Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Tjene penger på blogg

hallgeirg

Medlem
Hei, jeg har en pappablogg som jeg lurer på om jeg har lyst til å prøve å tjene litt penger på, men vil ikke ha en masse reklame på siten.

Er det noen av dere som har noen tanker rundt hvordan man kan tjene penger på en blogg uten å bare lesse ned med reklame?
 

Dag Frogner

Supermedlem
Enten ved å bruke Google Adsense som viser tekster og/eller bilder og betaler deg pr klikk, eller så kan du bli med i et affiliatenettverk hvor du som oftest får betalt hver gang noen kjøper noe fra en av annonsene på siden din.

Av annonsenettverk finnes bl.a Tradedoubler, Guava Media og Adservice.

Et annet alternativ er jo å ta direkte kontakt med firmaer som er aktuelle som annonsører for din kategori.

Det er jo ganske vanlig at man har reklame på nettsider og så lenge du ikke overdriver, vil nok ikke folk se på det som at de blir "lesset ned".

Får vi se bloggen din? :)
 

hallgeirg

Medlem
Iflg. Markedsføringsloven skal det skal opplyses om at betalte artikler er betalte artikler/reklame.

Sindre har f.eks. skrevet om dette:
http://www.glabladet.no/2010/11/retningslinjer-for-produktomtaler-pa-blogg/

I følge bloggposten min skriver jeg:

"Jeg digger Star Wars, så når jeg ble kontaktet og spurt om jeg ville være med på en reklamekampanje for Star Wars var det ingen tvil!"

og

"POSTED ON 16 FEBRUARY, 2012 BY HALLGEIRG IN ADVERTORIAL, REKLAME"

Jeg tror det tilfredstiller?
 

Santo

Active Member
I følge bloggposten min skriver jeg:

"Jeg digger Star Wars, så når jeg ble kontaktet og spurt om jeg ville være med på en reklamekampanje for Star Wars var det ingen tvil!"

Jeg tror det tilfredstiller?

Tja, jeg synes ikke det kommer særlig klart frem, men det er sikkert en definisjonssak...

I følge bloggposten min skriver jeg:

"POSTED ON 16 FEBRUARY, 2012 BY HALLGEIRG IN ADVERTORIAL, REKLAME"

Dette tror jeg omtrent 0% av leserne legger merke til på egenhånd.

Jeg synes forøvrig det er realt slik som Ida Wulff gjør det, hun skriver følgende i bunnen av, men som en del av selve innlegget:

//Reklamebasert innlegg

Se eksempel:
vinn hotellweekend på continental Ida Wulff
 

hallgeirg

Medlem
ja, ser den. Jeg vil likevel påstå at det er et definisjonsspørsmål. og //reklamebasert eller Posted in REKLAME - er jo så og si det samme?
 

Santo

Active Member
ja, ser den. Jeg vil likevel påstå at det er et definisjonsspørsmål. og //reklamebasert eller Posted in REKLAME - er jo så og si det samme?

Ja, men den store forskjellen er at det du skriver er veldig godt gjemt bort og omtrent ingen vil legge merket til det...

Måten som Wulff gjør det på ved å plassere informasjonen i selve innlegget medfører at omtrent alle som leser innlegget også vil få med seg den informasjonen.
 

hallgeirg

Medlem
men tilbake til topic, så forstår jeg hva du mener, er enig i at det er viktig, men mener at jeg har løst det på en tilfredsstillende måte. Skal se om jeg klarer å få frem "Categories" tydligere heller.
 
Topp