Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Utbetaling i EF, DA, NUF

Helge

Profesjonell Googlesøker
Hei folkens.


Jeg og noen kompiser har et prosjekt pågående som vi kommer til å tjene noen kroner på, vi kommer ikke til å ta ut lønn, men heller ta en bonusutbetaling på slutten av året.

Så, det jeg lurer på, hva er reglene på skatt og uttak på Enkeltpersonsforetak, DA og NUF?

Hvilke utgifter må vi ut med for å betale ut penger og hvilke utgifter får de som får pengene utbetalt?

Ta gjerne med et regnestykke som viser hvordan det fungerer (bruk 100.000 som et fiktivt tall).


Vi vurderer også om vi bare skal bruke alt for å kjøpe inn utstyr, men hvordan blir dette om vi vil ha ut utstyret til privat etter en stund?
Kan vi f.eks kjøpe det av firmaet for en "symbolsk" sum etter et par år?
Og hva skjer om vi har mye utstyr i firmaet og vi bestemmer oss for å legge det ned, ikke konkurs, men legge det ned ?
 

Msites Ltd

Livsnyter
Alt du tar ut i et enkeltmanns eller DA blir beregnet som personinntekt - uansett hva DU velger å kalle det. Det skal føres på selvangivelsen og skattes av.

Et NUF er jo en avdeling av et utenlandsk foretak og her er det litt andre regler!

Det som imidlertid forundrer meg litt med alle dere som starter opp er at dere spør i forskjellige forum etter så viktig info som skattlegging er, og ikke spør direkte til skatteetaten. De bør ha det 100% riktige svaret!
Min erfaring er at det er mye forskjellig "kunnskap" rundt om på forumene! Stol ikke på det du får av info på forumene når det gjelder skatt og inntekt! Spør ditt lokale skattekontor er min anbefaling!
 

sKrud

Meget sliten student
Okey.. Hvor mye kan du om regnskap? Grunnen til at jeg spør om dette er fordi at det kan høres ut som om du kunne trengt litt tid med en revisor..

I utgangspunktet er det ikke noe problem å kjøpe inn utstyr for hele det beløpet du tjenner, men husk at dette da ikke kan gjøres vært eneste år denne bedriften er i drift. Da pga dette er det dere driver med, gjør en jobb å for så å kjøpe firmabil for betalingen. Staten skal jo også godt skrives litt vettu..:p

Men ang. dette med å skrive ut et driftsmiddel av regnskapet så skal dette nedskrives med en vis prosentsats vært eneste år. feks 20%.. Så om du kjøper inn en server til 100 000kr å regner med at den kommer til å være i bruk i 5år så nedskriver du den med 20% i året..

Men om dette er snakk om et enk. så er det vell ikke store regnskapsplikten på dette, du kan kun bli sport om framlegge bevis for utgiftene du sier du har..

Så dermed vil "regnskapet" i et ENK se slik ut: inntekt- utgift

Er litt usikker på hvordan dette med at dere er flere med på dette slår ut.. Du driver tross alt et ENK, å det beste tror jeg her er at du leier inn dine kompiser å betaler dem gjennom ditt ENK til deres ENK..
/ligningskontoret å snakke med dem..

Lykke til:)

-morten
 

Helge

Profesjonell Googlesøker
Msites Ltd: grunnen til at jeg spør her i dette forumet, er fordi jeg gjerne vil ha en bruker / en som har gjort det selv sin mening og opplevelser. Føler jeg får litt mer konkret hvordan det fungerer da. Revisorer er ofte slik at det de forteller skjønner vanlige seg folk lite på.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Som sagt ba jeg deg ikke å kontakte en revisor!! Kontakt ditt lokale skattekontor - for de er de eneste som kan fortelle deg hva kravene er!!!

Hva du velger å gjøre er selvfølgelig opp til deg selv....... og om du spør om "kreative" løsninger er det vel ikke så mange som har lyst til å legge det ut her i det åpne ;-)
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Nå skal det også nevnes at det ikke er alt når det gjelder internett og skatteregler som skattekontoret klarer å svare på. Det har vi jo bevis på i en eller annen tråd her på forumet.. hehe!
 

Helge

Profesjonell Googlesøker
hehe, jeg skal ta dette opp med revisor/regnskapsfører iløpet av helgen/neste uke, så håper jeg får noen gode svar da;)

skattekontor kan brenne i ******** spør du meg, det er nok noen plasser i norge de har god kompetanse på slike ting, men akkuratt her jeg bor så vet de såvidt hva webdesign er vil jeg tro.

Har hatt så mye negative opplevelser med skattekontoret her at jeg helst ikke vil kontakte de om noe (det holder med å levere papirer til de en gang i året)
 

Msites Ltd

Livsnyter
Det viktigste hvis man ønsker å få alt på skinner er å søke å samarbeide med skattekontoret og ikke se på dem som en "motpart".
Det må også være litt vårt ansvar å få skattekontoret til å forstå.... Finn tilsvarende betegnelser som de kan være kjent med.

Jeg er ingen stor tilhenger av skattekontoret selv om det kanskje høres slik ut! Men, poenget mitt er at man må søke å samarbeide med dem.....
 

picxx

Well-Known Member
Jeg er ingen stor tilhenger av skattekontoret selv om det kanskje høres slik ut! Men, poenget mitt er at man må søke å samarbeide med dem.....

eller man kan melde seg ut.... u2you.. :)
 

Gomlers

Member
De har jeg også hørt gir gode svar, er erfarne og flinke. - I tillegg til gratis.
Antakelig er de flinkerer på web og webrelaterte forretninger, da det er blitt en veldig hit
å starte nett-bedrifter i Norge. Skulle tro Narviktelefonene kunne svare bedre for seg enn
hvilket som helst skattekontor når det kommer til internettrelaterte bedrifter.
 

Pacifer

New Member
Som sagt ba jeg deg ikke å kontakte en revisor!! Kontakt ditt lokale skattekontor - for de er de eneste som kan fortelle deg hva kravene er!!!

Ikke spør skattekontoret om noe som helst. De vet ingen ting! Hvis de i det hele tatt gidder å gjøre et halvt forsøk på å hjelpe deg er det eneste de kan gjøre er å lese opp fra loven. Spør du dem hva det de leste betyr, vet de ikke.

Skal du ha råd du kan stole på må du gå til oppegående regnskapsfører, revisor eller advokat og betale godt for det.

Husk, skattekontoret er til for å beskytte staten sine interesser. En god rådgiver er der for å hjelpe deg.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Ikke spør skattekontoret om noe som helst. De vet ingen ting! Hvis de i det hele tatt gidder å gjøre et halvt forsøk på å hjelpe deg er det eneste de kan gjøre er å lese opp fra loven. Spør du dem hva det de leste betyr, vet de ikke.

Skal du ha råd du kan stole på må du gå til oppegående regnskapsfører, revisor eller advokat og betale godt for det.

Husk, skattekontoret er til for å beskytte staten sine interesser. En god rådgiver er der for å hjelpe deg.

Vet ikke om du er litt paranoid når du sier at de er der for å KUN beskytte statens interesser!?!
Rådgiverne på skattekontoret kan gi svar på de tingene Caper her ønsker svar på! Og, det er gratis....
Man får ikke bedre svar enn spørsmålene man stiller :)
 
Topp