Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Toll og moms

Jeg skal importere varer fra utlandet og selge i nettbutikken min. Siden de fleste varene koster mer enn 200, må jeg betale 25% moms. Da taper jeg jo 25% av hva jeg kan tjene, eller skal jeg plusse dette på i prisen når jeg skal selge det til kunden min?
 

timepoint

Medlem
Mva og utlandet.

Hei.

Jeg mener du kan få fratrekk på såkalt inngående MVA.

Dvs du kjøper varen for 200 + mva - 250.
Du betaler 50 i mva til staten

Du selger varen for 300 + mva: 375
Du tar inn 75 mva som skal til staten.

Du leverer momsavregning og da blir det 75-50 = 25

Altså det blir 25 kr som skal til staten til slutt? Er det noen revisorer som kan mer om dette?
Er ihvertfall mye info om saken her:
https://www.skatteetaten.no/Brosjyr...eiledning-til-naringsdrivende-/?chapter=74736
 

Steve Cash

Medlem
Ja, det du skriver er en riktig og kortfattet framstilling av hvordan merverdiavgift virker, timepoint. I alle fall forutsatt at selgeren er registrert i merverdiavgiftsregisteret, noe en skal være hvis en selger varer for mer enn 50 000 kroner i løpet av 12 månder. (Merk at 12 måneder ikke er det samme som kalenderåret.)

Hvis du har et nytt foretak så får du ikke fradrag for inngående for innkjøp av de varene du selger så lenge du ligger under grensen for registrering, så i den perioden får du en ekstra kostnad, som du kanskje ikke fullt ut klarer å velte over på kundene.

Det er noe som heter tilbakegående merverdiavgiftsoppgjør, men det gjelder av investeringer du foretar før du er registrert, ikke av varekjøp.

Ellers anbefaler jeg at du leser litt om dette hvis det er helt nytt for deg, f.eks. den linken timepoint la inn, eller dette https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/
 

adeneo

Medlem
Dette med merverdiavgift kan sees på ganske enkelt.

Når du får betalt for en vare, si du skal ha 1000,- kroner, så tar du 1250,- for den varen (forutsatt at du er registrert i mva registeret).
De opprinnelige 1000,- kronene er dine, de resterende 250,- inndriver du for Staten, og de pengene skal helst settes på en egen konto ettersom det ikke er dine penger.

Når du så kjøper en vare, si den også koster 1000,- så betaler du 1250,- med merverdiavgift, og du har da betalt 250,- i merverdiavgift som vedkommende som mottar pengene enten betaler til Staten eller "sender videre" i systemet, men til syvende og sist havner de 25 prosentene som regel i statskassa, med noen få unntak.

Du fikk da inn 250,- i merverdiavgift, og betalte ut 250,- i merverdiavgift, hvem du betaler til spiller ingen rolle (forutsatt at vedkommende er registrert i mva registeret), og du går da i null i forhold til "momsen".

Hadde du derimot betalt ut mindre i merverdiavgift til andre selskaper enn det du selv fikk inn ville du vært nødt til å betale disse pengene direkte til Staten, da det uansett ikke er dine penger.

Med andre ord så hverken tjener eller taper man i utgangspunktet penger på merverdiavgiften, hvis man ser bort i fra gratisjobben man gjør for Staten ved å kreve inn disse pengene. Det at man ser på de ekstra 25 prosentene som mer i inntekt eller utgift kommer nok av at pengene går inn og ut av egen konto, men igjen, det er Statens penger.
 
Sist redigert:
Topp