Christian
Medlem
Hei! Min første post her
Vi har drevet et norsk, bilrelatert diskusjonforum på "gutteromsbasis" i noen år. Trafikken har vokst jevnt med tiden og nå føler vi at det har blitt såpass stort (ukentlig UV opp mot 30 000 og ukentlig PI opp mot 800 000) at vi vil satse skikkelig på det.
Frem til nå har vi bare kjørt Google annonsering, noe som ikke akkurat har fungert veldig bra for oss. Selv om vi nok helt sikkert ikke har greid å optimalisere annonseringen.
Det vi lurer på er, hvordan burde vi gjøre det med annonseringen fremover. Det står mellom enten å overføre hele annonseringsvirksomheten til et norsk mediebyrå, eller vi kan velge å administrere annonseringen selv.
Når det gjelder det første alternativet så er nok det enklest. Vi trenger ikke bruke masse tid på å administrere dette, og siden mediebyråer har bedre kanaler å selge gjennom enn oss blir det nok bedre CPM med et mediebyrå? Dessuten er vi redd for at en del av de større annonsørene kanskje ikke vil bruke oss fordi vi ikke er tiltegnet et mediebyrå, og de ikke orker lete så alt for lenge før de plasserer pengene sine.
Når det kommer til det siste alternativet, så kan jo det bli billig! Vi har sett litt rundt på div. løsninger. Vi har funnet flere interessanet løsninger (KOM GJERNE MED FORLSAG HER ), bla AvdertPRO. Med opp mot 25 millioner annonsevisninger koster det 1300 dollar pluss 300 dollår i året. Vi har akkurat bestilt en del servere, så hostingen greier vi å ta oss av selv. Men spørsmålet er om vi får såpass mye lavere CPM (avhenger jo selvfølgelig hvor god vi er til å selge) at vi kanskje ikke endre bedre ut med dette alternativet, selv om vi må gjøre mye mer arbeid (kanskje til og med dårligere!).
Noen erfaringer med alt dette?
Dere trodde jeg skulle slutte å plage dere der, men jeg har litt for mye tanker i hodet til å stoppe akkurat her
Hvis vi går for det siste alternativet, da må vi jo vise frem statistikken på sidene våre gjennom kanaler som annonsørene og mediebyråene bruker. Noen her som vet hvilke kanaler som er mye brukt? Mange av de tyngste internettsidene i Norge ligger jo på listen til TNS Metrix. Men den siden er jo himla dyr å ligge på, samt at TNS Metrix ikke har noen tall å vise til, når de skal prøve å overbevise oss om at vi "må" ligge på den listen for å bli sett av annosører og mediebyrå. Noen som har noen meninger om TNS Metrix?
Da, var jeg ferdig! Og takk for at dere orket å lese gjennom et langt og skikkelig rotete innlegg
Vi har drevet et norsk, bilrelatert diskusjonforum på "gutteromsbasis" i noen år. Trafikken har vokst jevnt med tiden og nå føler vi at det har blitt såpass stort (ukentlig UV opp mot 30 000 og ukentlig PI opp mot 800 000) at vi vil satse skikkelig på det.
Frem til nå har vi bare kjørt Google annonsering, noe som ikke akkurat har fungert veldig bra for oss. Selv om vi nok helt sikkert ikke har greid å optimalisere annonseringen.
Det vi lurer på er, hvordan burde vi gjøre det med annonseringen fremover. Det står mellom enten å overføre hele annonseringsvirksomheten til et norsk mediebyrå, eller vi kan velge å administrere annonseringen selv.
Når det gjelder det første alternativet så er nok det enklest. Vi trenger ikke bruke masse tid på å administrere dette, og siden mediebyråer har bedre kanaler å selge gjennom enn oss blir det nok bedre CPM med et mediebyrå? Dessuten er vi redd for at en del av de større annonsørene kanskje ikke vil bruke oss fordi vi ikke er tiltegnet et mediebyrå, og de ikke orker lete så alt for lenge før de plasserer pengene sine.
Når det kommer til det siste alternativet, så kan jo det bli billig! Vi har sett litt rundt på div. løsninger. Vi har funnet flere interessanet løsninger (KOM GJERNE MED FORLSAG HER ), bla AvdertPRO. Med opp mot 25 millioner annonsevisninger koster det 1300 dollar pluss 300 dollår i året. Vi har akkurat bestilt en del servere, så hostingen greier vi å ta oss av selv. Men spørsmålet er om vi får såpass mye lavere CPM (avhenger jo selvfølgelig hvor god vi er til å selge) at vi kanskje ikke endre bedre ut med dette alternativet, selv om vi må gjøre mye mer arbeid (kanskje til og med dårligere!).
Noen erfaringer med alt dette?
Dere trodde jeg skulle slutte å plage dere der, men jeg har litt for mye tanker i hodet til å stoppe akkurat her
Hvis vi går for det siste alternativet, da må vi jo vise frem statistikken på sidene våre gjennom kanaler som annonsørene og mediebyråene bruker. Noen her som vet hvilke kanaler som er mye brukt? Mange av de tyngste internettsidene i Norge ligger jo på listen til TNS Metrix. Men den siden er jo himla dyr å ligge på, samt at TNS Metrix ikke har noen tall å vise til, når de skal prøve å overbevise oss om at vi "må" ligge på den listen for å bli sett av annosører og mediebyrå. Noen som har noen meninger om TNS Metrix?
Da, var jeg ferdig! Og takk for at dere orket å lese gjennom et langt og skikkelig rotete innlegg