Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Trenger hjelp med oppstart / copyrights/rettigheter etc!

Hazz123

New Member
Hei!

Jeg har da startet opp en nettbutikk som selger litt av alt fra deksler, klær, smykker og interiør. Alt dette er da produkter som ikke er merker som da ikke er problem å få solgt videre. Men jeg har noen spørsmål jeg kunne trengt svar på da jeg er litt usikker på hvem jeg skal ta kontakt med for å få de riktig svarene, så jeg prøver her! På forhånd takk!

1: Jeg har ett organisasjonsnummer under ett enmannsforetak som kunstner/musiker. Da jeg ringte og forhørte meg om jeg kunne ha 2 organisasjonsnr, en til arbeidet kunstner/musiker og en til nettbutikken, fikk jeg altså ett nei fra Brønnøysundsregisteret.

Hva er deres erfaringer/tips på dette? Blir ikke dette bare surr med tanke på moms, skatt, og generelt holde styr på to forsjellige bedrifter under samme organisasjonsnr? For meg så høres det helt dumt ut å ikke ha mulighet til å reg 2 organisasjonsnr da det er to helt forskjellige ting.

2: Produktene jeg selger er import som jeg da selger videre og andre ting designer jeg selv. Nå som jeg vil lage ting selv, kommer den delen jeg lurer på:

La oss si smykker/klistremerker og lignende, som jeg tenker å selge videre på nettsiden. Er det lov å bruke bilder av kjente folk? Disse bildene er tatt fra Google. Noe sier meg at de ligger offentlig så det skal ikke være noe problem.

Men noe sier meg også at da må du jo egentlig ha rettigheter fra kjendisen eller fra fotografen som har tatt bildet, om ikke fra begge.

Flere store kjeder går på ett smell når det gjelder dette med rettigheter/Copy Rights etc, med store summer av gjeld, dette er noe jeg vil finne ut av før jeg selv driter meg ut på det som de andré har gjort.

Om ingen vet helt klare svar her, men vet hvem man kan ringe eller kontakte med slik spørsmål, ville det bli satt pris på tips. På forhånd takk!
 

xdex

Medlem
Hei!
La oss si smykker/klistremerker og lignende, som jeg tenker å selge videre på nettsiden. Er det lov å bruke bilder av kjente folk? Disse bildene er tatt fra Google. Noe sier meg at de ligger offentlig så det skal ikke være noe problem.

Men noe sier meg også at da må du jo egentlig ha rettigheter fra kjendisen eller fra fotografen som har tatt bildet, om ikke fra begge.

Nei, for å bruke bilder som er tatt av andre, kreves det at du 1, har lisens til å bruke det, eller 2, eier rettighetene til bildet selv. Det er vel også slik, at selv om du har tatt ett bilde av ett annet menneske, kreves det tillatelse fra denne personen. Det gjelder ikke dersom dere to i mellom, har en kontrakt som tilsier annet.

Husk også at ved personlig foretak står du på egne bein. Skulle du gå på en smell ved å f.eks. bruke bilder av kjendiser (eller annet) uten rettigheter på videresalg/bruk vil dette slå deg personlig konkurs, den gjelda vil bli vanskelig å bli kvitt (vinne i lotto?)
 
Topp