Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Trenger innspill på pris på ny tjeneste

Dag Frogner

Supermedlem
Som noen av dere kanskje vet, skal jeg starte opp en ny tjeneste sammen med en annen kar. Ref; denne tråden: https://www.webforumet.no/forum/generell-snakk-og-svada/24643-trenger-hjelp-til-firmanavn.html

Kort fortalt så vil han vaske/polere/vokse biler, og jeg ta bilder av de når de er ferdige. En tjeneste for alle som skal selge bil, men ikke orker/gidder/vil gjøre noe med den før den skal legges ut for salg.

Så er det dette med pris. Vi har noen priser vi har tenkt på, men jeg vil gjerne ha litt innspill fra dere på hva dere tenker.

"Grunnpakken" vil kommer til å tilby, består av:

Vask
Polering i 2 trinn
Voksing (blir som en enklere utgave av lakkforsegling)
Fotografering av bilen utvendig og innvendig - ca 10-12 bilder totalt.

Det skal nevnes at dette ikke er polering slik "kjøpesentermafia`n" gjør det, men en type polering som gjør at man fort bruker 15-20 timer på en bil. Timelønnen blir uansett aldri spesielt høy når det gjelder bilpleie, men dette er altså en tjeneste som det brukes mye tid på. I tillegg brukes det bilpleie-produkter som er av det ypperste på markedet, noe som også koster litt.

Hva tenker dere er en grei pris for hele pakka og ikke minst, hvor kan det være lurt å markedsføre noe slikt?
 

Travellingman

Nettgrunder
15-20 timer på en bil er mye! Er dere sikker på det er marked for for slike tjenester som da sikkert må koste en del?

Skal du selge en middels bruktbil til rundt 100K, så er det kanskje ikke så mange som bruker slike tjenester som dere skal tilby?

Noe jeg savner på annonsering av kjøretøy er video, svært få bruker det har jeg inntrykk av.
Solgte en eldre BMW for noen år siden som jeg vet det var kun spesielt interessert kjøpere på. Brukte da video i annonsen noe som gjorde att bilen ble solgt ganske kjapt ;)

Mulig video er mer tidkrevende å lage i deres konsept? Men ta det opp til vurdering :)
 

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg la ut en føler på Facebook for å sjekke. La da også ut prisen vi har tenkt til å ta. De fleste mente at dette var et bra tiltak som de kunne tenkt seg å prøve og de som kommenterte pris, mente at vi med fordel kunne satt den opp litt. Rett og slett for at folk da lettere vil skjønne at det legges mye arbeid i det og at resultatet blir veldig bra.
 

TMM

Medlem
Jeg synes også 15-20 timer (og den relativt høye prisen jeg antar dere må ta for å dekke inn disse) høres mye ut om formålet er vask, finpuss og fotosession med tanke på salg.

Vil man kvitte seg med bilen er det jo flott om den ser presentabel ut, men "det ypperste" er vel heller noe man kan tenkes å spandere dersom man skal ha bilen selv en stund...?

Jeg ville vurdert å laget 2-3 differensierte "pakker" for å kunne tilfredsstille behovene til flere kundegrupper. De som vil ha en rask "finish" for å selge kjerra får en rimelig og helt grei variant, mens de med høy betalingsvilje får anledning til å punge ut for full behandling av ypperste klasse. Kanskje kan sistnevnte type inkludere et slags "bevis"; en presentabel dokumentasjon som gir potensielle kjøpere trygghet på at lakken er ivaretatt og beskyttet etter alle kunstens regler...?
 

Dag Frogner

Supermedlem
Det som er litt artig er at dere begge mener at dette må koste veldig mye.

Men det ingen som tør si noe om pris? ;)

Hva mener dere at noe slikt er verdt? Hva ville dere betalt for det?

Jeg tipper prisen vi har tenkt på er et godt stykke unna hva dere tror.

Skal man ha det ypperste, tar det enda mer tid enn som så. Når jeg sier 15-20 timer, så er det inkl alt. Også noe venting. Man sitter altså ikke å skrubber i 20 timer. Men klart, en del av timene er effektiv jobbing.

Vi kommer nok til å ha flere forskjellige pakker, men ser også at noen firmaer opererer med 10-12 pakker, noe som blir altfor mye.

Vi ser for oss å ha 4-5 pakker, maks.

Han som polererer har bl.a vært på kurs med en av leverandørene, så et slikt bevis (som henger i garasjen) sier jo noe om at man tar dette seriøst.

Vi vurderer også å teste markedet litt, ved å legge ut samme bil to ganger. Èn gang vasket i en vaskehall og med bilder tatt av mobil, og èn gang med vår tjeneste. Forhåpentligvis kan vi hente ut tall fra Finn.no som beviser at man får mer oppmerksomhet dersom vi låner bilen litt. :)
 

Steve Cash

Medlem
Om jeg tør å si noe om pris? Egentlig ikke, men nå har du provosert meg til å prøve likevel. :D De første firmaene jeg hørte om som drev med såkalt profesjonell polering mener jeg å huske at tok ca. 10 000 kroner. Men dette er minst 10 år siden, senere har det jo kommet en bråte med billigfirmaer som vasker og polerer, om de betaler skatt og har ordnede arbeidsforhold vet jeg ikke, men prisen for de billigste tatt i betraktning kan en jo gjøre seg sine tanker.

Jeg prøvde å google litt uten å finne noen gode holdepunkter, men på et annet forum er det en som har skrevet at en slik tjeneste i alle fall ikke bør koste mer enn en hovedservice, det kan jo være et brukbart utgangspunkt. Vel, la oss si at det er 12 timer effektiv jobb, jeg mener en må ha minst ha 500 kroner pr. time inklusiv mva hvis dette skal være noe poeng i å drive med, da kommer en til 6000 kroner. La oss si et sted mellom 6000 og 7500 for vask, polering og foto. Så da må jo den enkelte kunde vurdere om en vil få minst det beløpet mer for bilen etter behandling. Jeg hadde i alle fall ikke brukt så mye penger hvis jeg skulle selge min 12 år gamle bil, men skulle jeg selge en bruktbil til minst 250 000, så kanskje.

Hvis jeg drev bilforretning så hadde jeg selvfølgelig sett det på en annen måte, da hadde jeg vurdert det opp mot hva det hadde kostet å klargjøre biler med egne folk.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Så fint at jeg klarte å provosere nok til å få ut noen priser av dere. ;)

Nå har det seg sånn at vi ikke aner noe om markedet for dette. Om det eksitererer i det hele tatt. Vi har begge 100% jobber ved siden av og er derfor ikke avhengige av å tjene nok på dette til å kunne leve av det fra dag 1. Vi har også allerede alt utstyret vi trenger til dette, og et sted å stå, gratis.

Vi har diskutert litt ang pris, og lurt på å legge oss på 3500,- ink mva for den minste pakken. Altså vask, polering, voksing og fotografering.

Nå som dere vet prisen, hva syntes dere? Er den for lav, slik at man tror at jobben som blir utført ikke nødvendgvis er bedre enn hos mange andre? Eller er det noen som mener den er for høy?

Vi prøver å finne en pris som gjør at vi tjener noen kroner på det, samtidig som det skal være en tjeneste man bruker også om man skal selge en bil til f.eks 100.000,-

Men klart, dersom markedet er der og kundemassen øker, vil det nok bli en naturlig prisøking etterhvert.
 
Sist redigert:

Dag Frogner

Supermedlem
Siden vi driver hvert vårt ENK, er det ikke arb.avg inne i bildet. Lokalet har vi, gratis.

Det jeg tenker mest på ang for lav pris, er hvordan den oppfattes av de som skal kjøpe tjenestene, ikke nødvendigvis hva vi sitter igjen med, for det vet vi allerede. ;)
 

Msites Ltd

Livsnyter
Det er vanskelig å svare på dette da man ikke har oversikt over hva konkurransebildet er i ditt geografiske nedslagsfelt. Men, å bruke 3500,- på klargjøring av en bil er mye penger! Selv for en bruktbilhandler! Da skal det være en bil til over 150.000 minst.....
 
Det er vanskelig å svare på dette da man ikke har oversikt over hva konkurransebildet er i ditt geografiske nedslagsfelt. Men, å bruke 3500,- på klargjøring av en bil er mye penger! Selv for en bruktbilhandler! Da skal det være en bil til over 150.000 minst.....

3500,- er ikke mye penger om det kan øke prisen på bilen fra 40 til 50 000, eller fra 80 til 95 000.
Gode bilder er halve bilsalget og det er ikke alle som har tid eller interesse av å ordne dette selv.

Kanskje dere tilogmed kan legge ut selve annonsene også for folk som en tilleggstjeneste?
 
Topp