Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Tvangsmulkt for sent momsregnskap

Chris M

Medlem
Glemte rett og slett å levere mva-oppgaven innen fristen. Trodde det var 10.april. Viste seg å være 10.mars. Så leverte 19 dager for sent. Har ikke fått noe varsel eller vedtak fra Skatteetaten. Men om de velger å gi tvangsmulkt for perioden er det over 20 000 kr. Det hadde vært kjedelig...

Har som nevnt ikke fått vedtak eller varsel. Men så at Skatteetaten ikke måtte sende varsel, selv om det fremstår som de oftest gjør det. Snakket med en regnskapsfører som mente at det kun er ved årsregnskap reglene praktiseres så strengt. Men på nett står det at det gjelder alle innleveringer. Så jeg lurer på om det er andre som har levert sent mva-oppgave siste par år og vet hva konsekvensene ble?
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Jeg har vært et par dager for sent tidligere. Oppga grunnen, beklaget, óg fortalte hva jeg skulle gjøre for å unngå det fremover, og det har gått greit uten tvangsmulkt.
Nå er min erfaring ikke noe regel, og jeg vet ikke om reglene har blitt skjerpet siden, men det virker for meg at folk på skattekontoret har lov å fravike visse bestemmelser.
 
Jeg har enda ikke opplevd at noen får dagbøter uten at det er sendt ut varsel. Typisk inneholder varselen informasjon om hva du har glemt, og at du får X antall dager (14 er vanlig) på å få inn før tvangsmulkt begynner å løpe.

Så med første gangs forseelse med mva, så har du nok sluppet unna denne gangen - neste år får du kanskje varselet tidligere - men du får om sagt alltid en frist til å fikse problemet før bøtene starter.
 
Topp