Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Trege betalere

Hva gjør du med ubetalte krav?

  • Inkassobyrå

    Stemmer: 7 36,8%
  • Egeninkasso

    Stemmer: 3 15,8%
  • Lar krevet stå ubetalt

    Stemmer: 9 47,4%

  • Totalt antall stemmer
    19
  • Avstemningen er stengt .
K

Kontoristen

Guest
Hvordan håndterer dere utestående fordringer? Fint om dere hadde tatt dere tid til denne spørreundersøkelsen.

Skriv gjerne her om hvilke rutiner dere har.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Hvis det er sånn "litt over" tiden for forfall, så pleier jeg bare å sende en mail der jeg bare minner kunden på det utestående. Som oftest skyldes overtiden rene forglemmelser eller misforståelser. Har i all hovedsak aldri hatt noe problem med dette, men nå er jeg veldig flink til å bygge en personlig relasjon med mine kunder også, slik at betalingsviljen antagelig blir litt større.

I saker av mer alvorlig karakter, sånn som strid om krav eller konkurser og slike ting snakker jeg alltid med en advokat om saken og følger i grunnen hans råd fra sak til sak. Noen ganger kan det være nødvendig å bare ta "tapet" for å slippe ubehageligheter, noe jeg har gjort en gang med en kunde - som fikk beskjed om at hun kunne se bort fra det utestående på 625 kr mot at hun aldri tok kontakt med meg i framtiden.

Har i grunnen ikke noen rutiner på dette når jeg tenker meg om, og er egentlig glad for at jeg har sluppet å "lage noen rutiner" på dette punktet også.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Først en epost med påminnelse "Hei, kan du sjekke vedlagte faktura, jeg finner ikke beløpet på mitt konto"-opplegg. *Kan* jo være jeg som har gjort noe feil. Det 'løser' 99% av sakene.
Så en påminnelse igjen vi epost (hjelper som regel ikke).
Så går det til inkasso - ikke alt går hele veien til forliksrådet, noen ganger er det enklest (og sannsynligvis billigst) å ta tapet.
 
K

Kontoristen

Guest
Har i all hovedsak aldri hatt noe problem med dette, men nå er jeg veldig flink til å bygge en personlig relasjon med mine kunder også, slik at betalingsviljen antagelig blir litt større.

Bygger du relasjon på epost, telefon eller face til face?
 

picxx

Well-Known Member
sender en påminnelse, eller to, før jeg griper luren og forteller at nå er saken overlatt HA innkasso i Tr.H. ... da strømmer penger inn på konto :)
 

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
Tar tapene, sender ingenting til inkasso. Tapsfører og stenger tjenesten for kunden. Rundt 200 faktura er registrert som tapt i 2009.

Er hovedsaklig små beløp, har så langt ikke hatt mye tap på "konsulentoppdrag" der hvor vi har bidratt med timer.

Yngve
 

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
Nei.. Virker som mange tror at det å la være å betale er det samme som en oppsigelse.. Det er det jo også da det er et brudd på avtalen mellom oss og kunden, det igjen fører til at avtalen opphører.
 

picxx

Well-Known Member
...og om ingenting virker koster det jo ikke såå kjempemasse for å få en 100%¤ innkasso heller da?
teng ded... alle regiinger betales før de går til innkasso...
 

testdriver

Ha det bra..
Solide håndtrykk ved avtaleinngåelse kan redusere antall inkassokrav med 50%.

Neida, nå har jeg gode relasjoner og mye personlig kontakt (ikke misforstå...) med de jeg fakturerer, så det er sjelden noe problem.
 

picxx

Well-Known Member
Solide håndtrykk ved avtaleinngåelse kan redusere antall inkassokrav med 50%.

Sandt det, men ikke alle som har finansiell kapasitet til å reise jorda rundt for et håndtrykk for hver 500 kroners avtale de inngår :eek:
 

Fredrik

Medlem
Jeg har merket meg (driver nettbutikken heltsikker) at betalingsevnen/viljen er blitt dårligere i år enn mot i fjor. Har kjørt inkasso med halvveis resultat men har på de siste tre testet egeninkasso fra kontoristen. Ut fra mitt skjønn er dette bedre da tiden og løsningsgraden forbedrer seg. Uansett er jeg blitt særdeles mye flinkere med kredittsjekk og kreve forskudd ved labert resultat i et firma. Har mistet to kunder i år som hadde kjempeunderskudd de siste årene og dersom de ikke fikk handle på kreditt så gikk de heller et annet sted. Helt ok for min del. La noen andre ta det tapet.

Forøvrig: Jeg har merket meg (ikke en vitenskaplig studie men allikevel) at bestillinger med enn type hotmail adresse eller lignende er grunn til nærmere sjekk. Disse kundene ringer jeg og det er ofte slike bestillinger er fake. Slike kunder henter sjeldnere sine oppkravspakker. Jeg har en rutine med å ringe alle slike på forhånd og da går hente prosenten opp dersom jeg oppnår kontakt.
 
K

Kontoristen

Guest
Forøvrig: Jeg har merket meg (ikke en vitenskaplig studie men allikevel) at bestillinger med enn type hotmail adresse eller lignende er grunn til nærmere sjekk.

Dette var interessant Heltsikker. Jeg sjekket selv mine kunder som er trege til å betale nå og de fleste av disse er hotmailadresser. Gmail er det mindre problem med, noen flere som har erfaringer med dette?
 
Topp