Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Utbytte fra holdingselskap

Kristians

Medlem
Hei,

Kan jeg utbetale utbytte til meg selv fra mitt holdingselskap samme år som holdingselskapet mottar utbyttet?

Eks.

Selskap X vedtar å utbetale utbytte med bakgrunn i resultatet for 2013. Dette havner da i 2014 regnskapet til mitt holdingselskap. Må jeg da vente helt til 2015 før holdingselskapet kan vedta å utbetale utbytte?

Takk
 

Steve Cash

Medlem
Du kan det, men problemet er at regnskap som brukes for å utbetale utbytte utenom årsoppgjøret skal revideres, selv om en har valgt vekk årsrevisjon, og da begynner det å koste litt å få ut disse pengene. Så du bør nok se deg om etter en annen måte å gjøre det. F.eks. sjekke om holdingselskapet har grunnlag for å utbetale utbytte uansett på bakgrunn av årsregnskapeet 2013, eller sjekke om det er fri egenkapital du kan låne.
 

hansson

Langveisfarende
For å utdype Steve Cash sitt svar så kan man ta utbytte når som helst etter generalforsamlingen har godkjent årsregnskapet uten revisorgodkjennelse, og så lenge summen stemmer med det som er avsatt i regnskapet.

  • Hvis utbytte tas før den ordinære generalforsamlingen (som godkjenner årsregnskapet) så må det godkjennes av revisor.
  • Hvis utbytte tas etter den ordinære generalforsamlingen (som godkjenner årsregnskapet) så trenger man ikke godkjenning av revisor.
 

Steve Cash

Medlem
Du har helt rett, jeg glemte den nyansen. Generalforsamlingen kan gi styret fullmakt til å utbetale ubytte innenfor rammen av lovlig utbytte i sist godkjente regnskap. Fullmakten gjelder fram til neste generalforsamling.
 
Topp