Kjapp og trygg hosting for Wordpress

touchmetoden

Personlig lærte jeg meg touch på skolen... Moro var det jo ikke;)

Men kjekt å kunne i ettertid selvsagt. Tror nok ikke du finner noen "morsom" måte å lære det på, men etter hva jeg husker tok det heller ikke så fryktelig lang tid før det virkelig satt. Så bare å hive rundt å sette i gang.
 

Helge

Profesjonell Googlesøker
Touch as in on the tastatur?

Isåfall så er det de lærer på skoler osv bare noe tull.
Du lærer det av å skrive mye (f.eks IRC)

Kan nok ikke touch, men min egen touchmetode... det går fort, og jeg slipper å se på skjerm/tastatur for å skrive... :p


Finnes masse flashspill som går ut på touch ;)
 

Niclas

New Member
Sam, ja det var tider, men det blir litt vel off topic... Sabrina var jo også bra med sin eneste hitvideo.

Jeg bruker også min egen personal touch. Det er det som automatisk skjer når man bare begynner å bruke en datamaskin uten å gå sekretærskolen først. Og IRC hvor jeg brukte mesteparten av andre halvdel av 90-tallet hjalp ingenting. Vil selv påstå at jeg skriver fort nok til mitt bruk, tankene skal også være med, så ingen er tjent med at folk taster for fort.

Det korrekte svaret på brukernavns spørsmål er pekefingeren. På tastaturet er det noe rusk på f og j knappene, det betyr at det er der du har pekefingeren. Pekefingeren er dobbeltarbeidene og bruker både på r og t på qwerty.

Ikke spør meg hva som er korrekt tasting for f.eks. @ og ~.
 
Sist redigert:
Vet om et godt gammelt program der kurs og treningsoppgaver på touch-metoden er en del av programmet. Mener at det heter Drillpro og Drillpro touch.
Vil selv anbefale touch-metoden på det varmeste, og synes det er meget hensiktsmessig av brukernavn å ha det på "to do-lista". Det går litt tregt å lære seg, men etter hvert som fingrene "lærer" hvikle taster de "har ansvar for", blir skrivingen mer og mer automatisert. Dersom man bruker mye av tiden sin til å skrive/forfatte artikler, er det stor forskjell på "pekefingermetoden" og touch-metoden. Når du behersker touch-metoden er det enkelt å få opp en hastighet på 200-300 tastetrykk i minuttet på vanlig tekst, og da går det ikke mange minutter før man har skrevet en artikkel. Nå for tiden lærer mange barn touch-metoden på skolen i 4.-klasse, så korte/små fingre trenger ikke å være et hinder for å nyttiggjøre seg denne effektive skrivemåten.

Niclas: Var ikke alfakrøll da jeg lært touch, men vil tro at du skal ta høyre ringfinger ned til "Alt Gr" og venstre ringfinger opp til 2-tallet.:)
 
Sist redigert:

Msites Ltd

Livsnyter
@ fiskeri: det er forskjell på små myke bevegelige fingre og disse pølselabbene som sitter på en godt voksen mann.....hehe....
Men, det er nok lurt å ha en effektiv skrivemetode - og da er jo touch den folk kjenner til....

Men, husk.....kvalitet og ikke kvantitet...... hehe.....gjelder det i denne sammenhengen ??
 
Selvsagt Msites Ltd! Er helt enig med at kvalitet er det viktigste, men ettersom denne tråden omhandler touch så tror jeg mange kan ha stor nytte av å lære seg en metode for å øke skrivehastigheten, og dette vil ikke gå på bekostning av kvaliteten på det man produserer. Man trenger heller ikke å følge touch-reglene slavisk for å kunne skrive raskt uten å måttte se ned på tastaturet. Vil tro at både jeg og andre har gjort personlige tilpassinger i forhold til rekke over alle tastene.
 

Deezire

Medlem
Litt morsomt med denne tråden, fordi jeg ser nå hvor idiotisk jeg egentlig holder hendene.
Venstre hånd er plassert (lillefinger -> tommel) Shift, A, S, D og Space. Høyre hånd er plassert Shift, Æ, Ø, L og Space. Og det gir jo ikke mening, what so ever.

Hvis jeg skulle byttet skrivemetode så tror jeg at jeg hadde tvunget inn dvorak i samme slengen, blir nok lettere å lære på den måten, da du er nødt til å tilfvenne deg et totalt nytt tastatur.
 

picxx

Well-Known Member
Jeg har de siste mnd. skrevet på et tastatur helt uten tallet seks og spørsmålstegn, hvor venstre ctrl tast ikke virker (noe som er jævlig), og hvor kombinasjoner med høyre ctrl tast ikke virker (den virker forøvrig om jeg kun bruker den med space eller alt-gr(photoshop).
Delete tasten, home og end tastene virker ikke, og halvparte av tastene er så slarkete at det høres ut som om det er en ankerkjetting som blir latt når man trykker på dem.

Så, en kan vel si at touch metoden min begynner å bli en del spesiell etterhvert.
Ellers bruker jeg stort sett 4 fingre for å rekke over tastaturet, da det rett og slett ikke er plass til flere.
 

mofu

Medlem
et tips for å lære seg touch på er å alltid sørge for å komme seg "hjem" med pekefingrene til F og J og de andre fingrene til henholdsvis venstre og høyre for disse tastene.. På F og J kjenner man også en opphøyning slik at man vet at man er der :) gjør man det til en vane å kjenne på disse opphøyningene mens man pauser etter å ha skrevet noe, tror jeg at det kan hjelpe.. :)

Selv er jeg utrolig glad for at jeg har en veldig bra touch-metode.. Om alle fingrene går til nøyaktig riktig sted til en hver tid er jeg usikker på.. men skriver iallefall minst like raskt som jeg tenker.. :) (kanskje jeg bare tenker litt treigt? ;P)
 
Topp