Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Tips til hvordan søkemotoroptimalisere en nettbutikk??

Hei

Jeg driver en nettbutikk, - Guttelus, som selger barnetøy til gutter i alderen 0-8 år. I følge google analytics har jeg kun omlag 12% trafikk fra google, hvilket er veldig dårlig. Når jeg søker på et av keywordsene mine; "gutteklær" ranker vi på side 3, hvilket ikke er godt nok.
Jeg har lest en god del om SEO her på webforumet og andre forum, og endret på noen ting som jeg har forstått er essensielt. (Meta-descriptions, fjernet duplicate URLs etc). Likevel ser ikke dette ut til å ha den store effekten...... Mange av innleggene som blir postet her på Webforumet påpeker stadig vekk relevansen av å ha godt innhold og innlenker fra "solide" sider (med bra pagerank(?) -og hvordan vet jeg forresten om de har det?)
Mitt spørsmål er hvordan jeg kan søkemotoroptimalisere en nettbutikk? Jeg skriver jo ikke artikler som det er naturlig for andre nettsteder å linke til....Noen som har noen tips til andre aktiviteter som Google oppfatter som bra?

Jeg er overhode ingen ekspert på området, så jeg tar imot alle svar med stoor takk!!!
 

Travellingman

Nettgrunder
Hva med å opprette en blogg på nettbutikken?

Men jeg ser i sidekilden att det ikke eksisterer noen meta beskrivelser eller stikkord...
 
Sist redigert:

tyr897

Medlem
Sånn rent generelt må du optimalisere mer på ordene du ønsker å rangere på.

Eksempelvis ligger du på side 3 hvis man søker etter gutteklær, og det er også en underside for 0-2 år. Dette er en side uten innlenker fra andre sider enn din egen. Med andre ord burde mulighetene for å klatre godt på søkeordet gutteklær være tilstede.

Ideelt sett burde forsiden din rangere på gutteklær, ikke en spesiell underkategori. Men forsiden din nevner gutteklær kun to ganger, og det er lenker til disse underkategoriene. Med andre ord, få gutteklær inn i tittelen på forsiden - eksempelvis "Guttelus - Gutteklær på nett", få inn noe tekst og headings der du nevner gutteklær. Store bilder er kanskje greit for de besøkende, men er verdiløst for SEO, finn dog en fornuftig balansegang.

Lenkene du legger ut til siden din har som regel ankerteksten guttelus, men det er jo ikke guttelus du søker å rangere på, den førsteplassen er rimelig safe. Mammas gutter innleder eksempelvis med "Mammablogger med guttelus", hvor guttelus er ankertekst. Hvorfor ikke reformulere, f.eks. "Mammablogger med guttelus, nettbutikken for gutteklær".

Det er jo selvsagt ikke bare gutteklær du skal rangere på. Bevisstgjør deg på hvilke nøkkelord du ønsker å rangere på, og prioriter rundt disse med ankertekst og innhold. Tenk også på eventuelle spesifikke undersider som landingssider for enkelte nøkkelord, forsiden kan ikke optimaliseres for alt. Gode blogger med godt innhold er fine steder å droppe linker, men du bør ha en klar strategi for hva du søker å rangere på.
 
Tusen takk for utfyllende svar! Flott, nå har jeg noe å jobbe med ikveld, hehe.
Mye sier seg jo selv, men det er lett å bli blind på egen side :eek:)
Supert å få andre øyne til å se på det.

Igjen takk!
 

spikre

peterhamre.no
Hva med å opprette en blogg på nettbutikken?

Men jeg ser i sidekilden att det ikke eksisterer noen meta beskrivelser eller stikkord...

meta keywords: Totalt verdiløst. For alt, alle og på alle måter. Mye jobb. Null verdt.
meta description: Totalt verdiløst for å heve rangeringen. Den kan der i mot øke CTR når du først rangerer høyt.

Prioriter godt innhold. Gjente nøkkelord ofte, bruk den i URL-en, tittelen og på en naturlig og jevnlig måte i teksten. Du bør også bruke, f.eks. søkeordet gutteklær", i produkttekstene, selv om det på sikt er forsiden du ønsker at skal rangere høyt på det søkeordet. Google skjønner sammenhengen mellom sider, undersider osv.
 
Takk Spikre for gode tips! Det er absolutt mulig å lage bedre produktbeskrivelser. Det skal jobbes med!
Da vi inngikk avtale med Mystore, reklamerte de med at de tilbød en søkemotoroptimalisert løsning.....Mye som ikke er SEO vennlig ved vår løsning pt :eek:(
 

spikre

peterhamre.no
Takk Spikre for gode tips! Det er absolutt mulig å lage bedre produktbeskrivelser. Det skal jobbes med!
Da vi inngikk avtale med Mystore, reklamerte de med at de tilbød en søkemotoroptimalisert løsning.....Mye som ikke er SEO vennlig ved vår løsning pt :eek:(

Yngve hos mystore har laget en veldig "ryddig" kildekode. Det er på mange måter veldig "leservennlig" for google, og validerer godt. Det er forøvrig viktig at du selv bruker funksjonene med å manuell angi riktig søkeord i header, title osv. Utforming av en lengre produkttekst er viktig.
Selv om et bilde viser at genseren er grønn, kan det ofte være lurt å skrive dette i teksten. Tips: Skriv sammensatt tekst, ikke punkter.

SEO-urler har mye å si for SEO, men også mye for CTR!
 

spikre

peterhamre.no
Det der burde ærlig talt Mystore ha som standard:rolleyes:

For meg virker det som mystore har alle "add-on" løsninger som tillegg frem til de har omsatt for så så mye.. så etterhvert fases det inn i de faste løsningene. De fleste som er kunder hos mystore har nok ikke mye kompetanse innen dette, så da er det naturlig at mystore ser muligheten til å tjene noen ekstra kroner.

SEO-urls kan umulig å ha tatt mange minuttene for mystore å hente ned fra oscommerce.com :p hehe
 
Topp