Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Urettmessig faktura fra Nettkatalogen.no

lpride

Medlem
Så du mener man kan selge og kjøpe sitt hus eller bil med en bindende mundtlig avtale? Det er jo skremmende

Ja, i prinsippet kan man det.

Dersom det oppstår uenighet og man f eks tar saken til retten er det dog slik at man begynner å tolke avtalen i hht rettsprinsipper. Når man gjør det, anser man avtalen opp i forhold til kriterier som om den dekker momenter det er vanlig praksis å inkludere i avtaler for handelsobjektet (hus, bil, leilighet osv).
 

Atlas

Medlem
Ja, i prinsippet kan man det.

Dersom det oppstår uenighet og man f eks tar saken til retten er det dog slik at man begynner å tolke avtalen i hht rettsprinsipper. Når man gjør det, anser man avtalen opp i forhold til kriterier som om den dekker momenter det er vanlig praksis å inkludere i avtaler for handelsobjektet (hus, bil, leilighet osv).

Det er så teoretisk at det ikke er praktisk anvendelig
 

peterandrej

pensjonert moderator
Opptak må vel opplyses om i starten av samtalen hvis det skal være gyldig bevis? Hva er vanlig skikk og bruk for telefonsalg, egentlig?

Jeg jobbet som telefonselger i et år. Vi drev meget seriøst, og var meget nøye med at kunden forstod hva han bestilte. Vi solgte bare abonnement på aviser og blader, men likevel. En vanlig avslutning på samtalen var omtrent slik:

Jeg: Da er vi enige om at du inngår et abonnement på Bladet Tromsø i ett år til en pris av 1590 kr?
Kunde: Ja.
Jeg: Abonnementet løper til det blir sagt opp. Du vil få første avis på tirsdag. Høres det greit ut?
Kunde: Joda, høres bra ut det.
Jeg: Da ønsker jeg deg velkommen som fast leser av vår avis.

--

Vi hadde et par tre stykker som lovte ting de ikke kunne holde (du trenger ikke si opp prøve-abonnement, du får bil i vervepremier, etc etc), samt at de drev råsalg (skrev usikre kunder opp som abonnenter). De drev også med negativt salg - altså å føre opp kunder de ikke har snakket med.

De fikk sparken alle sammen.

--

Det er de useriøse idiotfirmaene som gir bransjen er dårlig rykte. Det er ingen som misliker disse cowboy-firmaene mer enn de som er seriøse - da tull går ut over alle, også de seriøse firmaene.

--

Forøvrig, jeg fikk en telefon fra Gul.no for noen dager siden. En hyggelig samtale:

Gul: *ti minutter med pen tale om gul.no*
Jeg: Hvor mange besøkende har dere?
Gul: Vi har tre millioner sidevisninger i måneden.
Jeg: Javel, men hvor mange unike besøkende har dere?
Gul: Det vet jeg ikke..
Jeg: Men hvordan kan jeg annonsere hos dere hvis jeg ikke vet hvor mange potensielle kunder jeg kan treffe med min annonse?
Gul: Du får jo vist den til mange da..
Jeg: Ja, men du vet ikke hvor mange?
Gul: Jo, vi har jo tre millioner sidevisn..
Jeg: Ja, det skjønner jeg. Men i prinsippet kan det bety at én person sitter å klikker reload som en gal. Jeg må vite hvor mange unike potensielle kunder jeg kan treffe. Vet du det?
Gul: Nei.
Jeg: Neivel, så du skal selge meg en annonse på et nettsted du ikke vet hvor mange besøker. Er det riktig?
Gul: *mutt* Ja..
 
U

Uregistrert

Guest
Vertifisering

Det blir jo temmelig vanskelig for et firma å bevise at man har bestilt noe mundtlig.
Jeg kan ikke forestille meg det skulle være juridisk bindende.

Om en selger ringer for å selge deg noe og du sier ja vil det iløpet av 1-2 virkedager ringe deg en fra kundeservice for å "vertifisere" salget slik at useriøse avtaler ikke skal være bindende. Det er slik nettkatalogen opererer, og dette er bindende! Les loven!
 
U

Uregistrert

Guest
Om en selger ringer for å selge deg noe og du sier ja vil det iløpet av 1-2 virkedager ringe deg en fra kundeservice for å "vertifisere" salget slik at useriøse avtaler ikke skal være bindende. Det er slik nettkatalogen opererer, og dette er bindende! Les loven!

Dette er bare tull.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Om en selger ringer for å selge deg noe og du sier ja vil det iløpet av 1-2 virkedager ringe deg en fra kundeservice for å "vertifisere" salget slik at useriøse avtaler ikke skal være bindende. Det er slik nettkatalogen opererer, og dette er bindende! Les loven!

Det er ikke bindende! Les loven!!
 

KristianM

Medlem
Dersom avtalen gjennomgås, og bekreftelse tas opp, er det like bindene som en skriftelig avtale. Men det stilles visse krav til denne samtalen, før den kan telles som gyldig...
 
Topp