Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Tips til theme?

Bjrl

Medlem
Jeg finner ingen newspaper theme som ligner på norske nettaviser. Nær sagt samtlige themes har en forside som består av overskrift + bilde + utdrag av teksten i artikkelen.

Jeg vil ha noe som ligner på det Edda Media og A-pressen har på sine nettaviser. Altså overskrift + bilde + mulighet for kort teasertekst.

Se f.eks. FORSIDE | glomdalen.no eller Moss Avis

Jeg har lett og lett og lett og lett - og lett litt mer.

Er det noen som har tips å komme med her?
 

peterandrej

pensjonert moderator
Du kommer neppe til å finne noen WP-themes som ligner noe særlig på norske nettaviser. De eneste jeg har sett som ligner er de jeg har laget selv, men de er så gamle at de neppe er spesielt funksjonelle med tanke på dagens versjon av Wordpress.

Grunnen til at ingenting ligner på norske nettaviser er selvsagt at norske aviser er helt spesielle, med EKSTREMT store (og mange) plasser til annonser og annet dilldall. Med unntak av aviser fra Sverige tror jeg du skal lete en stund før du finner land med nettavisef som ligner våre norske.
 

Bjrl

Medlem
Jeg vet det er vanskelig å finne. Det jeg ser etter trenger ikke være lagt opp for allverdens med reklame. Også noe som ligner på Hedmark og Oppland - NRK Nyheter kan fungere - der har de bilde+overskrift+evt teaser. Men ingen reklame.

Gabfire har noen brukbare themes, Travellingman. Men ingen som er akkurat slik jeg ønsker. Har likevel blinket meg ut to themes hos dem som aktuelle hvis jeg ikke finner det jeg egentlig vil ha.
 

CB-Web

Medlem
Har du sjekket ut arras theme eller suffusion? Gratis themes og veldig fint til et magasin :) Enews Pro er også et fint theme til nyheter..

CB-Web
 

CB-Web

Medlem
"Altså overskrift + bilde + mulighet for kort teasertekst." Dette fikses vel med Arras? Du kan jo også endre str på node based tapestry :)

Har selv sittet i timesvis og søkt etter magasinthemes hehe.. Enig i det du sier om suffusion, men det er så utrolig mange muligheter med themet.. Comfy news er også et theme med bilder/tekst/excerpt.. Eller thenews fra flexithemes? Anbefaler å sjekke ut newsthemes fra templatic også, har noen intr der :)

Da har jeg fått ramset opp noen her, lykke til :)

CB-Web
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Det jeg syns er drit med de fleste magasinthemes, er faktisk at de har FOR MYE valgmuligheter - de prøver å gjøre litt for mye, å være for mye forskjellig i ett og samme theme, og dermed blir det bare knot og dilldall og drit.

Må man ha noe mer enn en enkelt side med "theme options" for å få med alle valgmulighetene så er det noe galt :) Det er bedre å gjøre noen få ting bra, enn å prøve å gjøre alt for mye samtidig og dermed ikke treffe blink på noe av det!
 

Bjrl

Medlem
Ja, mulig jeg skulle ta utgangspunkt i et theme og få det modifisert.

Jeg liker best newspaper themes som har en "rotete" forside. Hvis de er for rene og striglete, ligner de ikke på vanlige norske avisnettsider - og da mister man den ubevisste gjenkjennelseseffekten hos leseren, og dermed også kredibilitet. Norske (og svenske, kanskje i enda større grad) avisnettsider har forsider der man stokker rundt på nyheter, annonser, størrelser, bilder/ikke-bilder osv på en annen måte enn de fleste wp-themes tillater.

Men jeg har da funnet noen som har et rotete nok potensiale... :)
 

Msites Ltd

Livsnyter
Det du skal ha er et theme hvor du redigerer forsiden manuelt. En forside bestående av en hel haug widgets. Så et her forrige dagen, men kan ikke huske hva det het.

Burde forsåvidt være en grei sak å få noen til å lage til dette for deg på forsiden. Er tross alt ikke et helt theme som skal gjøres om.....
 
Holder på med omtrentlig et slikt theme. Det jeg derimot sliter litt med er dette: Har avisene gjort det slik at bilder automatisk øker i størrelse for å unngå unødvendig whitespace? F.eks dagbladet.no - relativt tettpakket.

Har diverse størrelser på bilder - alt etter hvor de er plassert, og forskjellig tekststørrelse i forhold til om saken har bilde eller ikke. Men ulempen er da om man ikke selv passer på å skrive lengre/kortere overskrifter/ingresser at det kan oppstå unødvendige tomrom.

Finnes det en finurlig måte å unngå å måtte selv passe på at overskrifter/ingresser ikke blir for lange/korte i forhold til bilde eller ikke? Eventuelt at bildet tilpasses dynamisk i forhold til saker som ligger til venstre/høyre?

om jeg gjorde meg forståelig...
 

Bjrl

Medlem
Det du skal ha er et theme hvor du redigerer forsiden manuelt. En forside bestående av en hel haug widgets. Så et her forrige dagen, men kan ikke huske hva det het.

Der tror jeg du er temmelig nær det jeg trenger, ja. Flott om du kommer på hva det var du så, for jo mer jeg kan bruke themet "out of the box", jo bedre er det.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Holder på med omtrentlig et slikt theme. Det jeg derimot sliter litt med er dette: Har avisene gjort det slik at bilder automatisk øker i størrelse for å unngå unødvendig whitespace? F.eks dagbladet.no - relativt tettpakket.

Har diverse størrelser på bilder - alt etter hvor de er plassert, og forskjellig tekststørrelse i forhold til om saken har bilde eller ikke. Men ulempen er da om man ikke selv passer på å skrive lengre/kortere overskrifter/ingresser at det kan oppstå unødvendige tomrom.

Finnes det en finurlig måte å unngå å måtte selv passe på at overskrifter/ingresser ikke blir for lange/korte i forhold til bilde eller ikke? Eventuelt at bildet tilpasses dynamisk i forhold til saker som ligger til venstre/høyre?

om jeg gjorde meg forståelig...

[1] Mulighet for å velge forskjellige fontstørrelse på overskrifter
[2] Bilder må nok justeres manuelt - noen "regler" må det være manuelt på hvor stor plass ting tar.
 

CB-Web

Medlem
Det du skal ha er et theme hvor du redigerer forsiden manuelt. En forside bestående av en hel haug widgets. Så et her forrige dagen, men kan ikke huske hva det het.

Burde forsåvidt være en grei sak å få noen til å lage til dette for deg på forsiden. Er tross alt ikke et helt theme som skal gjøres om.....

Her har du en slik side som du nevner: OneNews.. Templatic har en som heter Aggregator også, og den er gratis :)

CB-Web
 
Topp