Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Utbetaling av kjøregodtgjørelse

Smbinfo

Medlem
Kjøregodtgjørelse fra firma kan utbetales direkte. Du må derimot innberette dette via lønns- og trekkoppgave ved senest ved slutten av året. Straks du starter med dette må du også levere terminoppgaver for lønn hver termin (0 oppgaver kan leveres da kjøregodtgjørelse ikke utløser aga eller skattetrekk).

Lurer du på om det faktisk er "gyldig" kjøregodtgjørelse for AS, les mer om dette her
 

tahaglind

Medlem
Dette er et skattefradrag, ikke cash du kan hente ut. Du fører opp kjøringen på den private selvangivelsen, hvis du har kjørt med privatbil i firmaet, vel å merke.

Det kan ikke stemme. Fører man det i selvangivelsen får en 1.50kr per km + at en har ca 13.000 i egenandel før en får igjen noe som helst.

Bruker du privat bil til næring kan du skrive kjøregodtgjørelse opptil 6.000km i året, der du får 4,05 kr per kjørte km.

Spørsmålet mitt var hvordan en gjør det videre.

Slik tror jeg:
Kjører jeg 100km i mars kan jeg ta ut 405kr fra konto og merke de kjøregodtgjørelse. Så legger jeg kjøreboken min til som vedlegg på billaget for å dokumentere disse 405 kr... Stemmer dette?

PS: Enkeltpersonsforetak
 

hansson

Langveisfarende
Som sagt, du kan ikke betale ut penger fra firmaet til deg selv for kjøring med privat bil i et ENK. Du blander reglene for vanlige ansatte og eier av ENK.

Arbeidstaker som får utbetalt lønn kan få utbetalt skattefritt kr 4,05 per km fra arbeidsgiveren hvis h*n bruker egen bil i kjøring for jobben. Dette går over lønnsslippen og satsen over gjelder for opptil 10 000 km per år. Lavere sats over det.

Eier av ENK kan kjøre inntil 6000 km årlig med privat bil i næring, og får fradrag på kr 4,05 per km på privatskatten. Hvis du kjører over 6000 km per år må bilen tas inn i regnskapet i firmaet for at man skal kunne få fradrag for kilometerne som overstiger 6000 km i året. Bilen må da verdifastsettes, regnskapslignes og hvis du tar bilen med hjem om kvelden og parkerer den utenfor huset skal du skattlegges privat for dette etter fastsatte regler for firmabil.

Et AS kan leie bilen av deg og betale deg penger for dette (som du må skatte av), men det går ikke i et ENK. I et AS vil du sannsynligvis være ansatt i eget selskap, slik at du da får tilgang til å motta skattefri godtgjørelse slik som andre ansatte. En vanlig ansatt i et ENK, altså ikke eieren, kan få utbetalt godtgjørelsen direkte slik hvilken som helst ansatt kan.

De 1,50 per km. som du refererer til gjelder reiser til og fra jobb for ansatte som leverer vanlig selvangivelse. Er usikker på om dette gjelder for næringsdrivende, men det antar jeg at det gjør.
 
Topp