ville lagt en lang drit i den slideshowen, og heller tatt en statisk og god thingytang der som forteller hva du selger.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Hva syntes dere om prisene jeg har satt på websider?

Syntes dette med pris er veldig vanskelig, da jeg ikke har veldig mye erfaring med dette. Men det jeg har lært på den korte tiden jeg har holdt på, er at det kommer maaange instruksjoner fra kunder om ting som skal forandres og gjøres anderledes og det som virker veldig greit, tar plutselig en del tid.

Også er det dette med pris pr måned. Jeg vet jo at det kommer en del spørsmål pr epost i etterkant og i min pris er også oppdateringer av WP og innstikk, samt backup inkl.

Skrev samme tråd på norskwebforum og der sa førstemann at prisen var litt stiv, mens andremann som kommenterte mente at det var ran og at prisen burde være 1000,- for nettsiden + 250,- pr år (!!!) etterpå.

Det er jo tydelig at #2 ikke har dette som levebrød, men vil gjerne ha deres synspunkter på prisene jeg har satt. :)
 

peterandrej

pensjonert moderator
Hvis du spør på norsk webforum, så får du nok sånne svar ja. "Nettsider burde ikke koste mer enn en tyggis!" "Broren min lager nettsider. Han er tolv." osv osv osv. De er enten kids, eller så driver de med hobbyvirksomhet.

Synes prisene er helt greie, jeg. Men, dersom 8000,- er prisen for WP+TwentyTen, så er det litt stivt kanskje.
 

zapotek

Medlem
Skrev samme tråd på norskwebforum og der sa førstemann at prisen var litt stiv, mens andremann som kommenterte mente at det var ran og at prisen burde være 1000,- for nettsiden + 250,- pr år (!!!) etterpå.

Det er jo tydelig at #2 ikke har dette som levebrød, men vil gjerne ha deres synspunkter på prisene jeg har satt. :)

Diskusjon med snekkeren:

Meg: -Ja, akkurat hvor dyrt blir det å bygge huset mitt snekker Jensen.
Jensen: - Nå, det blir nok ca. 1,8 millioner.
Meg: Er du gal Jensen? Dattera mi på 5 år klarte en gang å slå en spiker ned i en planke. Hun hadde gjort det for 2 is og en pose karameller!

Nuff said.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Takk. :)

Prisene er for WP og et theme vi sammen (meg og firmaet) blir enige om. Jeg vil også tro at det blir litt endringer her og der på det, så jeg tror ikke det ofte blir "rene" theme.

Jeg ønsker jo og en dag kunne leve av dette, så selvom jeg ikke har dette som primærinntekt nå, tror jeg det er viktig å sette en pris som kan mer eller mindre reflektere at det er dette jeg driver med på heltid. Litt kjedelig å sette altfor lave priser også når jeg finner ut at jeg vil prøve å leve av det, så må jeg mangedoble prisene. Det nytter jo ikke...
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Ikke 99 designs, tja..? Ser (antar/håper) at den faste samarbeidspartneren din rett og slett er samme fyr som lagde logoen din på 99 designs... Profile for Likk | 99designs så ... vel...

Forøvrig er det litt komisk når du skriver
Uansett hvilken type logo man velger, er det viktig at denne er lett å kjenne igjen og at den er teknisk god nok til å fungere både på internett, samt på grafiske trykksaker som for eksempel visittkort, plakater og t-skjorter.
Kan du fortelle meg hva som skjer med de to nederste logoreferansene på lista deres når de krympes ned til kulepennstørrelse? Det kan jeg: De ender opp som grums pga alt for mye detaljer. Beklager, men det der er stryk for begge de to.

Noe annet er jo at det er "noe spesielt" å tilby webdesign når du tydeligis baserer deg praktisk talt 100% på ferdiglagde maler og ut fra spørsmålene du har stilt her sliter med selv ganske enkle ting, men det er jo naturligvis opp til deg og gjenspeiles jo i prisen.
 
Sist redigert:

Dag Frogner

Supermedlem
Han som skal lage logo`er er samme kar som lagde min logo ja, men det er jo ikke det samme som at fremtidige logoer blir lagt ut på "anbud". Jeg har en fast person jeg bruker, hva er forskjellen på å bruke han kontra deg f.eks?

Når det gjelder de to nederste logo`ene så kjenner jeg ikke til hsitorien bak disse, men for alt jeg vet kan det hende at kunde gav uttrykk for at det f.eks kun skulle bli brukt på nett og større printsaker. Det blir uansett bare spekualsjoner...

Forøvrig ventet jeg bare på at du skulle kommentere logo-biten. ;)

Jeg kan også lage egendefinerte theme`s til WP, men i utgangspunktet har jeg basert meg på å bruke ferdige design ja, som også flere andre her inne gjør. Grunnen er rett og slett prisen. Jeg har fått en del mailer ang en annen tråd jeg lagde da jeg trengte folk til å lage egendefinert theme og prisene ligger fort på 8-10.000,- for et fiks ferdig theme. Når nettsiden koster 4000,- å få satt opp, tror jeg mange kunder reagerer på at utseende alene koster mer enn dobbelt så mye. Jeg har også rettet meg mot små/mellomstore bedrifter og med så mye bra themes som finnes der ute, tror jeg de fleste behov skal bli dekket.

Du har jo selv nettsider i portoføljen din som er basert på WP og ferdige themes.

Ang prisen så har jeg sagt at jeg syntes dette er vanskelig, men om man tar forumets eier som eksempel så tar han rett under det jeg tar (500,- forskjell på oppsatt side) og han har da også ofte spørsmål om ting her inne, til tross for at han har holdt på en stund.

Jeg syntes det er helt greit at man bruker et slikt forum til dette, er det ikke derfor vi har det? For at vi skal kunne hjelpe hverandre?

Jeg kunne også kalt det menypunktet "nettside, hjemmeside, webside osv", føler ikke at ordet har så stor betydning og det er nok ikke veldig mange andre enn deg som kommer til å henge seg opp i det. ;)

La oss si at jeg skal sette opp en nettside, men klarer ikke å få til det kunden vil. Den eneste som taper på det, er meg fordi kunden ikke betaler før nettsiden stort sett er ferdig. Denne måten å gjøre det på har jeg gjort nettopp fordi det fortsatt er masse jeg ikke kan og jeg vil ikke ta i mot penger før jeg vet at jeg kan levere det jeg har lovet. Det er jo alltid en risiko for at det kommer kunder som har krav som jeg ikke klarer å imøtese.

Det er (så vidt jeg vet) veldig få bedrifter i byen min som driver med webdesign, og da jeg laget en nettside for en kunde, var han først i kontakt med et annet selskap. De skulle ha 65.000,- eks mva for å sette den opp, enda min kunde ikke skulle ha noe veldig spesielt, men en relativt enkel side med info om hva han driver med. Etter en del frem og tilbake, sa de at de kunne lage siden i et CMS (Joomla? WP? Drupal?) og da ble prisen 30.000,- eks mva.

Det skal sies at disse har en del store kunder og sikkert er tusen ganger flinkere enn meg, men det gjenspeiles også i prisen, og for mange, relativt små firmaer, er det ikke aktuelt å bruke 30.000,- på en nettside. Og det er da jeg kommer inn i bildet. :)
 

peterandrej

pensjonert moderator
Takk. :)

Prisene er for WP og et theme vi sammen (meg og firmaet) blir enige om. Jeg vil også tro at det blir litt endringer her og der på det, så jeg tror ikke det ofte blir "rene" theme.

OK, for et generisk tema er 8000,- litt stivt DERSOM du ikke personifiserer temaet til hver enkelt kunde. Jeg gjør litt av det samme for mine standardkunder. De får en versjon av et standardisert tema som jeg personliggjør med farger, bilder, oppsett av tekst, osv. I praksis blir derfor nettsidene "unike", men likevel ikke.

Jeg anbefaler at du velger deg ut to-tre-fire gode standardiserte temaer som du koder opp selv (sparer tid når du skal gjøre endringer fordi du kjenner koden i detalj), og som har elementer som MÅ byttes ut for hver kunde. Lag også en PS-versjon av temaet, som du kan bruke til å lage skisser. Jeg har en sånn fil, og pleier å lage skisser helt kostnadsfritt til potensielle kunder. Det virker imponerende (siden jeg gjør noe gratis), men tar meg 10 minutter slik at det egentlig ikke krever noe særlig innsats fra meg.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg antar at jeg må personifisere til de fleste kunder og dette er da inkl i prisen.

Når det gjelder å kode opp themes, er jeg redd at dette er kunnskap jeg pr i dag ikke har, men forhåpentligvis lærer om ikke så altfor lenge. :)

Men dette er pris inkl ett års drift og ikke bare oppsett av side.
 
Sist redigert:

Dag Frogner

Supermedlem
Litt koding kan jeg jo og jeg har ikke hatt noen store problem med å få de sidene jeg har jobbet med hittil slik jeg vil. Men jeg kunne nok ikke klart å kodet et komplett theme.

Du bruker jo selv en del gratis themes som tilpasses og det fungerer vel fint det?

Forøvrig har jeg dette som hobby/bi-inntekt pr dags dato og er derfor ikke avhengig av at det er stor fortjeneste i dette fra dag én.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Joda, jeg har noen sider basert på ferdige maler i porteføljen min, men i begge tilfellene står det riktignok litt nærmere beskrivelse over bildene, som du kanskje ikke la merke til? "Tilpasning av wordpressmal og funksjonalitet"?

I begge de tilfellene har kunden kommet til meg med en mal de har funnet på forhånd - i det ene tilfellet hadde de tilogmed nettsiden oppe fra før, også har de lurt på om jeg kunne tilpasse funksjonaliteten for dem, så i begge de tilfellene er det til dels MYE endringer i bakgrunnen. (Derimot holder jeg på å lage en bedre porteføljeløsning til meg selv, nettopp for å kunne gi litt mer utførlig info rundt hvert prosjekt, siden den nåværende løsningen blir alt for halvveis og gir alt for dårlige muligheter for den slags)

Forøvrig - jeg bruker ofte et theme som utgangspunkt for ting jeg lager, det er ikke DET jeg mener det er noe galt i. Titter du nøye nok etter finner du f.ex. twentyten i bakgrunnen for minioya.no, men det er egentlig fint lite igjen av det. I tillegg til de ganske dramatiske kosmetiske endringene, er det laget mange nye maler, også er vel omtrent halvparten av functions.php fjerna, for deretter å legge til så mye at den er dobbelt så lang som når jeg begynte, eller noe sånt.

Det jeg syns blir feil, er å bare kjøpe et theme og gi dem det, eller å presentere det i porteføljen din som om dette er noe du har laget når du egentlig bare har satt opp et ferdig theme, kanskje med minimale endringer. Husk også at hvis du ikke er veldig klar og tydelig på hva du gjør og hva du egentlig tar betalt for i slike tilfeller som dette, så tror jeg raskt du kan sitte igjen med veldig sure kunder dersom de oppdager at de kunne ha kjøpt samme themet for $39 som du tok 5000 for. Derimot - som jeg har sagt på norskwebforum også, til ditt forsvar - er du 110% åpen om dette, både ovenfor kunder og i portfolioen din, at det du tar betalt for er å legge inn kundens logo og innhold, så er det noe helt annet.

Ang. "forumets eier", så - hadde han spurt det samme spørsmålet, så hadde han fått det samme svaret ;) Enkelt og greit.

Ang. logo osv: Naturligvis kommenterer jeg på det - ser jeg dårlig håndtverk, så kommenterer jeg ofte på det, og spesielt på logoer, siden dette er et aldri så lite hjertebarn for meg. Så hva er galt med de to aktuelle "logoene"? Vel, jeg setter "logoene" i hermetegn, fordi det de egentlig er, er illustrasjoner, og det blir noe helt annet enn en logo. Hva som hadde vært forskjellen på om jeg skulle gjøre det? Vel, først og fremst, så hadde jeg forklart kunden hvorfor vi ikke burde gjøre det sånn som det der. Hvis kunden insisterte på å gjøre det allikevel tror jeg faktisk heller jeg hadde sagt fra meg jobben (blant annet fordi ren illustrasjon absolutt ikke er min ting, jeg er ikke flink til det i det hele tatt), men nå har jeg heldigvis ikke hatt noen sånne kunder, de som tar kontakt med meg pleier snodig nok å ville ha noe i min stil ;)

BTW: Grunnen til at jeg er litt krass på slike ting som dette, er i tillegg til det jeg forklarte over på "logopunktet" at hvis noen får dårlig inntrykk av en bransje en gang, så kan de lett miste respekten for hele bransjen - nærmest "herregud, guttungen til naboen lager jo like bra nettsider/logo/whatever som den "proffe" fyren gjorde for 10 ganger så mye"… og liknende. "Moralen" min er rett og slett at skal man selge en tjeneste, så skal man **virkelig** vite hva man gjør også. Man skal ikke gi inntrykk av å være proff på et område dersom man egentlig ikke kan det 110%, da skader man bransjen og skyter seg selv i foten på sikt.

Ta f.ex. han logokompisen din, på mange måter virker han flink, men som sagt er det et par ting jeg reagerer på, der han som den profesjonelle parten burde ha sagt fra til kunden hvorfor man ikke burde gjøre sånn og sånn. Både i de to jeg nevnte tidligere, og problematikken jeg har nevnt tidligere i tankegangen rundt din egen logo - joda, den vil sikkert funke til en viss grad, men ikke mer heller.

I forhold til webdesign er et typisk eksempel at du garantert vil ha mange kunder som kanskje vil ha logoen sin eller et bilde kjempestort på en side først, som man så må klikke på for å komme videre inn til resten av sidene. Hva gjør du da? Gjør du som kunden ber om, eller forklarer du dem hvorfor dette vil være en kjempetabbe?

Kunden har rett og slett absolutt IKKE alltid rett. Veldig ofte har kunden ikke peil i det hele tatt, det er derfor de går til deg som kan, eller ihvertfall skal kunne, det de ikke kan.
 
Sist redigert:
Topp