Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Trekke fra kjøring til og fra "fast" arbeidssted?

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg kjører en del i firmaet mitt, og noe av dette er til et fotostudio som jeg bruker. Tok kontakt med regnskapsføreren min ang avskriving på kjøring, men fikk beskjed om kjøring hit ikke kunne skrives av fordi det var fast arbeidssted.

Nå er det jo på ingen måte slik at jeg kun jobber i det studioet og ikke andre steder, jeg gjør vel igrunn flere jobber utenfor studio enn i.

Men det er altså slik at all kjøring til et fast sted ikke kan skrives av, mens kjøring til møter og jobber som foregår på tilfeldige steder kan skrives av?

Jeg hadde skjønt det hvis jeg var i studioet 8 timer hver dag og hadde dette som "base", men når jeg kjører like mye andre steder som til studioet, hadde jeg kanskje trodd at også kjøring til studio kunne avskrives.
 

Steve Cash

Medlem
Reise mellom hjem og fast arbeidssted kan trekkes fra i selvangivelsen med kr. 1,50 pr. kilometer for de første 50 000 km, uansett reisesmåte, for det overskytende er satsen 0,70 pr. km. Fradraget gjøres direkte i selvangivelsen, ikke i næringsoppgave. Men så er det en brunnfradrag på kr. 13950, det vil si at du bare får trukket fra det som overstiger dette beløpet. Kjøring direkte til kunde hjemmefra må kunne regnes om kjøring i næring. De nevnte satsene gjelder for 2012.

Du kan lese noe om avgrensning mellom fast og ikke fast arbeidssted i Lignings-ABC: Reise - avgrensning mellom arbeidsreiser, besøksreiser og yrkesreiser
 

Smbinfo

Medlem
Når du først sjekker dette ut bør du også sjekke forskjellen mellom yrkesreise og tjenestereise.

Les også flere av artikkelene våre rundt kjøregodtgjørelse:
Få skattefri kjøregodtgjørelse etter statens satser | smbinfo.no