Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Tradedoubler konkurrerer mot sine egne affiliates

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hei,

Kom over et litt interessant nettsted i dag gjennom bjorn på skitx. Nettstedet er Preferanse. Ved første øyekast ser det jo ut som en katalog som samler produkter fra TDs produktfeeds. Ikke uvanlig med slike sider, det som derimot er uvanlig er hvem som eier denne siden. Her er whois informasjonen:

NORID Handle...............: TA755O-NORID
Organization Name..........: TradeDoubler AS
Organization Number........: 982006635
Post Address...............: Beddingen 8, 5 etg.
Postal Code................: N-0203
Postal Area................: OSLO
Country....................: Norway
Phone Number...............: +47 21 50 16 28
Fax Number.................: +47 21 50 16 01
Email Address..............: domainmanager@tradedoubler.com

Med andre ord er det Tradedoubler selv som står bak dette nettstedet. Kan det være en tankevekker? Tradedoubler konkurrerer da selv på organisk søk (kan jo hende dem konkurrerer på betalt søk også!).

Hvor etisk er dette av Tradedoubler?

Personlig synes jeg dette er ekstremt uetisk av Tradedoubler. Dem har for det første en enorm konkurransefordel med tanke på all informasjonen dem besiter. Dem skryter jo stadig vekk over hvor bra systemet deres er for å føre statestikk. Dette betyr vel da at dem sitter med førstehåndsinformasjon om hvilke kampanjer, søkeord og andre metoder som gir den beste kvalitetstrafikken. Vi vanlige affiliates må teste i alle mulige vinkler og retninger for å finne ut hva som fungerer best, mens Tradedoubler bare sitter å skummer gjennom resultatene vi har.

Hva tror du?

PS: Hjelp med å stemme opp saken slik at flere kan få delta i debatten.
 
Sist redigert:

picxx

Well-Known Member
Vet ikke helt jeg, men et tre år gammelt domene med en PR på 0 og en alexa ranking på over 17. mill. ville jeg vel ikke akkurat sett på som den største konkurransen uansett eier.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Tja. Det kan jo hende de lager slike nettsider for å vise OSS eksempler på hva VI kan lage med systemet deres liksom. Jeg fikk iallefall ideer nå liksom..

Så kan det jo hende de bare pløyer inntektene tilbake i systemet og med det bygger opp enda bedre verktøy som kommer oss til gode.

Hvem vet? Man skal ikke bestandig tro så vondt om folk..
 

picxx

Well-Known Member
Om det hadde vært en demo side hadde det nok stått på den!

Det er nok ikke noen demoside ettersom de har snappet såpass mange typosdomener på det samme navnet, men med såpass lite trafikk er det nok heller ikke noe de prøver å konkurrere mot affiliates med.
Kan jo være et langsiktig prosjekt de har i tankene, hvor de bare har slengt opp en samleside for å ha noe på domenet.
 

Mats@TD

Medlem
Morsomt at Preferanse.no dukket opp :)

Nei, vi konkurrerer ikke med våre egne affiliates. Preferanse er opprettet av oss internt for å teste ut en del forskjellige systemer, muligheter og løsninger.

For at vi skal kunne samarbeide mest mulig effektivt med våre annonsører og publishere, må vi vite HVA som fungerer, HVORDAN man i praksis kan utnytte våre produkter. Preferanse har vi satt opp for å teste ut et system som heter Pricetapestry, et system som enkelt indekserer og katalogiserer productfeeds som TradeDoubler tilbyr (Dette er veldig pop i UK). Det har også blitt gjort en del tester for å sjekke konverteringsrater osv. på slike tjenester og hvordan man kan sette dette opp til å gå helt automatisk. Vi testet f.eks. å kjøpe keywords på hele produktkataloger for en kunde for å se hvordan dette kunne konvertere (noe som forøvrig ikke anbefales). Vi bruker jevnlig Preferanse.no til å presentere muligheter med productfeeds til våre kunder som normalt ikke forstår dette. Det er jo egentlig et glimrende eksempel på hva man relativt enkelt kan få til med PF.

Hvis vi ville at dette nettstedet skulle ha konkurrert med våre affiliates, så tror jeg nok vi hadde greid det. Vi har europas største kampanjenettverk med mer eller mindre ubegrenset tilgang til trafikk. Hvis målet var å konkurrere med affiliates hadde vi nok kjørt dette ut i vårt eget nettverk og gjort siden synlig på de største nettsidene i Norge. Når TradeDoubler kjøpte opp Internet Marketing Works, inkluderte dette Searchworks - et selskap som kun arbeider med søkemotormarkedsføring. Dette selskapet har etter oppkjøpet blitt splittet ut i en egen selskapsstruktur for nettopp at TradeDoubler ikke skal kunne konkurrere med sine egne SEM-affiliates.

Hvis noen trenger hjelp eller tips med å sette opp en lignende side, så er vi absolutt behjelpelige med det.

Kenneth - hvis du vil fortsette ditt detektivarbeid så kanskje du finner denne siden interessant også? ;)
 

peterandrej

pensjonert moderator
Da hadde jeg rett altså. Det var en demosite for å vise oss hvordan man kan gjøre ting. og det virket. jeg fikk masse ideer, hvorav jeg sikkert kommer til å gjennomføre nøyaktig null av dem.
 

andreasd

Medlem
Morsomt at Preferanse.no dukket opp :)

Nei, vi konkurrerer ikke med våre egne affiliates. Preferanse er opprettet av oss internt for å teste ut en del forskjellige systemer, muligheter og løsninger.

For at vi skal kunne samarbeide mest mulig effektivt med våre annonsører og publishere, må vi vite HVA som fungerer, HVORDAN man i praksis kan utnytte våre produkter. Preferanse har vi satt opp for å teste ut et system som heter Pricetapestry, et system som enkelt indekserer og katalogiserer productfeeds som TradeDoubler tilbyr (Dette er veldig pop i UK). Det har også blitt gjort en del tester for å sjekke konverteringsrater osv. på slike tjenester og hvordan man kan sette dette opp til å gå helt automatisk. Vi testet f.eks. å kjøpe keywords på hele produktkataloger for en kunde for å se hvordan dette kunne konvertere (noe som forøvrig ikke anbefales). Vi bruker jevnlig Preferanse.no til å presentere muligheter med productfeeds til våre kunder som normalt ikke forstår dette. Det er jo egentlig et glimrende eksempel på hva man relativt enkelt kan få til med PF.

Hvis vi ville at dette nettstedet skulle ha konkurrert med våre affiliates, så tror jeg nok vi hadde greid det. Vi har europas største kampanjenettverk med mer eller mindre ubegrenset tilgang til trafikk. Hvis målet var å konkurrere med affiliates hadde vi nok kjørt dette ut i vårt eget nettverk og gjort siden synlig på de største nettsidene i Norge. Når TradeDoubler kjøpte opp Internet Marketing Works, inkluderte dette Searchworks - et selskap som kun arbeider med søkemotormarkedsføring. Dette selskapet har etter oppkjøpet blitt splittet ut i en egen selskapsstruktur for nettopp at TradeDoubler ikke skal kunne konkurrere med sine egne SEM-affiliates.

Hvis noen trenger hjelp eller tips med å sette opp en lignende side, så er vi absolutt behjelpelige med det.

Kenneth - hvis du vil fortsette ditt detektivarbeid så kanskje du finner denne siden interessant også? ;)



Ville vært fint med noen tips ang dette :)

Send meg gjerne en PM!

På forhånd takk

Mvh
Andreas Dahl
 

bjorn

Medlem
Ikke akkurat noe nytt at tråder/linker fra skitX dukker opp her like etterpå, takk for at du ga kred denne gangen, Kenneth! ;)

Når det gjelder saken, tror jeg flere her inne kan ha godt av å legge merke til det Mats@TD sier:
Vi testet f.eks. å kjøpe keywords på hele produktkataloger for en kunde for å se hvordan dette kunne konvertere (noe som forøvrig ikke anbefales).

Grunnen til at de testet dette var vel kanskje at det var det eneste de ikke visste svaret på eller?

Det de vet svaret på allerede er nemlig:

1. Hvilke nøkkelord du byr på (f.eks. på Google AdWords)
2. Hvor mye du betaler per klikk
3. Hvilke av disse som konverterer, og hvilke du tjener penger på

De vet altså hvor mye penger du tjener, og hvordan. Det tar dem fem minutter å tjene like mye penger, dersom de ønsker å arbeide på denne måten.

Er det ulovlig av dem å bruke denne informasjonen til å tjene penger? Sannsynligvis ikke. Er det smart? Sannsynligvis ikke det heller.

Jeg tror faktisk ikke TD gjør dette. Men hvordan fungerer rapporteringen deres innad - hvor mye info har AM'ene? Det er egentlig uinteressant å diskutere hva man tror, høre affiliates mene noe og TD forsvare seg når det er enkelt å sørge for at det ikke skjer. Better safe than sorry.

For å forsikre deg om at du ikke konkurrerer med Tradedoubler AS, eller evt. en AM med en kveldsbusiness, er det kun én ting å gjøre: kjøre adwords trafikk gjennom en rensing som fjerner denne infoen.

Når det gjelder organisk søk kjøper jeg storyen om at preferanse.no er en test. Det ser ikke ut til at de har gjort noe særlig forsøk på å promotere den (bortsett fra at domenet sannsynligvis har litt historikk da det tidligere var eiet av et reklamebyrå).

- bjorn
 
Sist redigert:

picxx

Well-Known Member
For å forsikre deg om at du ikke konkurrerer med Tradedoubler AS, eller evt. en AM med en kveldsbusiness, er det kun én ting å gjøre: kjøre adwords trafikk gjennom en rensing som fjerner denne infoen.
- bjorn

Om du skal forholde deg til adsense/google sine retningslinjer kan du vel strengt tatt ikke kjøre dem via noe som helst filter.

Anbefaler du at vi bryter retnigslinjene til adsense for å ikke konkurrere med andre annonsenettverk.....
 
Topp