Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Trekke fra restaurantbesøk på tilbakegående MVA-oppgjør

pcguruen.no

New Member
Har fått innvilget søknad om MVA-registrering og sendte samtidig inn søknad om tilbakegående MVA-oppgjør. Fikk tilbake et skjema som jeg nå skal fylle ut for å spesifisere søknaden. Jeg har ikke mange bilag, men har et par spørsmål. Kan jeg inkludere momsen på restaurantbesøk meg meg og mine forretningsforbindelser? Eller skal jeg ta dette ved en senere anledning?
 

Steve Cash

Medlem
Det gis ikke fradrag for merverdiavgift på representasjon, jf. Merverdiavgiftsloven § 8-3 første ledd bokstav a og e.

Det er ganske strenge regler for skattemessig fradrag også:

Kostnader til bevertning av personer som ikke er tilknyttet firmaet er som hovedregel ikke fradragsberettiget. Det kan likevel kreves fradrag for beskjeden bevertning til eksterne personer etter nærmere regler. Alle av de følgende betingelser skal ifølge Lignings-ABC være oppfylt:
Den som krever fradraget må være næringsdrivende og kostnaden må ha sammenheng med næringen.
Bespisningen skal finne sted i forretningstiden, eller i umiddelbar forbindelse med forhandlinger eller demonstrasjon av varer.
Bespisningen skal finne sted på arbeidsstedet, eller på spisested i nærheten hvis det ikke er kantine eller annen serveringsmulighet på arbeidsstedet.
Det skal ikke serveres brennevin. Hvis dette gjøres faller all fradragsrett bort, også for mat mv.
Kostnadene ved servering på spisested utenfor arbeidsstedet skal ikke overstige en sats som hvert år oppgis i Skattedirektoratets takseringsregler. Hvis beløpsgrensen overskrides er ingen del av kostnadene fradragsberettiget.
Når vilkårene ovenfor er oppfylt, kan det også kreves fradrag vedrørende eier, ansatt, styremedlem o.l. som etter en rimelig vurdering må delta, uten at disse skal fordelsbeskattes.
En kan ikke kreve fradrag for tobakksvarer i slike sammenhenger.
 
Topp