Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Trenger råd ang det å drive ENK på fulltid

TorsteinO

Art Director & grunder
Og husk at en veldig fin regel, SPESIELT når det gjelder nye kunder, og ENDA mer viktig når summene begynner å få 5-6 sifre: Ta en god del av summen som forskudd! Deretter en del til når du når et visst punkt i jobben, og deretter resten ved levering. Hvor mange slike punkter vil avhenge av jobbens lengde - i dette tilfellet ville jeg kanskje foreslå at dere avtaler for et litt mer begrenset antall bannere i første omgang, si f.ex. tilsvarende to dagers jobb, og at du tar 50% på forskudd, som da skal være inne på kontoen din før du gjør noe som helst, og at resten skal betales ved levering.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Ja, dette er jo også noe som jeg ikke er så veldig sikker på hvordan fungerer. Jeg så vel for meg at jeg produserer bannere fortløpende og når jeg har laget for, la oss si 10-15000,- så sender jeg en faktura til oppdragsgiveren.

Men det er kanskje ikke så uvanlig/dumt å gjøre slik du sier?
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Det er helt normalt å ta et forskudd, spesielt når det er nye kunder. Tenk hvis du f.ex. lager 150 bannere for dette firmaet, og sender faktura først da... så viser det seg at firmaet bare er humbug, eller kanskje egentlig ærlige, men at de av andre årsaker har gått konk, eller tusen andre problemer... Nei, ta forskudd.

Og jo større/lengre jobben er, jo viktigere er det å dele opp betalingen, så du får en mer stødig cashflow (det nytter jo ikke å gå blakk i tre måneder, selv om du får utbetalt 300.000 på slutten av de tre mnd...).

Blir man etterhvert veldig trygg på en kunde, så kan man droppe forskuddsdelen, men blir jobbene større/lengre er det fremdeles viktig å dele opp betalingen.

Er kunden skeptisk til å betale forskudd, så ville jeg også ha vært skeptisk. Da viser du dem ting du allerede har laget, og gir evt referanser de kan ringe, og hvis de fremdeles nekter å betale forskudd, så er ikke det en kunde du vil ha. Enkelt og greit :)

Er det en ting jeg har lært meg etterhvert, så er det at man må kjøre fantometlinja når det gjelder økonomien: Vær hard mot de harde. Etterhvert finner du ut at noen er veldig greie å ha med å gjøre, og da kan man også være greie mot dem :)
 

Kopper

New Member
Tonny: Hvor sier jeg at jeg har en annen kontrakt i bakhånd?
Det jeg sa ang bakhånd var: "Har allerde et annet designfirma i bakhånd som kan ta jobber dersom det hoper seg opp hos meg, men da går jeg jo bare i 0,- og dermed er man like langt. Fordelen er jo at det er meg som beholder kunden og dette er noe som kan være greit å bruke som nødløsning innimellom."

Det skal jo selvfølgelig inngåes en skikkelig kontrakt på dette, men jeg vil anta at det er normalt at det f.eks er 3 mnd gjensidig oppsigelsestid på slike kontrakter?

Firmaet har estimert et visst antall bannere pr måned og det er da snakk om ca 150.000-200.000 pluss/minus i månedlig omsetning for min del. Så tror i såfall det holder lenge med dette, da det er mye jobb det er snakk om.

Hei,

Et firma som garanterer min. 150 000,- til banner produksjon pr. mnd. ville jeg vært forsiktig med.

Jeg ville NØYE kontrollert følgende:

- Hvordan ser regnskapet hos selskapet ut?
- Hvor lenge har de eksistert?
- Skal inntektene komme fra kun en kunde eller flere?
- Hvorfor de ikke ansetteren designer ”inhouse”

Hadde jeg drevet et selskap som hadde behov for jobber i denne størrelsen (som er få) ville jeg ansatt en designer.

Det sagt, vil jeg ønske deg lykke til dersom du får tilfredsstillende svar på overnevnte spørsmål.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Kopper, siden selskapet (ENK) ble startet høsten 2010 så gir det jo meg et veeeldig lite tidsperspektiv å sjekke regnskap osv på, de har vel ikke engang levert inn noe ennå.

Det de sa var at de ville outsource en del ting, bl.a design av bannere for å fokusere på andre oppgaver.

Men det er klart at når firmaet er såpass lite (0 ansatte i følge oppslagsverkene) så gjør jo det at jeg nok kommer til å gå for en løsning som innebærer forskuddsbetaling, evt at pengene skal stå på min konto før jeg sender bannerene og at dersom jeg f.eks har laget 10 bannere uten å få betaling, stopper jeg jobben inntill det kommer inn penger.
 

Dag Frogner

Supermedlem
En annen ting vedrørende dette å drive ENK på fulltid er jo utgifter. Jeg jobber hjemmefra og har i dag ganske lite utgifter. Det jeg har er ting som f.eks serverleie, bredbåndsabonnement, mobil, regnskapsfører osv.

Hvilke andre utgifter følger med dersom dette skal være fulltidsjobb? Burde man tegne forsikring på seg selv som dekker inntektene dersom man blir syk f.eks? Sett at man havner på sykehus i noen uker, da blir det dårlig med penger på en stund.

Hvilke andre ting "må" man ha når man driver dette på heltid?
 

picxx

Well-Known Member
Du har ikke sagt opp dagjobben enda vel?
(ta godt vare på den!!)
 

Dag Frogner

Supermedlem
En annen ting vedrørende dette å drive ENK på fulltid er jo utgifter. Jeg jobber hjemmefra og har i dag ganske lite utgifter. Det jeg har er ting som f.eks serverleie, bredbåndsabonnement, mobil, regnskapsfører osv.

Hvilke andre utgifter følger med dersom dette skal være fulltidsjobb? Burde man tegne forsikring på seg selv som dekker inntektene dersom man blir syk f.eks? Sett at man havner på sykehus i noen uker, da blir det dårlig med penger på en stund.

Hvilke andre ting "må" man ha når man driver dette på heltid?

Anyone?
 

Bjørnar

Gründer
King-Nothing skrev:
Hvilke andre ting "må" man ha når man driver dette på heltid
nå er dette veldig individuelt, men her er de tingene som jeg virkelig ha:

- Kaffimaskin
- behagelig arbeidsstilling (jfr kontorstol)
- musikk / headset, med GOD lyd i.
- grei fart i nettlinja
- godt arbeidslys

av andre ting som bør vurderes (ser at du har noe av dette pr i dag)
- forsikring
- regnskapsfører
- juridisk rådgiver (kontrakter osv)
 
Topp