Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Undersider med katogorier, webdesign.

Venator

Medlem
Hallo! Registrerte meg idag på dette forumet, og hoper også å få noe ut av det. Dette er min første post og har ikke lest så mye her fra før av så vet ikke hvordan folk oppfører seg. ^^
Men det går nok greit. :p

Så, til spørsmålet mitt:
Jeg lager en webside, og vil gjerne ha en side som heter minside.no/kategorier
uten .html. Men når du har gått inn på kategorien, f.eks: minside.no/kategorier/bilder.html, så skal .html'en syntes. Hvordan gjør man dette?

----
minside.no/kategorier
minside.no/kategorier/bilder.html


IKKE

minside.no/kategorier.html
minside.no/kategorier/bilder.html
 

Venator

Medlem
Nei, jeg har egentlig ikke vurdert det. Jeg bruker en host som heter zymnic, slik at jeg får et kort domene: minside.zxq.net.

+ Er det mulig å lage sine egene sider fra skratch i wordpress? Jeg lager sidene mine fra skratch med notepad++
 
Om du kun bruker html og notepad++ kan du lett få til:
minside.no/kategorier
minside.no/kategorier/bilder.html

det eneste du gjør er å lage siden som du ønsker skal vises når du åpner "minside.no/kategorier" og lagrer den som index.html, da vil en automatisk komme opp når du skriver inn adressen.
 

Venator

Medlem
Akkurat det der hadde jeg litt vanskelig for å forstå, kunne du tatt det en gang til med trinn for trinn? Du må absolut ikke vis du ikke gidder/orker, men det hadde vært greit. Og takk for all hjelpen! :D
 

zapotek

Medlem
Akkurat det der hadde jeg litt vanskelig for å forstå, kunne du tatt det en gang til med trinn for trinn? Du må absolut ikke vis du ikke gidder/orker, men det hadde vært greit. Og takk for all hjelpen! :D

Abroke forklarte det jo ganske enkelt. Filen du fil skal være mittdomene/kategori lagrer du under navnet index.html i en mappe du kaller "kategori" i rota til domenet ditt...
 

kongen

kongemedlem
1: Lag en fil som heter index.html og lagre den i dittdomene.com/kategori
2: Link til dittdomene.com/kategori istedet for dittdomene.com/kategori/index.html
 

Venator

Medlem
ohh, sånn ja! Takk, dette må jeg prøve!!!

.. men, kan jeg fortsatt bruke root/images/ til alle bildene på siden da?
 

Venator

Medlem
Tusen takk for all hjelpen, setter igang med engang jeg kommer ut av senga og ned til skrivepulten, til den andre PCen! x)
 

Venator

Medlem
lol x)

Nei, jeg har faktisk noe man kaller skole pc. :) den blir brukt til skole + surfing i senga ;)


edit:
Det blir litt vansklig å teste om dette viker uten å uploade den til serveren da?
 
Sist redigert:

adeneo

Medlem
Mulig jeg har misforstått helt, men hvis målet er å fjerne .html på alle filer så er vel det noe som bør gjøres i .htaccess ?

Hvis man f.eks. vil at www.minside.no/kategorier.html skal bli til www.minside.no/kategorier så skriver man om adressen med mod_rewrite.

Må bli noe slikt:
Kode:
RewriteEngine on
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME}\.html -f
RewriteRule ^(.*)$ $1.html

.htaccess filen påvirker alle filer i den samme mappen og påfølgende mapper i filsystemet på serveren, slik at ligger den på rot så påvirker den alle filer osv.

Man bør da også huske å lenke deretter i alle berørte filer, og f. eks. endre <a href="www.minside.no/kategorier.html"></a> til <a href="www.minside.no/kategorier"></a> dersom lenken er en fil som berøres av .htaccess, mappenavn og rot blir forøvrig uforandret.
 
Topp