Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Tilgodehavende hos MMMedier SYNKER?!!

Bjrl

Medlem
Dette skjer stadig hos flere programmer, atomet. Det kan skyldes feilregistreringer, dobbeltregistreringer, falske leads etc. Slikt tar gjerne litt tid før systemene får fanget opp.

Uansett har jeg gode erfaringer med MM Medier. De blåser deg nok ikke på provisjonen, hvis det er det du er bekymret for. Jeg har i allefall alltid fått det jeg skal ha fra dem. Forrige uke fikk jeg over 40.000 fra dem i provisjon for desember. Da var det rett nok noe rot med momsen, men det ser ut til å ordne seg.

Jeg har allerede begynt å glede meg til midten av neste måned - da blir utbetalingen fra dem nær dobbelt så høy som nå (men jeg frykter mer kaos med momsen, fordi jeg kjører kampanjer for dem i flere land nå og skjønner ikke helt hvordan jeg skal håndtere moms i f.eks. Danmark når jeg ikke har organisasjons-/foretaksnummer der).

Mvh
Bjørn Jarle
 

Bjrl

Medlem
Ja, det er dette jeg er usikker på.

Jeg har hittil kun kjørt kampanjer i Norge - og fått utbetalt provisjon + moms på vanlig måte. Nå sist måned fikk jeg kun provisjon, men dette skyldtes visstnok en innskjerping fra momsmyndighetene i Norge overfor MM Medier der de må få en faktura fra meg på det inntjente beløpet og på momsen før momsen kan utbetales til meg (?!). Så momsen er nok på vei fra dem.

Men f.o.m. januar har jeg kjørt kampanjer for dem i Sverige, Finland, Danmark og Tyskland i tillegg til Norge. Og det er der floken begynner...for inntjeningen på de kampanjene skjer i de respektive lands valutaer. Om det utbetales til meg fra Norge eller om det kommer fra et helt annet sted er jeg ikke sikker på ennå. Men jeg antar at det i allefall ikke er noen endring i forhold til mopmsen på de norske kampanjene.

På de svenske, finske og danske er jeg mer bekymret. For i prinsippet skal jeg vel ikke ha utbetalt moms på inntekter som er opptjent i utlandet - men da er vel forutsetningen at jeg ikke har et organisasjonsnummer i det aktuelle landet (noe jeg ikke har) og at pengene utbetales til meg fra en virksomhet i det aktuelle landet (noe jeg er veldig usikker på).

Hvis pengene utbetales fra Norge - da skal jeg vel ha f.eks. X antall euro, Y antall DKR og z antal SKR + norsk moms av disse summene? Men det er i såfall ganske håpløst, for det er jo bl.a. svenske magasinabonnement og finske helsekostpiller jeg har solgt - og momsen på dise produktene skal jo ende opp hos momsmyndighetene i de respektive land.

Jeg klarer ikke å se hvor MM Medier får eventuell moms FRA som de viderebetaler til meg. For den momsen som ender opp hos norske momsmyndigheter skal jo være generert gjennom omsetning her i landet. Men omsetningen har jo skjedd ved at f.eks. finske konsumenter har kjøpt helsekostmidler fra finske leverandører i en av mine finskspråklige kampanjer styrt gjennom det finske kontoret til MM Medier.

Så jeg klør meg litt i hodet over dette her...

Mvh
Bjørn Jarle
 

Tonny Kluften

Administrator
For meg ser det ut som om dette er veldig enkelt.
Hvis du får utbetalt penger fra et norsk selskap skal du betale moms.
Hvis du får utbetalt penger fra et utenlandsk selskap skal du ikke betale moms.

Eks.
- Jeg får betalt fra Tradedoubler og skal da betale moms.
- Jeg får betalt fra Google og skal ikke betale moms.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Det er som det blir sagt her - veldig enkelt!

Det skal momses på handel mellom norske selskaper - det skal IKKE momses på handel mellom norsk / utenlandsk foretak! Pass bare på at du har GOD OVERSIKT over hvilke selskaper du får hva fra!
I bunn og grunn spiller det ingen rolle om det momses eller ei da det er netto inntekter som er mest interessant! Momsen er jo egentlig bare penger so mblir flyttet rundt i systemet!
 

srm

Medlem
Hei alle

Nå har jeg ikke rukket å lese tråden i detalj, men husk at selv om det vanligvis er moms mellom norske virksomheter og ikke-moms mellom utenlandske og norske og vice versa, så hender det (som i Mmmedier sitt tilfelle) at utenlandske selskaper har Mva-representasjon i Norge. Av den grunn mottar vi moms på avregningene fra Mmmedier.

For spesielt interesserte, kan en lese om mva-representasjon her:
Mva-representasjon - BD
 

Msites Ltd

Livsnyter
Hei alle

Nå har jeg ikke rukket å lese tråden i detalj, men husk at selv om det vanligvis er moms mellom norske virksomheter og ikke-moms mellom utenlandske og norske og vice versa, så hender det (som i Mmmedier sitt tilfelle) at utenlandske selskaper har Mva-representasjon i Norge. Av den grunn mottar vi moms på avregningene fra Mmmedier.

For spesielt interesserte, kan en lese om mva-representasjon her:
Mva-representasjon - BD

Dette gjelder ikke i dette tilfellet! Det der gjelder stort sett fysiske produkter eller tjenester utført fysisk i Norge!
 

srm

Medlem
Dette gjelder ikke i dette tilfellet! Det der gjelder stort sett fysiske produkter eller tjenester utført fysisk i Norge!

Jo, Mmmedier har valgt å ha mva-representasjon i Norge vha. Brækhus Dege. I hvert fall i det kundeforholdet jeg har med dem. På de første utbetalingene kom faktisk pengene fra Brækhus Dege direkte, men så endret avsendernavn seg etter hvert. Moms mottar jeg i hvert fall enda på ubetalingene.
 
Topp