Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Trasig kunde og purring-spørsmål

Sjefskoder

Sjefskoder
Hei folkens..

Har et spørsmål her..

Har en kunde som jeg har fakturert 47.000 med et tillhørende fakturagebyr pålydende 25.-, som har forfalt til betaling og denne er ikke mottat oss..

Og da har det seg slik at jeg desverre, må sende en purring på dette..
Så det jeg da lurte på var hvordan jeg skal løse dette med fakturagebyr..

skal jeg legge til 25 kr. for forrige faktura siden dette er en purring?

f.eks:

  • Utvikling: 47.000 eks mva
  • Purregebyr: 55,- inkl. mva
  • Fakturagebyr, foregående faktura: 25.- eks mva
  • Fakturagebyr, denne faktura: 25.- eks mva

Eller blir det feil å kreve gebyr fra forrige faktura på denne fakturaen?

Eller finnes det en regel som sier at jeg ikke kan ta fakturagebyr ved purring?

Er første gang dette skjer, at jeg faktisk må sende en purring til en kunde og det er jo i grunn en jubel-situasjon, men nå har det altså skjedd og derfor er jeg usikker...

Har søkt litt rundt på nettet etter dette og finner kun om gebyr og purring hver for seg...

Håper noen her på forumet kan svare meg på dette..

Takk på forhånd, Sjefskoder
 
Jeg har alltid tolket «maks tillatt størrelse på purregebyr» som at det inkluderer nytt fakturagebyr. Altså at du ikke kan legge på et fakturagebyr i tillegg til purregebyret.

Men forrige fakturagebyr ville jeg nok ha latt stå. Det beløpet du purrer på er jo 47 025 kroner, ikke 47 000.
 

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
* Utvikling: 47.000 eks mva

* Purregebyr: 55,- (skal ikke beregnes mva på)

* Fakturagebyr, foregående faktura: 25.- eks mva

* Fakturagebyr, denne faktura: 25.- (Sier avtalen din at du kan ta fakturagebyr på en purring ? )
 

Christian

Medlem
Det er snakk om en promille av fakturabeløpet. Jeg ville heller brukt tiden på å finne ut hvorfor han ikke betaler og hvordan du kan få han til å betale :)
 

Sjefskoder

Sjefskoder
Christian skrev:
Det er snakk om en promille av fakturabeløpet. Jeg ville heller brukt tiden på å finne ut hvorfor han ikke betaler og hvordan du kan få han til å betale :)

så sant, så sant ;)

MEN, det store her er at kunden ikke svarer på mail, telefon eller andre hennvendelser og at denne personen er lokalilsert i Bergen, noe jeg ikke er..
Jeg har kontor cirka 40 mil fra bergen, så det er å utelukket å reise til kunde med det første og spørre hvorfor han ikke betaler for seg :p
 
K

Kontoristen

Guest
Anbefaler å sende inkassovarsel i stedet for å sende purring, det viser seg at inkassovarsel er mye mer effektivt samt du sparer inn 14 dager i tilfelle du må benytte deg av inkasso.
 
Helt enig med Kontoristen. Det kan selvsagt være mange grunner til at du ikke klarer å komme i kontakt med kunden, men det kan også virke som at dette er en som prøver å lure seg unna. Jo ferskere saken er jo letter viser det seg at det er å få noe ut av en eventuell inkasso.*

Og for all del: Ikke heng deg opp i dette med fakturagebyr. Det er absolutt ikke verdt sjansen å legge på ting som kan bestrides av kunden og dermed føre til senere betaling.

Og som er nevnt her allerede: Purregebyr er IKKE mva-pliktig.

Edit: I tillegg er maks tillat purregebyr per dags dato 59,-.
 
U

Uregistrert

Guest
Du kan kreve det du oppga til kunden før handel ble inngått. Du kan kreve det purregebyr som du oppga i første faktura om hva purregebyret ville bli på. Har du ikke oppgitt noe om slike gebyrer har du heller ikke lov å kreve de. Slik var det før.

Størrelsen kan kanskje være lovbestemt i forskrifter?

Et fakturegebyr på en fakture på 47.000 er vel ikke rette måten å ta vare på kundene sine?
 

sta

Medlem
Du kan kreve det purregebyr som du oppga i første faktura om hva purregebyret ville bli på. Har du ikke oppgitt noe om slike gebyrer har du heller ikke lov å kreve de.

Det stemmer ikke helt. Du trenger ikke å si noe som herlst om purregebyr på fakturaen. Størrelsen på purregebyret har en lovbestemt maksstørrelse på 1/10 rettsgebyr, hvilket pr. tilsvarer kr.59,-

Et fakturegebyr på en fakture på 47.000 er vel ikke rette måten å ta vare på kundene sine?

Det er jeg helt enig i. Jeg opplever til stadighet bedrifter som legger på symbolske fakturagebyrer på fakturaer på flere titalstusen. Dette har naturligvis ingenting å si rent økonomisk, men på meg personlig virker det griskt og lite gjennomtenkt og jeg har en tendens til å velge bort slike leverandører. Du skal kreve inn ganske mange fakturagebyrer a 25kr. for å dekke inn for en eneste tapt 47.000kr. kunde mistet pga. gebyret. Noe annet er det naturligvis for mindre beløp og der fakturautsteder samtidig tilbyr et alternativ til papirfaktura som er gratis. Men dette var vel langt fra hva denne tråden skulle handle om.
 

Sjefskoder

Sjefskoder
Takk for mange flotte svar folkns :)

Og grunn til at jeg tar fakturagebyr på en faktura selv m den er på 200.000 eller 925,- er helt enkelt for at man skal ikke gjøre forskjell på kunder..

"Hvorfor må jeg betale gebyr når de andre slepper det? Bare for at de skal betale mer enn meg eller??" Så, derfor gjør jeg det ;)
 

Chris M

Medlem
Når du har en kunde som skylder deg 47k og som ikke tar telefonen eller svarer på henvendelser har du et problem. Om du skal legge på et purregebyr eller ikke er det minste du skal tenke på. Her gjelder det å kjøre hardt på. Når kunden ser at du bare sender purringer og ikke inkasso-varsel så skjønner han at han bare kan drøye. Å måtte betale 55 kr for å slippe å betale 47k er jo veldig gunstig for noen som sliter med likviditeten. Du har i tillegg til purregebyr lov til å kreve morarenter etter første forfall. Du kan søke opp en forsinkelsesrente kalkulator på nett som kan beregne dette nøyaktig. Da begynner det i alle fall å bli noen hundrelapper for hver purring. I tillegg bør du i alle fall slutte med purringer å kjøre inkasso-varsel.

Problemet ditt her er om du får pengene i det hele tatt. Det høres ut som du kan ha et potensielt problem. Jeg har endel kunder per år, og min erfaring er at de som ikke svarer på henvendelser er de som oftest er mer eller mindre umulig å få penger ut av. Ville tatt en kredittsjekk om mulig for å se om han skylder andre penger. Om han gjør det så har du et problem. For da vil det si at dette er krav som det allerede er dom på og som står før deg i køen. Deretter ville jeg kjørt saken til inkasso så raskt som mulig. Eller du kan også vurdere å kjøre saken rett til forliksrådet for å få en dom. Noe annet du bør vurdere er å få han til betale deg i avdrag om han ikke har mulighet til å betale alt på en gang. Oftest er det mye bedre enn å la ting stå å råtne i lang tid.

Lykke til, tror du dessverre du trenger det. Er i alle fall min erfaring med slike folk. Men om det ikke er et alt for gammelt krav er det vel håp for at det kan ordne seg fortsatt.
 
Topp