Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Tips til å skaffe kunder

peterandrej

pensjonert moderator
Siden jeg har så mye å gjøre at jeg holder på å jobbe meg ihjel, i tillegg til at jeg starter et nytt selskap som har som formål å gi ut sakprosa, tenkte jeg å dele noen tips på WF. Så kan dere andre fylle på med deres gode tips i tråden videre. En slags ideutveksling, bare viralt liksom.

1. For de av dere som selger webdesign og nye hjemmesider: dere har garantert laget flere hundre sider tidligere. Dere vet hvordan deres fortrukne CMS fungerer og hvordan ting på en måte uansett må bli slutt. Kundene deres er stort sett av samme kaliber, slik at spennet i det dere produserer er ganske lite. Jeg har gjort dette i årevis, og kan telle på en halv hånd de kundene jeg ikke har fått etter å ha gjort dette.

Nemlig å åpne photoshop, dra inn kundens logo i en mal jeg har brukt mange ganger. Sette inn kundens meny, introtekster, finne et dummyfoto som illustrasjon, lagre greia og sende det til kunden SAMMEN MED tilbudet om hva dette vil koste SAMTIDIG som jeg påpeker at "dette er kun en rask skisse, og det endelige resultatet må vi selvsagt jobbe for å få mye bedre enn dette".

Det funker. Ingen andre leverer skisser med et tilbud helt uforpliktende. Som oftest gir kunden aksept på flekken.

2. Lat som dere allerede er enige om at dere skal jobbe sammen. Sett igang med å spørre om detaljer på nettsiden. Be dem finne bilder de kan sende til deg. Forslå forbedringer i tekstene. Bare kjør på som om alle papirer er underskrevet og alt er i boks. Det er forbausende hvor ofte kundene bare lar seg rive med uten protester.

---

NB! Både pkt 1 og 2 forder at dere har en kontakt allerede. Disse tipsene må derfor ansees som tips for å få avtalene i boks. Andre på WF har kanskje tanker om hvordan man skaffer kontakten? Post tipsene i tråden så vi alle kan lese!
 

picxx

Well-Known Member
Det viktigste spørsmålet her er vel hvordan man i utgangspunktet skaffet seg disse kontaktene? Er det folk som har tatt kontakt fordi du er anbefalt fra tidligere kunder trenger man ikke akkurat være noen markedsføringsmagiker for å close et slikt salg :D
 

peterandrej

pensjonert moderator
Det viktigste spørsmålet her er vel hvordan man i utgangspunktet skaffet seg disse kontaktene? Er det folk som har tatt kontakt fordi du er anbefalt fra tidligere kunder trenger man ikke akkurat være noen markedsføringsmagiker for å close et slikt salg :D

Det er sant, men tipsene for å skaffe nye kunder må tilpasses hver enkelt aktør, ergo er de vanskelige å gjøre generelle. Men tipset om å lage en skisse og sende denne til en aktør du ikke tidligere har hatt kontakt med fungerer fint det også altså. Du vil bli forbauset over hvor mange som faktisk ringer deg etter å ha sett tilbudet.

Dessuten: de fleste aktører vil måtte delta i "anbuds-konkurranser" ganske ofte. Typisk er det at folk sender ut "vi vil gjerne ha til tilbud" til tyve aktører, og så velger de det beste. I en slik situasjon vil selvsagt gode referanser hjelpe mye, men hva du faktisk GJØR med ditt tilbud har MYE å si. For å si det sånn; er du den eneste av de tyve som legger litt arbeid i ditt tilbud vil du stå veldig mye sterkere. Jeg har konkurrert SCHWÆRE firmaer på høyprofilerte prosjekter med akkurat denne taktikken. Vis at du er villig til å legge inn litt ekstra innsats for å få prosjektet.
 
Beklager at jeg svarer i en ganske gammel tråd.

Men peterandrej:
Dette med å lage maler i PS og så sende til potensielle kunder.
Tenker du da på epost eller vanlig post?

Hva tror du vil fungere best?
Det koster jo så klart mer penger å sende pr post, men er det verdt det?
 

bvblogg

Medlem
Tittelen på tråden er bra, så jeg følger også opp her.

En kamerat av meg mottok i dag papirer i forbindelse med etablering av selskap. I den pakken så lå det med reklame for en del produkter og tjenester. Det kan være smart. Nye bedrifter har ofte behov for ulike tjenester, ulempen er jo at de ofte ikke har så mye penger.

Men er det noen som vet hvor man finner informasjon om hvordan man kommer med i den pakken? Eventuelt hva det koster.
 

zapotek

Medlem
Tittelen på tråden er bra, så jeg følger også opp her.

En kamerat av meg mottok i dag papirer i forbindelse med etablering av selskap. I den pakken så lå det med reklame for en del produkter og tjenester. Det kan være smart. Nye bedrifter har ofte behov for ulike tjenester, ulempen er jo at de ofte ikke har så mye penger.

Men er det noen som vet hvor man finner informasjon om hvordan man kommer med i den pakken? Eventuelt hva det koster.

Pakke fra hvem, Brønnøysundregistrene?
 

TorsteinO

Art Director & grunder
En kamerat av meg mottok i dag papirer i forbindelse med etablering av selskap

Papirer fra brønnøysund, eller fra et av de mange firmaene som hjelper deg med å sette opp as/nuf?

Hvis det er fra brønnøysund syns jeg det høres veldig spesielt ut at de sender med reklame, men hvis det er fra et privat firma er det jo ikke noe hokus pokus, da er det bare å ta kontakt med dem og prøve å få gjort en avtale, noe de sikkert skal ha betalt for.
 

bvblogg

Medlem
Godt spurt av zapotek og Torstein. Jeg forstod det slik at det lå sammen med papirene fra Brønnøysund, men 100% sikker er jeg ikke. Skal sjekke med han.

Posten har jo noe av det samme når man melder flytting. Så kan du jo huke av for å motta informasjon/tilbud på en del produkter og tjenester.

Det koster helt sikkert penger :)
 

Keeper

Medlem
Ja Posten spammer meg fra tid til annen med forskjellig "nyttig" info. Lurer på hva bedrifter betaler for og bli med i "oppstarts pakken"
 

peterandrej

pensjonert moderator
Beklager at jeg svarer i en ganske gammel tråd.

Men peterandrej:
Dette med å lage maler i PS og så sende til potensielle kunder.
Tenker du da på epost eller vanlig post?

Hva tror du vil fungere best?
Det koster jo så klart mer penger å sende pr post, men er det verdt det?

Jeg sender pr epost, men det er selvsagt avhengig av at kundene faktisk bruker epost. Har du kunder som ikke er på "nett" (f.eks at de er innmari gamle) kan det sikkert funke godt å sende pr brevpost. Gjerne litt proft med egne brevhoder, logo på pakken, osv.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Godt spurt av zapotek og Torstein. Jeg forstod det slik at det lå sammen med papirene fra Brønnøysund, men 100% sikker er jeg ikke. Skal sjekke med han.

Posten har jo noe av det samme når man melder flytting. Så kan du jo huke av for å motta informasjon/tilbud på en del produkter og tjenester.

Det koster helt sikkert penger :)

Kan aldri tenke meg at denne pakken er fra Brønnøysundregistrene. Derfra får du en såkalt "registerutskrift" i en liten hvit konvolutt. Den sendingen er utrolig lite sexy, og kan ikke forveksles med reklame.

Det du derimot får - og det har ingenting med brreg å gjøre - er "etablererpakken" fra private selskaper som inneholder masse reklame for regnskaps- og faktureringsprogrammer, kurs innen alt-mulig-rart, coaching, osv. Det er snakk om en mappe i papp med en masse tilbud inni du antagelig aldri kommer til å benytte deg av.
 

bvblogg

Medlem
Kan aldri tenke meg at denne pakken er fra Brønnøysundregistrene. Derfra får du en såkalt "registerutskrift" i en liten hvit konvolutt. Den sendingen er utrolig lite sexy, og kan ikke forveksles med reklame.

Det du derimot får - og det har ingenting med brreg å gjøre - er "etablererpakken" fra private selskaper som inneholder masse reklame for regnskaps- og faktureringsprogrammer, kurs innen alt-mulig-rart, coaching, osv. Det er snakk om en mappe i papp med en masse tilbud inni du antagelig aldri kommer til å benytte deg av.

Antagelig aldri er stikkordet her, sånn er det jo med nesten all reklame. De fleste du senger til, ringer eller kommer i kontakt kommer antagelig aldri til å bli kunder. Det holder med mange nok, i forhold til innsatsen.

Grunnen til at jeg ble oppmerksom på det var at kameraten min kom med et tilbud han vurderte å slå til på. Så noen treffer du.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Antagelig aldri er stikkordet her, sånn er det jo med nesten all reklame. De fleste du senger til, ringer eller kommer i kontakt kommer antagelig aldri til å bli kunder. Det holder med mange nok, i forhold til innsatsen.

Grunnen til at jeg ble oppmerksom på det var at kameraten min kom med et tilbud han vurderte å slå til på. Så noen treffer du.

Reklame kan sammenlignes med å ta opp en telefonkatalog og så bare slå vilkårlige nummer på måfå. Etter tusen telefoner treffer du antagelig en eller annen som:

a) har bruk for det du tilbyr, og
b) ikke kjenner til noen andre leverandører som kan løse problemet.

Selvsagt kan man øke treffprosenten gjennom å annonsere i relevante kanaler, osv - men det er likevel snakk om å ta en haug med sukker og kaste ut over en folkemengde og så håpe at iallfall én av de du treffer akkurat har kjøpt seg en Pepsi Max bare for å finne ut at den ikke smaker noe helst (derav behovet for sukker). Push-and-pray-marketing, er et begrep som blir brukt om reklame akkurat nå.
 
Topp