Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Utregning i forhold til prosent

Pondus

New Member
Heisann,

Jeg jobbet med ett nytt prosjekt, men har problemer med å forstå hvordan jeg skal regne ut ett lite mattestykke.

På nettstedet kan du legge til en ansatt, den ansatte kan ha 3 forskjellige "stillinger" ... Salg/Oppgaver/Timer som igjen har ett budsjett.

Eksempel på dette,

Salg / 20.000kr i Mai = 100% (da budsjettet er 20.000kr)
Oppgaver / 300 i Mai = 100% (da budsjettet for oppgaver er 300 oppgaver i mai)
Timer / 200 i Mai = 100% (da budsjettet er 200 arbeidstimer i mai)

Tanken min er og måle alt i prosent, for å vise hvordan man ligger ann i forhold til sine budsjetter den gjeldene måneden. Men, 1 oppgave er jo enkelt, denne kan jeg regne om til å være 100%. 2 oppgaver vil da bli delt på 2 (50/50) og 50 + 50 ut gjør 100% ...

Men, hva gjør jeg når det er 3 typer? Siden 3 ikke går opp med hundre, forslag til hvordan jeg kan regne dette ut? Står helt stille her!

Tusen takk for svar!
 

adeneo

Medlem
Er ikke sikker på om jeg forsto dette, men

utførte oppgaver / totalt antall oppgaver * 100 = prosent

???

Altså:

1 oppgave / 3 oppgaver * 100 = 33.333333...%
 
Sist redigert:

Msites Ltd

Livsnyter
Hvis Adeneo har forstått spørsmålet ditt rett er jeg litt i tvil om du tuller med oss eller ei.....

Men, det jeg lurer på er om kanskje ditt oppsett er litt mer infløkt enn det.

Er de tre valgene alltid de samme verdiene i forhold til hverandre? Dvs oppnår man alltid 100% på alle tre så lenge en av verdiene oppnås?

Eller er det slik at antall "timer" i forhold til "salg" kan variere fra oppgave til oppgave?
 
A

aabbcc

Guest
Hvis jeg skjønner det riktig så skal du ha en totaloversikt i forhold til hvor langt man har kommet.

I så fall regner du på en litt klønete måte, men det kan være jeg har missforstått totalt.

Total prosent slik du regner kan du for eksempel regne ut slik:
antallFaktorer=3 (salg, oppgaver og timer)
tot=salg/budsjettSalg+oppgaver/budsjettOppgaver+timer/budsjettTimer
Prosent=tot/antallFaktorer*100

Det ville være bedre om du brukte en felles benevning, for eksempel at både salg, oppgaver og timer er gitt i timer. Da kan man få en bedre indikasjon på ferdigstillelse ved å ta totaltAntallTimer/budsjettTotaltAntallTimer.

Men nå kan det være jeg missforsto helt hva du var ute etter...

AABBCC
 

xdex

Medlem
Pondus, du som sitter i andre etasje på KKG? Uansett, hvis du ikke forstod det jeg sa i lunchen i går, kan du gjøre dette på mange måter, og du forklarer jo svaret ditt i ditt eget spørsmål. Du har også fått mange gode svar her, men legger inn en snutt du kan leke deg litt med.

PHP:
<?php 

// Tasks
$goal_tasks = 1000;
$completed_tasks = 1000;

// Money
$goal_money = 1000;
$complete_money = 1000;

// Hours
$goal_hours = 1000;
$complete_hours = 1000;

$tasks = $completed_tasks / $goal_tasks * 100 / 3; // Deles på 3 pga antall "oppgaver" del på 2 dersom du f.eks kun har money og hours.
$money = $complete_money / $goal_money * 100 / 3;
$hours = $complete_hours / $goal_hours * 100 / 3;

$sum = $tasks + $money + $hours; // Antall prosent totalt

echo $tasks;
echo "<br>";
echo $money;
echo "<br>";
echo $hours;
echo "<br><br>";
echo $sum;
 
Topp