Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Tips til Hosting/server - hastighet og driftssikkerhet viktig!

tveiten

Medlem
Hei,

Driver og leser rundt på forskjellige sider om Virtual Private Server, Dedikert Server, Managed Server og standard webhosting.

Har skjønt at hvis jeg skal ha en side med maksimal hastighet og driftssikkerhet så bør jeg holde meg unna standard webhosting, men er ikke sikker på om jeg bør gå for VPS, Dedikert eller Managed..

Det er høyt krav til driftssikkerhet, veldig høyt krav til hastighet. I tillegg må det støtte flere egne iper, og serveren må driftes fra norge.

Vil gjerne ha tips på hvilken løsning som vil være best? Og også på spesifikke leverandører om mulig. :D

Setter pris på alle innspill!


Mvh

Alf Morten
 

Jan W.

Medlem
Vps er bra det, webhuset har greie pakker fra nybegynneren til den mest kresne. Serverene står i Bergen.
Tror de kan levere flere Ip'er om grunnlaget skulle være tilstede, dette må da nok sikkert dokumenteres grunnet restriksjoner. Disse restriksjonene er nok unike for norske ISP's (antar det ivertfall)

Hva skal du med flere ip adresser da? Egen navnetjener?
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Må stå i norge pga seohensyn. :)

Det er viktigere med rask responstid på serveren, enn at den er plassert i Norge. Jeg har bedre erfaring med en rekke utenlandske plasserte servere enn jeg har med norske, nettopp fordi de ofte har investert i en sterkere og mer effektiv infastruktur, noe som gir de raskere leveringstid, mer stabilt nett og bedre oppetid en mange servere lokalisert like nedi gata fra der du bor kan klare.

Jeg overvåker en rekke norske serverselskaper på områder som oppetid og responstid, og de norske selskapene ligger midt på treet på alle områder.

Min anbefaling er klar:
- Nord-europa: God responstid mot Norge, god service og god infastruktur.
- Norge: God responstid, variert service og dårlig infastruktur.
- US og andre kontinenter: Dårlig responstid, god service og god infastruktur.

Konklusjon, sats på servere i nordeuropeiske land.
 
Sist redigert:

Deezire

Medlem
Du må gjerne utdype hva du legger i dårlig infrastruktur, jeg har ikke hatt ett brudd hos min host på godt og vel 3 år, som jeg kan huske. Jeg vil også gjerne vite hvordan du måler aksesstiden, jeg ser ingen fornuftig måte å måle dette på som vil gjenspeile hvor gode de er i forhold til resten.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Deezire,

Det varierer jo selvfølgelig etter hva slags hostingselskap du har, men min erfaring er at mange norsk har:

1. En reseller-server i USA.
2. Servere bortgjemt på et rom, med utdatert software og hardware.
3. Dårlige sikringer mot brann, innbrudd, nettbrudd og hacking.

Mange av de viktige investeringene blir for store for mange norske hoster, nettopp fordi markedet ikke er stort nok. Det er også derfor norsk hosting er dyrere! At du ikke har hatt brudd på over 3 år tviler jeg veldig sterkt på, men det kan godt hende du ikke har merket noe nedetid på 3 år.

Pingdom Web site monitoring for 100% uptime. Measure your downtime. er flott for å måle respondstid og oppetid på servere. De sender signaler fra hele verden, noe som er flott fordi man kan velge å se hvordan responsen mot lokale servere er eller mot hele verden, noe som er flott for SEO (Google sine crawlers kommer trossalt fra hele verden).
 

Deezire

Medlem
1. Det har jeg ALDRI vært borti. Jeg vil gjerne at du viser meg noen som gjør dette og som "skjuler" det.
2. Hvor har du dette fra? Jeg eier min egen server, jeg oppdaterer min egen software. De som har levert dedikerte servere har også vært helt okey. Skulle jeg dog ha kjøpt en dedikert server i dag så hadde jeg nok valgt noe annet enn leaseweb o.l. til å gjøre det, som jeg føler du ymter frempå at duger.
3. De jeg har vært borti har hatt ISO-sertifiserte datahaller, døgnbemannet vaktordning, Inergen/Argonite-basert brannvern. Når var det sist du hørte om et innbrudd i en datahall i Norge? For min del virker det som om du uttaler deg uten å overhode ha peiling på hvordan det faktisk er.

Pingdom er fin og vel den, og jeg vet om mange som bruker det og har servere i Norge. Og kom ikke her og fortell meg at du betaler for at pingdom skal gi deg oppdatert latensstatistikk over alle norske ISPer/hoster, den må du lengre ut på landet med.

Jeg sjekket også opp i hvorvidt jeg har hatt noen brudd de siste tre årene, og bortsett fra noen timer EN gang så stemmer faktisk dette, så jo - det finnes faktisk hoster i Norge som duger.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
At du ikke er enig med meg er ditt problem. Jeg snakker bare basert på mine egne erfaringer og observeringer. Om du har andre erfaringer, så er det selvfølgelig fint for deg!
 
Topp