Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Trenger sårt noen svar - konkrete sp.mål om regler regnskap NUF - Privat aksjeselskap

john123

New Member
Hei,

Jeg har en venn som i fjor høst (2013) etablerte et såkalt NUF "Privat aksjeselskap". Virksomheten er i Brønnøysund (foretaksregisteret) registrert under næringskode "88.992 Familieverntjenester". Helt konkret - så handler dette om at han har startet et firma som driver med familie- og parterapi.

Det er INGEN andre "ansatte" enn ham selv ... og det vil også gå en meget lang stund før han kan ta ut lønn i firmaet -- fordi han ennå er helt i den grunnleggende oppstarten (minimalt med inntekter ... stort sett bare faste kostnader foreløpig).

Da han ikke kan noen verdens ting om regnskap og økonomi og lovregler tilknyttet slike ting ... har jeg (før jeg egentlig fikk tenkt meg om :eek: ) sagt ja til å hjelpe ham litt med regnskapet og eventuelle rapporteringer til offentlige (har jobbet en del med regnskap før ... men KUN med "punche"-arbeid av bilag).

Jeg står nå overfor noen spørsmål jeg er helt uvitende om (ikke finner svar på selv):

1) Hans virksomhet er vel fritatt merverdiavgift / innsending av mva-oppgaver?

2) Firmaet ble REGISTRERT i fjor ... men han har knapt nok hatt noen "effektiv"/reell drift ... unntatt noen regninger (husleie, strøm, osv.) og muligens 1 stk. "Salg" i form av 1 konsultasjonstime . Hvordan er det med "Årsregnskap" / Selvangivelse, osv... for firmaet for 2013... dette må utarbeides og innsendes?

3) Forskuddstrekk / arb.giv.avg. og terminer: Han tar ikke ut lønn "what -so-ever" på en lang, lang stund ennå - da det ikke finnes økonomi til dette. Skal han likevel sende inn terminoppgaver på forskuddstrekk/arb.giv.avg. (nulloppgaver)?

4) Hva med forskuddsskatt for firmaet ... må det rapporteres noe her ennå (dundrende underskudd foreløpig) ... event. hvordan gå fram med dette?

5) Er det andre spesielle ting å ta hensyn til mht. firmaets selskapsform og lovregler regnskap/rapportering?

Takker så mye for råd her ...trenger all hjelp jeg kan få...
 

john123

New Member
Nei ... da jeg ble forespurt om jeg kunne hjelpe til ... var firmaet allerede for lengst blitt registrert. Aner foreløpig ikke hvorfor ...
 

TorsteinO

Art Director & grunder
1: han må runde 50.000 i omsetning i løpet av en 12-mnd periode før han kan mva-registrere seg, så ja, han trenger ikke å tenke på sånt enda

2: han må vel fylle ut sånt ja, men det kan være greit å få inn i regnskapet at det foreløpig faktisk er minus, da mener jeg det skal gå å føre dette fram til neste år, så hvis det er litt pluss da kan det hende at det går "opp i opp", men her bør han snakke med noen som kan mer enn meg

3 og 4 er jeg usikker på

5 - det han ihvertfall må passe på er å få levert de årlige papirene også der moderselskapet er registrert, i england blir firmaet f.ex. automatisk oppløst hvis det ikke skjer, såvidt jeg husker, og skjer det så blir også den norske avdelingen oppløst... Dette er gjerne noe de som har prakka på han NUF-løsningen tar seg av for en årlig kostnad, og er en av grunnene til at det er både dyrt og tull med NUF ;)
 

Smbinfo

Medlem
Er akkurat de samme reglene for NUF som for AS, bortsett fra at du ikke sender inn aksjonærregisteroppgave til Norge.

Regnskapet skal også sendes til tilbyder av NUF som innrapporterer dette til landet NUFet er registrert i, samt leverer inn aksjonærregisteroppgave eller tilsvarende for dette landet. De fleste inkluderer dette i årsavgiften på NUFet. Gjør de ikke det er det kanskje like greit å legge ned NUFet og opprette et AS isteden.

3. Har du aldri levert terminoppgaver for lønn trenger du heller ikke å starte. Er det levert en gang tidligere må du fremdeles levere, eller sende en beskjed til kemneren om at det ikke lenger utbetales lønn.

Har han tatt ut lønn sender du inn terminoppgaver for denne terminen og nulloppgaver for alle terminer etterpå. Etter innlevering av lønns og trekkoppgave gir du beskjed til kemneren om at det ikke lengre tas ut lønn og at du ikke skal levere terminoppgaver lengre.

4. Det er ingen krav om innrapportering av forskuddsskatt (forskuddsbetaling av skatten til selskapet). Er det første året havner alt til restskatt, er det andre året estimerer staten en forskuddsskatt for deg. Har de estimert en forskuddsskatt finner du skjema for endring av forskuddsskatten inne på altinn.
 
Topp