Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Utbetalinger til privatpersoner

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hei,

Skal muligens delta i utviklingen av et system som vil behandle transaksjoner mellom 500-50.000 på en daglig basis. Det vil være 2 deler av systemet, hvor kjøperdelen vil bestå utelukket av bedrifter og selgerdelen vil bestå av både bedrifter og privatpersoner.

Dette ønsker jeg for selgere:
- Mulighet for utbetaling til konto norsk konto (eller faktura).

Hvordan gjør jeg dette rent praktisk? Det er jo forsåvidt enkelt med selgere som har org.nummer, men hvordan gjør jeg det med privatpersoner? Regner med det ikke bare er å betale i vei til privatkonto til selger, eller er det kanskje selger sitt eget ansvar å skatte av pengene?

Systemet vil stå som mellomledd og vil oppevare alle transaksjoner til det er tid for utbetaling.
 

Living Glad

Brukertittel
Når det gjelder bedrifter som skal ta betalt av andre så må de som regel belaste med moms så vidt de er momsregistrert. Det påligger da kjøper å undersøke om den de kjøper av er momsregistrert. Hvis feks du som bedrift kjøper noe av annen bedrift som belaster moms uten å være momsregistrert så vil du til syvende og sist måtte betale momsdelen til myndighetene hvis du skulle råket ut for å trekke den ved momsoppgjør.

Når det gjelder privatkunder. Den var litt mer tricky. For det første så skal ikke en privatkunde belaste moms på det han/hun selger. Da må vedkommende være bedrift av noe slag og være momsregistrert. Om det påligger deg som driver systemet, et visst ansvar å kontrollere slike ting er ikke sikkert.

Det er jo ikke mulig å kontrollere alt. Det er jo også derfor det oppstår slike som ikke betaler det de skal til myndigheter. Jeg tror at det er den som selger som har siste instans i ansvarsdelen, men at du som holder rundt et slikt system også har et visst ansvar.

Jeg anbefaler deg å kontakte advokat ifbm denne. Hadde vært litt surt hvis feks du som utvikler eller den som eier systemet du utvikler, plutselig står der og har ansvar for at noen ikke er momsregistrert, for eksempel....

Tricky...
 
Topp