Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Trøblete kunde

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
@alterego sier det bra: Vil du drive netthandel eller nettkrangel?

Her er hva jeg ville gjort (uten at det nødvendigvis er fasiten):
  • Jeg ville sett på korteste vei for å komme ut av saken. Kan det være å fikse forsterkeren selv og refundere hele beløpet til kunden?
  • Jeg ville ikke svart på det han legger ut offentlig. Da setter du en person som allerede gidder å bruke fritiden sin på dette opp mot veggen og i verstefall har du en langvarig nettkrig gående.
  • Det som publiseres i deres egne medier (f.eks Facebook) ville jeg slettet etter at saken har roet seg.
  • Om det publiseres på forumer som i dag ikke er synlige i Google på din merkevare (f.eks når man søker etter butikknavnet), så ville jeg latt det ligge. Da er det best å la det bli glemt så fort som mulig.
  • Om forumpostene blir synlige i Google på merkenavn, så kan det være mer skadelig og da ville jeg vurdert å strekke meg lengre for å løse problemet, men da med forbehold om at innleggene slettes.
 
Jeg er ikke enig i det, det er falskt og å fjerne det er det aller beste.
Ser problemstillingen godt, men enveiskommunikasjon er aldri bra. Uansett hvor falskt det som står der er, bør det formuleres et svar som ikke er til å missforstås, og som ikke trenger å svares på igjen.

Ordtaket: "den som tier samtykker" - sier automatisk mye til utenforstående mennesker som kun leser enveiskommunikasjonen på en troverdig nettside.

Selvfølgelig er det det aller beste at innlegget blir fjernet, som Tonny sier. Men, det kan ofte være svært vanskelig.

Eksempel: Jeg arbeidet med en kunde for 3 år siden som fikk sin virksomhet nærmest ødelagt av èn sinna person. Den personen brukte kanskje 5 timer av sitt liv på å spy eder og galle rundt omkring på divere forum/blogger etc, og det tok meg 6 måneder og 10 politianmeldelser, og samarbeid med en advokat for å få det fjernet.
F.eks de største norske bloggene har som standard at de kun fjerner innlegg og blogger hvis det foreligger en politianmeldelse (så fremst innlegget ikke er åpenbart falskt), og utenlandske nettsider krever (noen norske også) dom og/eller at "myndighetene" retter en henvendelse om å få noe fjernet.
Innleggene var med bilde og full personalia, men "svindleren" var flink til å skrive og formulerte løgnene godt.

Nå skal det sies at norske politikere har blitt flinkere med ovennevnte problemstilling, og innført lover som gjør det enklere å få rene svertekampanjer på internett fjernet. Men, HVIS det ikke lar seg fjerne så lett, og innlegget er postet på en troverdig side som lar deg svare; så gjør det - men svar på en ordentlig og saklig måte som ikke gir rom for missforståelser, eller at du trenger å returnere for å forsvare deg mer. Lever samtidig en politianmeldelse og kontakt nettstedet og krev at det fjernes.

Just my two cents :)

EDIT: Dette er en vanskelig problemstilling, og man ønsker så absolutt å unngå en nettkrig. Men i denne saken har du full personalia på vedkommende? (det hadde vi ikke i ovennevnte eksempel). Når du har full personalia blir det vanskeligere for ham å gå totalt bananas ihvertfall. Du kan alltid politianmelde ham.
 
Sist redigert:
Finn ut hvilke steder kunden har skrevet negativ omtale og svar på kritikken på en saklig og ordentlig måte.
Helt enig med Knut her, dette trenger ikke å kun være negativt for nettbutikken din om du svarer på en ordentlig måte. I tillegg lager han omtale av butikken din, selv om den er negativ vil man kunne bruke dette positivt både når det kommer til seo og mulighet for eksponering.

Jeg vet at enkelte vil si at dette blir nettkrangel, og at han/hun kan gjøre mye faen. Men ved flere anledninger merker man en oppgang etter negativ omtale. Folk har problemer med å huske hvem som har fått negativ omtale. Ofte husker de kun nettbutikken/merket etter en stund.

Jeg anbefaler ikke å slette meldinger på Facebooksider, vedkommende som har lagt dem ut vil se dette. Det smarteste er å skjule dem, ettersom vedkommende og hans/hennes venner ikke vil se at det er skjult.
 
Det er jo ikke falsk, hvis han svare som nettbutikken.

Om du velger å svare - Da må du holde deg 100% til fakta.
Synk ikke til noe med å svine ham til :)

Akkurat viktig å få med at man her skal svare som nettbutikken og ikke som en tilfeldig person.
 
Topp