Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Utbytte fra NUF - feil føring?

hope25

New Member
Hei,

Etter å ha lest en god del på nettet nå, så tror jeg at jeg gjorde en stor feil i fjor i forhold til å ta ut utbytte.

Jeg startet ett nuf i 2012, og i 2013 så "tok" jeg ut utbytte. Hadde en generalforsamling for dette. Etter utbytte så hadde fremdeles nuf'et positiv kapital. det ble gjort rett etter nyttår. overskuddet ble skattet(28%) før utbytte. Og som jeg tenkte så føres dette opp i næringsoppgaven for 2013, samt i min personlige selvangivelse.(dvs nå til våren) Og da vil utbytteskatten bli skattet når jeg leverer min personlige selvangivelse(restskatt) er det feil?

Ett sted jeg leste så stod det at dette skulle ha blitt oppført i næringsoppgaven for 2012 at det var planlagt utbytte for 2013? Jeg har bare blitt mer forvirret og mer sikker på at måten jeg gjorde det på er helt feil.

Noen som har råd / kan fortelle meg hva jeg må gjøre for å rette opp i dette? :/
- jeg kan selvsagt drømme om å høre at jeg ikke har gjort noe galt, men har mine tvil for å være ærlig. For nå som jeg holder på å jobbe med regnskapet for 2013, så skjønner jeg ikke hvordan dette skal føres :s
 

Steve Cash

Medlem
Du har rett i at du skal føre opp utbytttet på din personlige selvangivelse for 2013, såfremt pengene ble utbetalt i 2013, så for din personlige beskatning har du ikke gjort noen feil, hvis jeg forstår innlegget ditt riktig.

Men hvis dette var en årsoppgjørsdisposisjon for 2012, så skulle det ha stått i regnskapet for 2012. Akkurat hvordan du kommer ut av dette tør jeg ikke si 100 prosent sikkert. Men en kan ta ut utbytte i løpet av året fra et NUF, i alle fall hvis morselskapet er et engelsk ltd. (Etter endring av aksjeloven kan en nå gjøre det for norske AS ogsså, men det er en annen historie.) Kanskje det er en nødløsning å si at det er et utbytte i løpet av 2013, men slås jo litt i hjel av du holdt en generalforsamling og skrev at det var utbytte for 2012. Så denne løsningen er ikke god i det hele tatt.

Utbytte gir ikke skattefradrag for utbetaleren, skattemessig har du ikke gjort noen feil, men det offisielle regnskapet er feil, og det er egentlig alvorlig nok, i følge myndighetene. Kanskje dukker det opp noen med mer erfaring fra NUF enn meg og svarer.

Likevel, hvis utbyttet som sådan er lovlig, dvs. at du har besluttet det i generalforsamling, og det ikke var for høyt, så har du ikke gjort noe annet feil enn å føre disponeringen galt i 2012, og det kan du jo komme ut av ved å føre beløpet som en korreksjon mot konto for opptjent egenkapital i 2013. Teknisk sett går i alle fall dette bra, og selv om jeg ikke bør si det, antakelig oppdager ingen feilen, i alle fall hvis NUF-et ikke revideres. Dette er som sagt en slags nødløsning, jeg vil ikke underskrive på at den er helt bra.
 
Sist redigert:

hope25

New Member
Hei og takk for raskt svar.

Morselskapet er et engelsk ltd. Så det stemmer at man kan ta utbytte i løpet av året. tidspunktet for utbetalingen av utbytte var ikke før 31. Januar 2013 om det vil ha noe av betydning.

Det er en stor lettelse at jeg hvertfall ikke har gjort noe feil i forhold til min personlige beskatning. Jeg har aldri gjort noe regnskap eller lignende tidligere, så alt er nytt territorie for meg.
 

Steve Cash

Medlem
Da er du i alle fall på riktig side av årsskiftet når det gjelder din egen skatt ja. Men 31. januar 2013 er tidlig for å ta ut utbytte i løpet av året. Det er virker åpenbart at dette gjelder utbytte for 2012, særlig ettersom det er vedtatt på generalforsamlingen for 2012, etter hva jeg forstår. Så jeg tror du har to muligheter: Føre det mot egenkapital i 2013 som en korreksjon, eller levere nytt regnskap for 2012, hvilket nok er den helt korrekte metoden, men den er dyr og byråkratisk. Å kalle det lån og dra det over til 2014 er heller ingen god løsning, ettersom du ikke har laget noen låneavtale da pengene blir overført, ikke betalt rente eller avdrag osv.

Å føre regnskap som er årsregnskapspliktig etter regnskapsloven er ikke helt enkelt, det er faktisk et fag som krever en viss kunnskap, så ettersom du skriver at du ikke har drevet med dette før, så jeg tillater meg å slenge på en anbefaling om at du skaffer deg en regnskapsfører. Jeg er klar over at du kanskje har lyst til å holde kostnadene nede, men å gjøre feil i regnskapet kan også bli dyrt.
 
Topp