Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Utvikle søkemotor - prisoverslag?

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg snuser litt på å lage en side noe alla flystart.no bare med litt flere valgmuligheter. Det jeg trenger er altså en kalender, et par andre funksjoner, selve søkemotoren og et system som viser søkeresultatene på en oversiktlig og pen måte.

Søkeresultatene blir levert i xml.no.

Er det noen som har en idè om hvor jeg kan begynne å lete for å kunne sette opp noe slikt? Antar at det ikke kommer ferdig akkurat og at mye må gjøres fra bunnen.

Eller er det mulig å finne ut sånn ca hva noe slikt vil koste?
 

adeneo

Medlem
Prisen ser du på regningen jeg sender når det er ferdig ?

Forøvrig så er det en del jobb å holde styr på alle dataene, så litt jobb er det men hvor mye det vil koste er nok vanskelig å si noe om.
Det er også stor konkurranse fra momondo, finn og snart Google på dette her ?
 

Dag Frogner

Supermedlem
Joda, man ser prisen på fakturaen, men jeg hadde håpet at det var mulig å finne ut om det koster 5000,- eller 50.000,- å utvikle noe slikt. Men skjønner selvfølgelig at det bare blir et røft overslag.

Ville det lønt seg å skrevet noe helt fra bunnen, eller finnes det en "xml-generator" man kan bruke som f.eks kan gjøre jobben med å vise søkeresultatene enklere?

Jeg vet at flystart.no gjør det veldig bra, og selvom det finnes flere aktører gjelder det å finne på noe de ikke har (ennå).
 

adeneo

Medlem
Vet ikke helt hva du mener, men kommer dataene fra andre steder, slik som flyselskaper og slikt, i xml ?
I så fall er xml et helt greit format å jobbe med, og skal det være konkurransedyktig så må det nok lages fra bunnen av, men det er godt mulig det finnes en wordpress plugin for dette også :D, men å sette inn xml data er ikke noe problem, men jeg ser for meg at det er mye data som skal søkes igjennom, og en hel del forskjellige variabler og data å holde styr på i en slik tjeneste.
 

CB-Web

Medlem
Kan jo prøve ut white label løsninger til slike sider?

Se for eksempel: dohop.com - skyscanner.com - hotelscombined.com

Just my two cents :)
 
Sist redigert:

Dag Frogner

Supermedlem
adeneo: Alle dataene blir hentet ut, så database-delen trenger ikke å lages. Det er altså sånn at når noen går inn på nettsiden og søker, sendes en hel drøss med forespørsler til serveren til aff-selskapet. De gir meg søkeresultater tilbake i xml-format og jeg må da finne en måte å presentere det på.

Skal sjekke ut CB-Web. :)
 
Har laget et slikt system tidligere. Da gjennom Kelkoo. Ikke noe hokuspokus, men tar litt tid å lage systemet slik at det ser bra ut.

Lykke til!
 

adeneo

Medlem
Det ser ut som tilbudsforespørselen min ble borte i posten Dag ?

Nå var det ikke meg du spurte, men jeg kan gi deg noen generelle tips.
En slik dings bør være ajax drevet i disse dager, da sider som laster på nytt for hvert søk er håpløse greier, og XML er i utgangspunktet ikke støttet for cross domain requests i ajax slik at du trenger en serverløsning for å hente dataene, jeg ville vel kanskje brukt cURL da jeg synes det fungerer greit til slike enkle forespørsler.
Du må da begynne å sette opp siden med de valgene du ønsker som diverse menyer, bokser eller hva du vil bruke, og så bruke javascript til å hente valgene som er gjort og hoste opp en søketerm som kan sendes til serveren for å hente rette XML dataene, og så sende de tilbake til klienten med ajax og igjen bruke javascript til å dytte det inn på siden i et eller annet hyggelig lettlest format.

Når dette er i boks, er resten stort sett bare vanlig webdesign med css osv. det er i grunn rimelig rett frem å lage noe slikt.
 

adeneo

Medlem
I utgangspunktet kan du selvfølgelig bruke WP, men ettersom nesten hele siden blir input elementer og diverse custom greier for å vise resultater, så blir det bare tull å bruke WP for å legge til en bakgrunn og noen knapper, og du har lite behov for et CMS på en slik side, så etter min mening blir det å lage en unødvendig tung og kronglete side for noe som egentlig er ganske enkle greier.
Se på den siden du lenket til tidligere, så er det jo bare et par datepickere og input's med autofill og noen lister med flyplasser osv. resten er kanskje tre, fire elementer og det klarer du å hoste opp med litt html og css.

Hva det koster er som nevnt vanskelig å svare på, men hvis du sender meg en PM med litt mer om hvordan dataene ser ut og hvilken funksjonalitet du tenker deg siden skal ha, så er det kanskje litt enklere å svare på ?
 

runarb

Medlem
Jeg rablet ned et kjapt svar på et tilsvarende spørsmål en gang: Search engines for travle | Searchdaimon Forum

Foreslo å indeksere alt innhold med en søkemotor, så skreddersy et søke gui. En grei søkemotor støtter jo allerede alt av sortering, filtrering osv. Tro dette vil gi det beste resultatet, men kan bli omfattende. Pluss at det forutsetter at du kan crawle alle xml greiene du får fra affiliate tilbyderen.
 
Topp