Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Vær obs på dette når du velger affiliate-nettverk

domeneguru

Medlem
Veldig bra, appelsin!


Jeg blir av og til kontaktet av svenske og danske annonsenettverk som ønsker at jeg skal bli partner hos dem.

Sist ute er Adtraction som skryter av at de har mange spennende kampanjer.

Jeg ba om å få se regnskapene deres, og da fikk jeg høre at omsetningen i 2011 var 15 millioner, og i 2012 blir den enda høyere. Dette er ikke så veldig interessant informasjon for meg som affiliate partner. Det aller viktigste som affiliate partner er (i tillegg til gode kampanjer) er at selskapet er solid, og har finansiell soliditet til å betale sine affiliate partnere, også i dårlige tider. For å gjøre seg en mening om et selskap er solid, bør man se på balansen.

Dette viser Adtraction sin balanse per 31.12.2011:

Eiendeler: 4 798 000 SEK
Gjeld: 4 578 000 SEK
Egenkapital: 220 000 SEK

Legg merke til at egenkapitalen er på lave 220 000 kr (EK-andel på under 5 %). Med andre ord hvis eiendelene deres faller med 5 % i verdi, så er selskapet teknisk konkurs. 5 % egenkapital er ekstremt lavt. Den bør være minst 30 %. Husk at du som affiliate partner er kreditor hos affiliatenettverkene. Når man er kreditor er det viktig å vite at debitor kan betale for seg, og stille sikkerhet dersom likviditeten i selskapet skulle forverre seg. Slik jeg ser det er det altfor høy risiko å være kreditor hos Adtraction.

Jeg bør ikke spekulere for mye, men jeg skal på generelt grunnlag si hva som potensielt kan være drivkraften bak den lave egenkapitalen.

Annonseselskapet kan betale ut alt overskuddet i selskapet som lønn til eierne. Dermed er disse pengene "trygge" for eierne. Dvs. når man har et aksjeselskap med begrenset ansvar for kapitalen ("limited" på engelsk), så kan ikke kreditorene kreve at aksjonærene skal betale dersom selskapet går konkurs. Med andre ord kan eierne av Adtraction (og andre selskaper med lav egenkapital) flytte all risiko over på affiliate-partnerne som kanskje ikke har nok finansiell forståelse.

Det er viktig at dere er kritiske til annonsenettverkene, og sjekker regnskapene deres før dere blir partnere. Bare i fjor gikk 2 danske annonsenettverk som jeg brukte konkurs.
 
Topp