Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Tilbakemeldinger på salgstråder

peterandrej

pensjonert moderator
En fyr prøver å selge sin veldedige organisasjon med "knallpotensiale" her på WF:
https://www.webforumet.no/forum/net...jeneste-vurderes-solgt-enormt-potensiale.html

Dette er noe av det dummeste jeg har sett her på WF noensinne, og gav uttrykk for det i tråden, hvorpå et par medlemmer her på WF gir meg negativt ryktepoeng og ber meg "vokse opp" og "skjerpe meg". En annen sier at jeg er forumets sure gamle gubbe (forsåvidt riktig).

Siden jeg ikke skal kuppe den hellige salgstråden der han duden legger fram det ene gode argumentet etter det andre, så skriver jeg heller hvorfor jeg er kritisk til dette her i denne tråden. Så kan jo folk komme med en tilbakemelding på hvordan de ønsker at salgstråder skal være.

Kort fortalt er det umoralsk å prøve å tjene penger på veldedighet. Han fyren (la oss kalle ham Bob) argumenterer jo akkurat med dette. At kjøperen av dette makkverket hans antagelig vil tjene masse gryn. Bob sier at tjenesten har enormt potensiale.

Men ærlig talt folkens!

Skal man tillate slikt tull på et ellers rimelig seriøst forum? Dette er noe av det dummeste konsept jeg noensinne har sett på trykk. I praksis er det snakk om en jævla underskriftskampanje uten innhold - som de som skriver under til og med må betale for å være med på. Forskjellen på dette tullet og andre underskriftskampanjer var visst at de som skrev under på denne underskriftskampanjen liksom skulle føle seg "forpliktet" til å gjøre gode handlinger. Herregud. Ser dere ikke hvor usannsynlig teit dette opplegget virker?? Helt ærlig??

Et annet vesentlig poeng er at siden med "enormt potensiale" så ut som det var laget av en blind hamster på syre. Siden har pr definisjon NULL verdi, NULL potensiale og NULL framtid. Folk som hevder noe annet er enten ekstremt teite, veldig inkompetente eller fullstendig skruppelløse.

Spørsmålet mitt er; skal man tillate at slike folk å legge ut sine tullingprosjekter på et ellers seriøst forum? Og, i forlengelsen av det første spørsmålet: Hvordan skal man eventuelt forholde seg til tilbakemeldinger som ikke er til trådstarters fordel?
 

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
Min mening:

- Det er opp til en evt. kjøper å avgjøre verdien
- Det er synd at gamle gubber skal rakke ned på salgstråder. Dette er en uting spør du meg.
- Skrap selges også på Elkjøp, OBS, PRIX, Ikea, og kanskje av flere, når du går å handler er det du som kunde som må vurdere kvaliteten opp mot prisen.
 

Bjørnar

Gründer
jeg mener at salgstråden skal være fri for piss. vi er stort sett voksne folk her inne, og skjønner når vi skal holde oss unna salgsobjekter. en salgstråd er det det er; en salgstråd - ikke en diskusjonstråd slik jeg ser det.
 

sta

Medlem
Jeg er helt enig i din vurdering av at dette er et produkt/konsept som ikke holder mål og man kan nok diskutere hvorvidt salg av slike ting skal tillates her på forumet. Utfordringen blir hvordan og hvem som skal vurdere hva som er seriøst og hva som er "søppel".

Personlig syntes jeg at salgstrådene bør holdes mest mulig fri for kommentarer. Føler man for å komme med innspill på et salg eller starte en diskusjon basert på en salgstråd kan man heller opprette en ny tråd og linke til denne fra den aktuelle salgstråden (slik du har gjort nå).
 

peterandrej

pensjonert moderator
Utfordringen blir hvordan og hvem som skal vurdere hva som er seriøst og hva som er "søppel".

Man har moderatorer med (stort sett uten unntak) lang erfaring og finfin kompetanse på web, nettet og the information super highway. Disse kan i større grad sile ut tulleprosjekter/sider totalt uten verdi eller potensiale. Man kunne også med fordel luket ut salgstråder der tulllinger skal selge domenet uteetteretfinproduktellerfiresåbarespørklara1234.no for en halv million kroner.
 

testdriver

Ha det bra..
Ja, vanskelig balansegang. Enig i at salgstråder bør holdes rene, men det må settes en grense.

Litt viktig å skille mellom prosjekter man har dårlig tro på og ren scamming. I tillegg bør WF ha litt selvrespekt og ikke la folk prøve å selge tomme nettsider til ekstrem overpris.
 
Den tråden som er nevnt der kikket jeg på. Synes det var for dumt å kommentere. Men kunne vært fornuftig om moderatorer kunne fjernet slikt tull.

Men kanskje har det vært litt for mye "piss" på forumet her i det siste? Synes egentlig forumet taper seg stadig og med stadig flere snodige tråder, men det er min personlige mening. (Og jeg besøker det jo likevel jevnlig...)

Kanskje kraftigere moderering hadde vært tingen?
 

NewEarth

Medlem
Kan peterandrej vennligst forklare hvorfor et konsept er dumt når folk motiveres til å være mer bevisste rundt vår generasjons største utfordringer? Ut ifra et veldedig perspektiv så kan det umulig være dumt. Om folk betaler for et medlemsskap og samtidig blir mer bevisste på våre problemstillinger, så er jo det en vinn/vinn situasjon for verden. Uansett hvordan du vrir og vender på det.

Synes det er påfallende hvor negativ du er på dette forumet, kanskje du burde gå i deg selv og se om du kan forandre deg og påvirke omgivelsene dine på en positiv måte istedet? Jeg blir rett og slett i dårlig humør av å lese mange av trådene dine, og tør ikke tenke på hva det gjør med deg selv som person å skulle være så negativ i ordelaget hele tiden.

Kritikk er fint, men innpakningen av kritikken, dvs bruk av nett-etikette, synes jeg er viktig. Og det er det som skaper grunnlaget for et godt debattmiljø, og et seriøst forum.
 

NewEarth

Medlem
Jeg har aldri sagt at kjøperen kan tjene masse gryn. Jeg selger ikke nettsiden for at andre skal tjene penger på veldedighet. Som jeg har understreket må kjøperen ha en interesse for å drive veldedighet. Jeg har sagt at nettsiden har et stort potensiale i å nå dens mål, dvs gjøre veldedighet. At de ansatte i organisasjonen kan ta lønn er jo bare som en naturlig konsekvens av at en organisasjon blir populær. Og det er helt akseptabelt.

Og om alle tenker seg om to ganger, så fortjener vel de som driver en allmennyttig organisasjon vel så bra lønn som de som driver kommersielle og forurensende organisasjoner?
 

NewEarth

Medlem
Jeg har fått flere gode bud allerede, hovedsaklig fra folk som har en brennende interesse for å gjøre veldedighet rundt disse problemstillingene. Bl.a fra en med fortid i en kjent norsk veldedig organisasjon. Så man kan jo spekulere i om det er så 'heidundrandes dumt' som du har fått for deg at det er ;) Folk er tydeligvis av forskjellig oppfatning, og det er helt som forventet, det er alltid en balansegang å skulle blande penger/salg bort i veldedighet, selv om det nødvendigvis hører sammen (les: de som jobber med veldedighet må ofte ha lønn, dvs organisasjonen har en kapitalistiske egenskaper selv om den er veldedig)
 

picxx

Well-Known Member
Det blir for søkt å sammenligne det å selge en nettside her på WF med elkjøp, obs eller et flyselskap som selger biletter. Ikke bare er de sistnevnte underlagt streng lovgivning fra staten, men det finnes også et uttall med plasser som tester, vurderer og og forteller kunden hva som er bra ang. de sistnevnte.

Personlig synes jeg det burde vært mere åpent til å diskutere både verdi og kvalitet på det produktet/de produktene som blir solgt her på webforumet. Det er f.eks. helt ok å stille kritiske spørsmål til de som tilbyr sine tjenester her på WF, men en kan ikke gjøre det samme om det dreier seg om et produkt....for meg er de to tingene to sider av samme sak.

Ang. den nettsiden man her diskuterer er jeg veldig enig med peterandrej. Produktet er så dårlig at det faktisk ikke er verdt domenet det er bygd på. Selger har derimot ordet i sin makt (om enn noe høytflyvende), så jeg håper hans kvaliteter kommer til rette en dag og han vil høste frukter av det.
 

Keanu

Geek
For å være ærlig, synes jeg det er bra at Peter Andre og andre påpeker det når det blir solgt "dritt" (av større eller mindre grad).

Har ikke sett så nøye på akkurat denne siden selv, men PA har et par gode poeng, som jeg tror eventuelle kjøpere setter pris på. NewEarth påpeker at han allerede har fått flere gode bud, så det er jo tydeligvis ikke så skadelig (selv om jeg ikke vet om det er herfra eller fra andre steder).

Mulig ikke alle er enige med meg, men jeg synes dette skal være et diskusjonsforum, og at da alt som legges ut i tråder kan diskuteres. Derfor kaller jeg det (som andre her) salgstråder og ikke salgsannonser.
 

Fredrik

Medlem
For meg som kjenner PA så synes jeg som Keanu; at det er bra noen poengterer en møkka tjeneste slik som det denne tråden til referer faktisk er. Møkk.

Jeg har ingen problemer med å forstå PA. Derimot tror jeg noen kommentarer blir litt for tøft for enkelte og særlig de nye.

Spørsmålet fra mitt ståsted er dermed: Skal det være lov å poengtere at noe er shjit når det er innlysende at det faktisk er shjit?

Jeg synes det bør være rom for det men såklart uten å gå til personangrep samt med litt moderasjon på utsagn.
 

zapotek

Medlem
Stiller meg bak den pensjonerte moderatoren jeg også. For det første, ønsker man ikke negative tilbakemeldinger på noe man skal ha solgt bør man legge ut annonsen på Finn.no og ikke et DISKUSJONSFORUM.

For det andre, når noen selger svadaideer kan det jo være greit at noen er kritiske slik at troskyldige lettlurte mennesker ikke går fem på. Les: Carboncopypro tråden.
 
Topp