Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Trekke fra kjøring til og fra "fast" arbeidssted?

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg kjører en del i firmaet mitt, og noe av dette er til et fotostudio som jeg bruker. Tok kontakt med regnskapsføreren min ang avskriving på kjøring, men fikk beskjed om kjøring hit ikke kunne skrives av fordi det var fast arbeidssted.

Nå er det jo på ingen måte slik at jeg kun jobber i det studioet og ikke andre steder, jeg gjør vel igrunn flere jobber utenfor studio enn i.

Men det er altså slik at all kjøring til et fast sted ikke kan skrives av, mens kjøring til møter og jobber som foregår på tilfeldige steder kan skrives av?

Jeg hadde skjønt det hvis jeg var i studioet 8 timer hver dag og hadde dette som "base", men når jeg kjører like mye andre steder som til studioet, hadde jeg kanskje trodd at også kjøring til studio kunne avskrives.
 

Steve Cash

Medlem
Reise mellom hjem og fast arbeidssted kan trekkes fra i selvangivelsen med kr. 1,50 pr. kilometer for de første 50 000 km, uansett reisesmåte, for det overskytende er satsen 0,70 pr. km. Fradraget gjøres direkte i selvangivelsen, ikke i næringsoppgave. Men så er det en brunnfradrag på kr. 13950, det vil si at du bare får trukket fra det som overstiger dette beløpet. Kjøring direkte til kunde hjemmefra må kunne regnes om kjøring i næring. De nevnte satsene gjelder for 2012.

Du kan lese noe om avgrensning mellom fast og ikke fast arbeidssted i Lignings-ABC: Reise - avgrensning mellom arbeidsreiser, besøksreiser og yrkesreiser
 

Smbinfo

Medlem
Når du først sjekker dette ut bør du også sjekke forskjellen mellom yrkesreise og tjenestereise.

Les også flere av artikkelene våre rundt kjøregodtgjørelse:
Få skattefri kjøregodtgjørelse etter statens satser | smbinfo.no

Her er akkurat dette omtalt. En god regel er å stole på magefølelsen. Burde du få fradrag for å kjøre mellom hjem og kunde hver dag i to uker? Eller burde du få fradrag for halvparten av kjøringen om du har kontor to steder? Er følelsen "nei", vil svaret på denne loven også være "nei".

En gang vil du møte en gråsone, men ligningens gir også mer konkrete eksempler på antall dager innenfor et gitt tidspunkt osv. Både link til denne over og i artikkelen om kjøregodtgørelse.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Problemet mitt er bare at jeg ikke mener at studioet mitt ikke er fast arbeidssted nettopp fordi det ikke er noe som helst fast her. Jeg er ikke noe oftere i studio enn på andre steder.

Da skulle man jo tro at kjøring til studio går under her?

2.5 Generelt om yrkesreiser

Følgende reiser skal som hovedregel behandles som yrkesreiser:

Reise mellom bolig og ikke-fast arbeidssted, jf. FSFIN § 6-44-13 bokstav a

Hva om jeg alltid tar bilder i den sammen parken f.eks? Blir dette da et fast sted? Eller hva når jeg møter brudepar på den samme restauranten hver gang? Blir dette også til et fast sted?

Så magefølelsen min sier at kjøring til og fra studio burde kunne avskrives akkurat på samme måte som kjøring til og fra møter med kunder f.eks.

Igjen, hadde jeg hatt studio som kontor skjønner jeg at jeg ikke kan ta dette som næring, men når det kan gå ukesvis mellom hver gang jeg er der, kan jeg ikke skjønne at dette blir et "fast" arbeidssted.
 

Bjørnar

Gründer
Du har vel forretningsadressen hjemme? Da vil jo i så fall studioet ditt være "borte", og ikke "fast".

Du bruker studioet som en hvilken som helst annen location, så jeg mener dette bør være innenfor, gitt at opplysningene med tiden du bruker der stemmer osv.
 

Steve Cash

Medlem
Den relevante paragragen i FSFIN er nok denne:
§ 6-44-11. Definisjoner

(1) Med fast arbeidssted skal forstås:
a. Sted hvor skattyter normalt utfører sitt arbeid. Det skal særlig legges vekt på om skattyters arbeid på stedet skjer regelmessig og med en viss hyppighet. Dersom skattyter i det samme arbeidsforhold arbeider på flere arbeidssteder, anses bare det arbeidsstedet hvor det meste av arbeidstiden tilbringes i den enkelte av periodene som nevnt i skattebetalingsloven § 12 nr. 1 som sted hvor skattyter normalt utfører sitt arbeid i perioden.
b. Sted hvor skattyter ikke normalt utfører sitt arbeid, jf. bokstav a, men som likevel er det samme i en periode på mer enn to uker.
c. Oppmøtested for tildeling av og/eller forberedelse til arbeid når oppmøtestedet er det samme i en periode på mer enn to uker.
d. Oppmøtested for transport til eller fra arbeidssted på sokkelinnretning, fartøy eller i utlandet.

(2) Det foretas en selvstendig vurdering av om det foreligger fast arbeidssted etter vilkårene i bokstavene a-d for det enkelte arbeidsforhold.

(3) Med ikke-fast arbeidssted skal forstås:
a. Arbeids- eller oppmøtested som ikke omfattes av første ledd.
b. Særskilt sted for møte, kurs og lignende, der skattyter er deltaker.
c. Sted hvor skattyter ikke arbeider mer enn 10 dager i inntektsåret. Det foretas en selvstendig vurdering for hvert arbeidsforhold.

Den sier bl.a. at ikke-fast arbeidssted er et arbeidssted der ikke ikke arbeider mer enn 10 dager i året. Jeg må innrømme at jeg ikke har brukt den, jeg har holdt med til regelen om 14 dager sammenhengende.

Det står også at det skal vurderes konkret i hvert tilfelle. Så det korrekte er jo da å la skattekontoret ta stilling til om studioet er fast arbeidssted, ettersom det er de som skal foreta ligningen. Du kan for eksempel framsette påstand om at studioet ikke er fast arbeidssted, og se om du får gjennomslag for det.

En annen sak er jo at hvis du er der 1 - 4 ganger pr. måned, så kan det ikke bli så mye i fradrag av det uansett. Hvis vi for diskusjonens skyld sier at du er der 30 ganger i året, og det er 1 mil hver vei, så blir det 30 * 20 * 3,9 = 2340 kroner i fradrag. Og hvis du har 39 % marginalskatt så er det litt over 900 kroner direkte i lommeboka. Det er grenser for mye arbeid en kan legge i å få det. (Men dette var bare et tenkt eksempel, kanskje er det mye lenger dit for alt jeg vet, og kanskje har du 50 % marginalskatt.)

For å oppsummere: La skattekontoret avgjøre dette, det er de som bestemmer til slutt.
 

Steve Cash

Medlem
Du har vel forretningsadressen hjemme? Da vil jo i så fall studioet ditt være "borte", og ikke "fast".

Dessverre, så enkelt er det ikke, det avgjørende er hvor en faktisk arbeider, ikke hvor firmaet er registrert. Hadde dette gått, hadde nok alle småfirmaer hvert registrert på hjemmeadresse, selv om verksted eller kontor ligger et annet sted.
 

Bjørnar

Gründer
Dessverre, så enkelt er det ikke, det avgjørende er hvor en faktisk arbeider, ikke hvor firmaet er registrert. Hadde dette gått, hadde nok alle småfirmaer hvert registrert på hjemmeadresse, selv om verksted eller kontor ligger et annet sted.
Det er korrekt, men ser man saken i lys av dette, samt at han bruker studioet som en hvilken som helst location til å ta bilder - OG at dette skal Skattekontoret ta stilling til, vil det være et poeng som kommer skattebetaleren til gode ved behandlingen.
 
Topp