Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Toll til utlandet

Steve Cash

Medlem
Dette kan være komplisert, det kommer an på flere ting. Bl.a.: Hvem skal eie PC-ene etter at de er sendt til Italia? Skal de tilbake til Norge etter at oppdraget er utført? Er webdesignerne ansatt i ditt firma, eller opererer de som selvstendige? Skal de låne maskinene, eller skal de få dem, eller skal de betale noe for dem? Du skal nok ikke betale toll ved utførsel, hvordan reglene er i Italia aner jeg ikke. Jeg vet ikke hvordan det stiller seg i dette tilfellet, men jeg hadde en gang et norsk firma som kunde som skulle utføre en jobb i utlandet med sine egne anleggsmaskiner, det var komplisert når det gjaldt mva. Jeg husker ikke alle detaljene lenger, det er noen år siden, og de fikk ikke anbudet, så jeg undersøkte heller ikke saken til bunns. Men en revisor forklarte meg i alle fall at det kunne være prat om å beregne utførselsmerverdiavgift da maskinene ble sendt til utlandet. Det var såpass komplisert regelverk at jeg var glad jeg slapp hele greia :). Nå er det kanskje ikke ditt firma som skal jobbe i Italia, og beløpene vil være mindre, og det hele blir antakelig enklere, men det er bra du er klar over at det kan være problemer her.

Det kan være mva- og muligens skatteproblematikk med i bildet her også. Du skriver at maskinene er nye. Hvis du har trukket mva og så sender ubrukte maskiner ut av norsk merverdiavgiftsområde antar jeg at momsen må tilbakeføres, men jeg er ikke sikker på det heller. Kort sagt, dette bør du sjekke med Skatteetaten, eller en revisor som kan utenlandsforhold, så du ikke går i baret.
 
Sist redigert:
Topp