Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Treghet i Magento admin?

AnneB

Medlem
Jeg har den siste tiden opplevd utrolig treg oppdatering i min Magento nettbutikk - i admin delen. Tar opp til 35 sekunder å oppdatere/lagre endringer i produkter. Tidligere ble dette oppdatert på ca 5 sekunder. Når jeg klager til leverandøren blir farten skrudd opp i en kort periode før den faller tilbake til å bli treg igjen etter et par uker.

Noen som vet hva som kan være problemet?

PS! Jeg har butikken på dedikert server som skal tåle mye høyere trafikk enn jeg har i nettbutikken.
 
Jeg kjører riktignok min nettbutikk på delt server, så farten varierer en god del. Men jeg opplever også perioder med ekstrem treghet, på grensen til heng, for tiden. Spesielt nattestid er det helt håpløst å få gjort noe som helst i perioder. For min del dukker problemet opp og forsvinner igjen av seg selv og fullstendig random, og leverandøren (Trollweb) har ingen forklaring på hva dette kan skyldes.
Dette er noe som har begynt den siste måneden eller så for min del; det har i alle fall ikke vært lignende problemer i løpet av det halvannet året jeg har brukt Magento.
 

AnneB

Medlem
Det går tregt uansett tid på døgnet, og uansett hvilken PC jeg bruker. Regner derfor med at det ikke har noe med lokale forhold og linjen å gjøre. Det er "konstant" tregt når det først går tregt - over flere døgn/uker - så det kan heller ikke være kjøring av backup eller lignende. Mulig det er ennå tregere om natta når det kjøres backup, men da jobber jeg normalt ikke - så det vet jeg ikke noe om.

Sist gang det ble en stor forbedring - tilbake til ca 5 sekunders responstid, var etter at nettsiden hadde vært nede i flere timer og de måtte kjøre en eller annen oppdatering på serveren for å få det i orden igjen.

Siden jeg betaler for dedikert server burde jo heller ikke andres trafikk påvirke hurtigheten på min server. Er det mulig at de kjøre andre opp på "min" server slik at det påvirker tregheten? Siden jeg ikke får noen fornuftige svar fra leverandøren begynner jeg jo å undres litt på hva som skjer?

De siste dagene har det også tatt unormalt lang tid å logge inn på admin panelet. Det har alltid gått raskt før.
 

YngveB

Medlem
PS! Jeg har butikken på dedikert server som skal tåle mye høyere trafikk enn jeg har i nettbutikken.

Hei har du to magento installasjoner? Fysisk butikk du bruker til å registrere kjøp i? Forstår ikke helt setningen her. Om dette kjører på en vps og du har problem med hastighet kan du feks kjøre ping fra din maskin mot domenet. Dette vil vise om det er ett nett problem. Du kan så om du har relativt god ping <20 teste innlogg osv. Hvis dette er treigt kan det være at serveren sliter med å gi deg svar på kallene/prosessere. 30sec for login er uhørt.

Om du faktisk mener at du logger på admin panelet til nettbutikken så deler disse ressurser. Da vil all trafikk inn til domenet dette står på gå til denne og du må dele båndbredden/kapasitet med alle andre.

Det er jo selvfølgelig mulig at du kjører på en delt server.
 

AnneB

Medlem
Takk til dere som svarer :)

Jeg har bare 1 magento installasjon - og den skal være på en dedikert server for optimal hastighet (jeg betaler i alle fall for dedikert server) Men 30 sekunder er jo langt fra optimalt, og når jeg ikke selv bruker all kapasiteten til serveren (har i snitt 3-500 besøk i døgnet - og det jeg betaler for er en server som skal ha kapasitet til inntil 2000 i døgnet).

Nå vet jeg svært lite om hvordan servere fungerer, men forstår ikke helt hvorfor det går så tregt - og enda mindre at de som drifter servere heller ikke kan gi meg noen svar.

Får beskjed om at jeg må oppgradere til nyere versjon av Magento og betale for en enda raskere server som tar inntil 5000 besøk i døgnet. Men skjønner ikke helt hvorfor det er viktig når jeg bruker bare 1/4 av kapasiteten til nåværende server ?

Vil en eldre versjon av magento gå tregere ettersom tiden går? Forstår at nyere versjoner faktisk er bedre enn gamle, men at hastigheten skal gå ned fordi noen nyere har kommet sliter jeg med å forstå?

Tregheten er den samme enten jeg logger på hjemme eller på kontoret, som har 2 forskjellige nettleverandører.

Blir sprø av dette når jeg ikke skjønner hvorfor det skjer..... Og heller ikke vet hva som må til for å endre problemet. Jeg vet ikke hvordan jeg tester ping - men skal prøve å finne ut av det.
 

Tonny Kluften

Administrator
Her er ping for Ipen din:

Pinger ********** med 32 byte data:
Svar fra **********: byte=32 tid=10ms TTL=54
Svar fra **********: byte=32 tid=10ms TTL=54
Svar fra **********: byte=32 tid=9ms TTL=54
Svar fra **********: byte=32 tid=9ms TTL=54

Ping-statistikker for **********:
Pakker: sendt = 4, mottatt = 4, tapt = 0 (0% tap),
Gjennomsnittlig tid for tur-retur i millisekunder:
minimum = 9ms, maksimum = 10ms, gjennomsnittlig = 9ms
 

AnneB

Medlem
Her er ping for Ipen din:

Pinger ********** med 32 byte data:
Svar fra **********: byte=32 tid=10ms TTL=54
Svar fra **********: byte=32 tid=10ms TTL=54
Svar fra **********: byte=32 tid=9ms TTL=54
Svar fra **********: byte=32 tid=9ms TTL=54

Ping-statistikker for **********:
Pakker: sendt = 4, mottatt = 4, tapt = 0 (0% tap),
Gjennomsnittlig tid for tur-retur i millisekunder:
minimum = 9ms, maksimum = 10ms, gjennomsnittlig = 9ms

Med fare for å være helt idiot - men er dette bra ?
Står det i stil med opplastninger som tar 30 sekunder?
Det er primært lagring av produkter, duplisering av produkter og oppstart som er tregt. Fakturering og oppdatering av ordre går relativt raskt!
 

YngveB

Medlem
Hei

Pingen er helt flott. Den er så bra den blir. Gi meg også en pm med ip adresse så skal jeg se hva jeg kan finne ut for deg. Må være noe annet her som kan skape dette. Eldre versjoner av Magento kan faktisk ha noe å si. Hviken versjon kjører du på'?
 

YngveB

Medlem
Med fare for å være helt idiot - men er dette bra ?
Står det i stil med opplastninger som tar 30 sekunder?
Det er primært lagring av produkter, duplisering av produkter og oppstart som er tregt. Fakturering og oppdatering av ordre går relativt raskt!

Pingen er bra. Det kan være server/magento versjon som gjør at det er litt drops her.
 

AnneB

Medlem
Hvis hosten er ansvarlig for å drive nettbutikken og du betaler en mnd. avgift for å ha butikken i gang så er det vel ikke rimelig at du må betale ekstra for å oppdatere softvare? Jeg hadde ærlig talt ventet å ha gratis oppdatering av softvare hvis jeg hadde betalt 15-20000 i året.

Hadde det bare vært så vel. Må betale noen tusenlapper for å få oppdatert til nyere versjon, og JA - jeg betaler litt over 20 000 i året for hosting/drifting. Er vel enig med deg i at det kanskje er å forvente oppdateringer uten stive ekstrakostnader, men alle vil tjene penger og helst litt mer enn jeg har....
 

AnneB

Medlem
Hva betaler du egentlig for da hvis ikke oppdateringer er med? Betaler du for evt. sikkerhetsoppdateringer også? Hva betaler du ekstra for egentlig?
Trenger du virkelig en dedikert server til 500 besøk daglig? Det betyr i såfall at Magento er ekstrem tung å drive, mulig den er det, jeg har ikke prøvd.

Det har blitt anbefalt med dedikert server fra leverandør, fordi jeg innimellom har topper på 1000-1200 besøk om dagen. Jeg har dessverre lite peil på servere, så jeg må stole på at de som kan dette anbefaler riktige ting...

Har vel lest meg til at Magento er tung å drive, men ut over det har jeg ikke peil. Kan jo selvfølgelig bruke Magento, men kjenner ikke til programmeringen m.m. Kanskje jeg må i gang med å lære meg litt mer... puh, men må vel innrømme at jeg ikke har veldig lyst til å dukke ned i dette - ikke helt det jeg trives best med. Jeg er mer en "bruker" enn en som kan mekke til fra bakveien.
 
Topp