Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Trenger PRAKTISK Info om MVA, Skatt, Regnskap ;D

K

Kontoristen

Guest
Jeg skjønner ikke probemet ditt, gjør slik:
1: Fakturer uten mva til du nærmer deg kr 50 000,-
2: Regsitrer deg for mva (bruk altinn, da det går raskere)
3: Fakturer med mva
 
U

Uregistrert

Guest
Problemet er at det er veldig mange produkter som man evt må fjerne mva på (dårlig webshop løsning). Samt at mange kunder da vil spørre hvorfor prisene plutselig er lavere for så å stige igjen.
Det er jo heller ikke lov å ta justere opp prisene med 25% i denne perioden. Sånn jeg ser det så burde det ikke være noe problem å belaste mva da man er sikker på å passere 50 000 grensa på kort tid slik at man da har mulighet til å evt etterfakturere.

Er det noen som vet hva evt straff for å kreve inn mva i perioden før man er reg. er?
 
K

Kontoristen

Guest
Problemet er at det er veldig mange produkter som man evt må fjerne mva på (dårlig webshop løsning). Samt at mange kunder da vil spørre hvorfor prisene plutselig er lavere for så å stige igjen.
Det er jo heller ikke lov å ta justere opp prisene med 25% i denne perioden.
Hvorfor er ikke det lov? Bestemmer du ikke selv dine egne priser?

Sånn jeg ser det så burde det ikke være noe problem å belaste mva da man er sikker på å passere 50 000 grensa på kort tid slik at man da har mulighet til å evt etterfakturere.

Er det noen som vet hva evt straff for å kreve inn mva i perioden før man er reg. er?
Hvorfor ikke gjøre det så enkelt som å forhåndsregistrere deg for moms? Da slipper du bryte loven.
 
U

Uregistrert

Guest
Hvorfor er ikke det lov? Bestemmer du ikke selv dine egne priser?

Hvorfor ikke gjøre det så enkelt som å forhåndsregistrere deg for moms? Da slipper du bryte loven.

Dette har jeg hørt på kurs i mva hos skatteetaten.
Fordi det er ikke mulig å forhåndsregistrere seg lenger.

(18.01.2010) I tråd med ny merverdiavgiftslov og -forskrift som trådte i kraft 1. januar er prosessen for registrering i Merverdiavgiftsregisteret oppdatert i Samordnet registermelding i Altinn. Blant endringene er at det nå ikke skal sendes melding om registrering for merverdiavgift før beløpsgrensen er nådd.

Tidligere kunne det sendes melding til Merverdiavgiftsregisteret allerede ved oppstart av virksomheten selv om beløpsgrensen ikke var nådd. Etter den nye merverdiavgiftsloven, skal næringsdrivende og offentlig virksomhet først registreres i Merverdiavgiftsregisteret når omsetning og uttak som er omfattet av loven til sammen har oversteget 50 000 kroner i løpet av en tolv måneders periode. For veldedige og allmennyttige institusjoner og organisasjoner, er beløpsgrensen 140 000 kroner.


Risikerer jeg fengselsstraff, bot eller bare en skriftlig advarsel? Som sagt ser jeg ikke på dette som store bruddet da man er helt sikker på å omsette for mer enn 50 000 iløpet av kort tid.
 
Topp