Kjapp og trygg hosting for Wordpress

utenlandsk firma og skatt

jagarock

Information Research & Analytics
Hei, ser at steder som fks. bahamas har 0 skatt på absolutt alt av inntekt for privatpersoner og firmaer, og at det tar bare en dag å få registert et internasjonalt firma der.

Er det virkelig så lett, at hvis man tjener pengene sine på nettet, fks ved salg av varer i forskjellige land, kan slippe unna med å betale null skatt, så lenge man selger fra selskapet du har i bahamas?
 

Steve Cash

Medlem
Som Dan sier, hvis du skal ha pengene ut av selskapet som bosatt i Norge, så blir det enten lønn eller utbytte. Begge deler er skattepliktig i Norge.

Uansett så kan hele virksomheten bli ansett å være skattepliktig i Norge, selv om firmaet er registrert i utlandet. Men det er et litt lengre resonnement.
 

jagarock

Information Research & Analytics
ja men du sier "hvis du skal ha pengene ut av selskapet", er ikke det det samme som å si "ta pengene ut til en norsk bankkonto"?

hvis jeg har en bankonto med visa fra bahamas, skal da norske skattemyndigheter ha noe med det å gjøre?

og hva med MVA? momsen kan man kanskje slippe, på varer som er solgt i norge, fra et firma som er registrert i bahamas? momsen er jo en av de største gledesdreperne som bedrift her i norge.
 

Steve Cash

Medlem
Ja, du skal skatte av pengene du tjener som bosatt i Norge og arbeidene i Norge uansett hvor du har bankkontoen. Det samme gjelder utbytte fra et utenlandsk selskap.

Når det gjelder merverdiavgift, så misforstår du tydeligvis. Det er ikke bedriftene som betaler mva, det er forbrukerne. Bedrifter legger til mva på varer og tjenster de selger, og trekker fra på det de kjøper. De opptrer altså rett og slett om skatteoppkrever for staten. Merverdiavgift er ikke kostnad for en bedrift, såfremt den er mva-registrert.
 

Tony J

Alle skal få
Sniker inn et spørsmål her: Hvis man passerer 50.000 i inntekter og blir mva-registrert, hva skjer dersom man bikker under 50.000 året etter? Kan man fortsette å være mva-registrert selvom?
 
Kort sagt, på Bahamas er firmaskatten lav, men hver krone du tar ut til eget forbruk, skal du skatte av i det landet du bor i. Det er derfor f.eks Fredriksen bor på Kypros og ikke i Norge.

Ellers er det vel ikke "bare" å starte et firma på Bahamas heller. De stiller nok visse krav ...

Mvh Dan
 

Steve Cash

Medlem
Hvis et firma på Bahamas selger til Norge, så antar jeg det følger bahamisk (eller hva det heter) avgiftslovgivning. Den som importerer varen til Norge, altså kjøper av firmaet i utlandet, må betale mva ved import hvis prisen er over 200 kroner, det er velkjent.
 

Steve Cash

Medlem
@TonyJ: Vanligvis blir en stående som mva-registert i to år selv om en faller under grensen. Og da skal en kreve opp mva ved salg, og trekke fra mva på kjøp i den perioden. Hvis en da ikke legger ned firmaet og melder fra om at en har sluttet.
 
jeg vet at jeg slipper å betale noe moms når jeg som norsk bedrift selger til utlandet, så hvorfor skal det være annerledes når et firma på bahamas selger noe til norge?

Når du som bedrift selger en vare ut av landet, er det kjøperen i dette landets ansvar å selv sørge for å betale merverdiavgiften. Slik er det inn til Norge også, og som tidligere nevnt er det en grense på 200 kroner, hvor man kan ta inn avgiftsfritt under dette.

Hvis det hadde vært så enkelt som bare å åpne en bankkonto og etablere et firma på Bahamas, og deretter kunne bruke av disse pengene uten å hverken tenke på norske avgifter eller skatter overhodet, hadde det nok ikke vært særlig mange firmaer igjen i Norge tror jeg ... :D

Mvh Dan
 

jagarock

Information Research & Analytics
dan, ja det er kjøperens ansvar å betale moms.
greia er at jeg baserer driften min på å sende pakker som kommer under tollgrensa, så mine kunder slipper å betale moms på pakkene de mottar.

det jeg tror det står på nå, er om man kan selge på et .no domene som et utenlandskregistrert foretak. jeg tenker at jeg kan fint registrere domenet som et norsk foretak, men selve salget foregår via det utenlandskregistrerte foretaket, og dermed slippe mva. sist jeg ringte skatteetaten for å høre om reglene var når jeg starta opp i 2009, og da mener jeg å huske at mannen i røret sa "hvis du som NORSK firma, selger varer til NORSKE kunder, via en NORSK nettside, må du betale mva". så hva hvis jeg som BAHAMSK firma selger varer til norske kunder via en norsk nettside? vil da reglene endres? jeg tror jeg ringer dem på mandag jeg.
 
Topp