Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Trenger hjelp til å tenke logisk - bankinnskudd og lønn

kalas

New Member
Jeg har en egen firmakonto til ENK som jeg har satt inn 50 000,- fra privatkontoen.

Alle 50k brukte jeg til å kjøpe varer.

Etter at jeg hadde solgt varene sitter jeg med 100k

Nå ønsker jeg å ta tilbake 50k som jeg "lånte" til "firmaet" - (som er meg, jeg veit...)

Når jeg tar ut disse fra firmakontoen så blir jo dette "lønn"? Må jeg skatte av disse da?

Bankinnskudd: 50k
Varekostnader: 50k
Salgsinntekter: 100k

Da har jeg 100k på konto.

Så overfører jeg 50k tilbake til privatkontoen.

Da sitter jeg igjen med 50k på frimakontoen OG 50k på privatkontoen.

Kan jeg bare ta tilbake disse 50k? Jeg skal jo ikke skatte av disse?

Jeg skatter jo bare av overskuddet (inntekter - utgifter)
Bankinskudd har jo ikke noe med dette å gjøre??
Kan noen hjelpe meg å tenke logisk her?

2: Har også lest at "lønn"/ privat uttak ikke påvirker overskuddet... Hvordan gir det mening?
 

Steve Cash

Medlem
Du tenker litt vanskelig rundt noe som er ganske enkelt. I et enkeltpersonforetak betaler du skatt av overskuddet i firmaet. I ditt enkle eksempel salg minus varekjøp. Hvor pengene står har ingenting med beskatning å gjøre. De kan stå på firmakontoen, på din privatkonto, på kontoen til svigermora di eller du kan ha kjøpet mat og klær for dem.

Og så lenge du skatter fullt ut av overskuddet ekstrabeskattes du ikke ved uttak av penger fra firmaet, privatuttak i enkeltpersonforetak føres mot privatkonto, som er en del av balansen, og påvirker dermed ikke resultatet. Det er altså ikke noe som heter hverken lønn eller "lønn" til innehaver i enkeltpersonforetak, så glem det uttykket, det bare forvirrer.

I selskap, alt fra ANS til AS og videre, så blir en ekstrabetattet ved uttak, men det er en helt annen historie. Og selv om dette hadde vært et selskap så hadde ikke disse 50 000 gitt ekstrabeskatning ved uttak, for det er jo samme beløp som ble skutt inn.
 
Topp